Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Vzpomeňte s námi na jeden úžasný detail Viperu, který nakonec nepoznal výrobu
28.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Dodge Viper se do sériové výroby dostal skoro ve stejné podobě, v níž se představil jako koncept. O jeden úchvatný detail ale v mezičase přišel.
Koncepty, které automobilky představují na autosalonech, většinou bývají od pozdějšího sériového auta dost vzdálené. O to zajímavější jsou ale případy, kdy tomu tak není. Jedním z takových byl Dodge Viper, který ve formě studie uhranul svým neortodoxním vzhledem a prakticky přesně s ním se dostal i do produkce. Přesto existuje jedna věc, jež se při přetváření studie v sériový stroj z jeho designu ztratila a v historii Viperu, které jsme podrobně věnovali probírali dříve, jsme se o ní nezmínili.
Jde o vnější zpětná zrcátka konceptu, který se představil v roce 1989 na detroitském autosalonu. Vypada totiž, jako by byla jsou integrální součástí celého auta, jako by byla přímo spojena s čelním sklem a sloupky A. Designově na ně dokonale navazují, nepůsobí jako uši, které autu někdo přidal jen z povinnosti. Jsou maximálně elegantní i na tomto velmi muskulaturním voze, až se na první pohled se člověku může zdát, že tu žádná zrcátka nejsou.
Všimněte si jich na fotkách níže, tvoří je lesklé černé bubliny na krajích čelního skla. Jsou připevněná na dveřích, otvírají se s nimi, ale po zavření dveří vytvoří součást čelního skla. Jsou elegantnější než zrcátka na Opelu Vectra B, který svého času vsadil na podobné řešení, ale jsou mnohem větší.
Jedním dechem nicméně dodejme i pravděpodobný důvod, proč tahle zrcátka nebyla na sériovém voze. Odhadujeme, že přes ně nebylo vůbec nic vidět do zatáček, právě kvůli jejich velikosti a umístění. Byla by sice na produkčních autech krásná, ale Dodge nikdy nebyl jako třeba TVR, kde by jen pokrčili rameny a nechali to tak.
Tahle zrcátka tak můžeme obdivovat jen na fotkách konceptu, produkční stroj dostal docela obvyklou alternativu umístěnou na stopkách na dveří. Za normálních okolností by vám nepřišla ničím zvláštní, ale když si je srovnáte s integrovanými zrcátky studie, přijdou vám rázem nudně obyčejná.
Na fotkách konceptu si navíc můžeme všimnout ještě jedné působivé věci, která se do série dostala v trochu jiné podobě - viditelných svodů nahrazujících prahy. První Viper RT/10 měl prahy řešené ještě aspoň na oko podobně, GTS a pozdější vývojové stupně je ale už zcela schovaly do prahů...
Původní koncept Viperu a Lee Iacocca otvírající dveře
Takováhle zrcátka jsou sice krásná, ale v provozu by zřejmě byla spíš k zlosti
Sériové provedení prvního Viperu mělo ke koncpetu velmi blízko, zrcátka ale dostalo konvenční
Inspirace: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
před 3 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále ještě 3 volná místa včera 20:00
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
před hodinou - Můžete se „ustávkovat” k smrti, ale nic nezměníte. Šéf VW říká, že zavírání továren a hromadnému propouštění už nejde zabránit
před 2 hodinami - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
před 3 hodinami - První elektrický Jaguar je takový průšvih, že jej automobilka po sérii požárů raději vykupuje od lidí zpět
před 4 hodinami - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva