Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Vzácné fotky zachycují utajovaný facelift Lady Niva, zabila ho finanční krize
31.1.2018 | Petr Prokopec
Lada Niva se po celou dobu své existence žádné zásadní vizuální modernizace nedočkala. Ale mohla se dočkat, jak ukazují záběry z konce minulé dekády, citelný facelift byl prakticky hotový.
Lada Niva přišla na světlo světa v roce 1977, ve službě je tedy již déle než čtyřicet let. Původně se přitom očekávalo, že během oslav jubilejních narozenin dorazí nová generace, tu jsme však dostali až loni v létě. Navíc pouze ve formě konceptu, se sériovým provedením se počítá až v nové dekádě. Ruské SUV tedy bude jedním z nejdéle sloužících vozů v celé automobilové historii. Bylo by ale bláhové se domnívat, že tak činí s identickou technikou i vzhledem od počátku až do konce.
Za dobu své existence prošla Niva řadou dílčích modernizací, z nichž ta nejvýraznější proběhla v roce 1993. Tehdy kdy 1,6litrový benzinový čtyřválec a čtyřstupňový manuál byly nahrazeny o deci větším motorem a pětistupňovou převodovkou. Mechanické zapalování muselo udělat místo elektronickému, přepracován byl kromě toho i výfukový systém či některé komponenty podvozku. Zvenčí se měnilo hlavně víko zavazadelníku, uvnitř však dorazila nová palubní deska, volant či sedadla. Zmizela pak i výklopná část předních oken, jež mohla nahradit klimatizace.
Součástí této modernizace byl i příchod verze s prodlouženým rozvorem, ta si však zpočátku ponechala pouze trojici dveří. Pětideřová varianta se ukázala až o dva roky později, v roce 1999 dorazil také diesel. O sedm let později se benzinový motor vzdal karburátoru, samotný vůz pak byl již k dispozici pod novým obchodním názvem 4x4. A aby toho nebylo málo, můžeme zmínit ještě rok 2014 a příchod varianty Urban, která zvyšovala komfortní i bezpečnostní výbavu. Po celou tu dobu ale Niva vypadala prakticky stejně - všechny typické designové znaky zůstaly nedotčeny a tento stav trvá dodnes.
Všechny tyto informace jsou poměrně známé, nicméně možná ani největší fanoušci vozu neví, že VAZ, respektive v té době již AvtoVAZ, chystal skutečný facelift. Ten byl naplánován na rok 2009, přičemž se počítalo s modernizací podvozku, novou spojkou a vylepšenými brzdami. Změnit se měl i přístrojový štít či venkovní zrcátka, kvůli kterým by narostla celková šíře vozu. A došlo by i na nepřehlédnutelné úpravy vzhledu či přemístění směrových světel.
Lada takový vůz nejenže plánovala, ona jej i vyrobila. Osadila jej mimo jiné novými plastovými nárazníky, odlišnou čelní maskou s navazujícími hranatými světlomety a kapotou motoru s vylepšeným sáním. Nicméně nakonec jej za brány továrny nepustila a prototyp držela pod pokličkou. I proto média o jeho existenci neměla ani ponětí, stejně jako dokonce i většina lidí uvnitř automobilky.
Proč tomu tak bylo? Vysvětlení je prosté. Rovněž AvtoVAZ byl zasažen tzv. finanční krizí v roce 2008, která jej uvrhla do velké ekonomické nejistoty. Ač tedy krátce předtím za jednu miliardu dolarů koupil 25 procent společnosti Renault, firma byla před bankrotem. K jeho odvrácení napomohla jen vládní intervence, přičemž automobilka se vzpamatovala až na sklonku roku 2010. O dvě léta později pak Renault navýšil svůj podíl na rozhodujících 51,01 procenta.
Výše zmíněný prototyp byl během této doby temna vrácen do původního stavu, na samotné vizuální modifikace pak existuje vzpomínka jen v podobě několika málo fotek, které se teprve teď dostaly na veřejnost. Nicméně automobilka mnohé prvky modernizace nakonec do série nasadila. Kupříkladu vylepšené zadní odpružení, nové brzdy a nová spojka byly nasazeny v roce 2009, styl lehce odlišné čelní masky pak byl využit během příchodu již zmiňované varianty Urban. A v roce 2016 došlo i na přepracování předního zavěšení.
Jak je tedy patrné, Niva za více než 40 let prošla řadou změn, nicméně na první pohled si jich nikdo nevšimne. Těmi nepřehlédnutelnými mohla projít též, osud ale nakonec rozhodl jinak, a tak s námi zůstane v prakticky původní podobě zřejmě do konce svých dnů.
Lada Niva se dle původních plánů měla v roce 2009 objevit v této podobě...
...facelift se však nakonec kvůli globální ekonomické krizi realitou nestal
Řada prvků ale nakonec do série dorazila, upravenou čelní masku dostalo kupříkladu provedení Urban
Zdroj: Wroom
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 9 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 7 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 8 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 10 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva