Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
VW před 19 léty ohromil svět luxusním a výkonným autem, do výroby ho ale nikdy neposlal
15.6.2019 | Mirek Mazal
Dnes dávno zapomenutý stroj zkoušel bodovat na poli, na němž se VW dnes působí s Amarokem. Nedá se říci, že by s ním nebyl úspěšný, mohl ale nabídnout ještě mnohem, mnohem víc.
Volkswagen v roce 2010 uvedl na trh praktický pick-up Amarok. Nejprve jako by trochu nevěděl, kam s ním a pouze se čtyřválcovými diesely pod kapotou s ním tančil na hranici čistě užitkového stroje a poněkud neobvyklého pick-upu pro náročnější. Postupem času ale zjevně zjistil, kdo po Amaroku touží především ti druzí a s faceliftem jej posunul podstatně výše, dodajíc mu i motor se šesti válci. Je to jistě zajímavá nabídka na poli luxusněji pojatých evropských pick-upů, VW ale přesně v tomto segmentu mohl už dávno nabídnout mnohem víc.
Dnes už si na to vzpomene jen málokdo, neboť pro rozluštění celé tajenky musíme zamířit zpět až do roku 2000, kdy internet neznamenal zdaleka tolik, co dnes. A informace o podobných autech se dostaly hlavně k hrstce nadšenců hltajících časopisy o autech. Šlo o Volkswagen Advanced Activity Concept alias AAC, studii vskutku luxusního pick-upu s logem VW ve znaku.
Dnes už si můžeme říci, že se mnohé nápady z něj otiskly do sériového Touaregu, AAC ale nebyl Touareg s korbou - v roce 2000 zbývaly do jeho premiéry ještě dva roky. Koncept pick-upu tedy kopal sám za sebe a na přelomu tisíciletí měl vše, co bylo třeba k úspěšné budoucnosti - pohon všech kol, uzávěrku diferenciálu, vysoký výkon, místo pro čtyři cestující, lepší podvozek s pneumatickým odpružením, vysokou světlou výšku, robustní konstrukci a velkou užitnou plochu za kabinou. Návrh kombinoval luxusní interiér s praktickým zbytkem, čemuž se Amarok sotva postupně blíží.
Pasažéry měl AAC rozmazlovat komfortem shodným s prémiovými sedany. Nešetřilo se hnědou kůží a hliníkem. Naopak drsný podvozek s nezávislým zavěšením a dvojitými rameny dostal odolné krytí před překážkami mimo silnice zdolávané pomocí off-roadových pneumatik. Výšku karoserie bylo možné nastavit ve třech režimech, nejnižší poloha byla na 290, nejvyšší pak 390 mm. Místo pro posádku a hrany nakládacího prostoru lemoval ochranný rám.
Kupředu vůz poháněl pětilitrový naftový desetiválec, znovu něco, co dnes Volkswagen neumí nabídnout. S výkonem 233 kW (317 koní) a 750 Nm točivého momentu, automatickou šestistupňovou převodovkou a pohonem 4x4 to byl pořádný silák. A bez zajímavosti není, že místo klíče se koncept ovládal zařízením nazvané Communicator. Sloužil k přístupu do vozidla a zároveň po vložení do speciální schránky dovolil nastartovat - dnes skoro standard, v roce 2000 trochu sci-fi.
Bohužel, VW v roce 2000 AAC ukázal světu a tím to skončilo. Po konceptu se slehla zem a až v roce 2002 jej připomněl sériový Touareg, o mnoho tuctovější (byť tehdy ne až tak...) SUV. Až o dalších 8 let později si na Němci na pick-upy vzpomněli zmíněným Amarokem, který ale s AAC neměl společného víc než jen logo a třídu. Velká škoda, že se koncept nedostal do civilní verze dostupné zákazníkům - dodnes by přinejmenším na evropském trhu představoval unikátní nabídku.





















Nadčasový pick-up předběhl dobu. Ani dnes by se Advanced Activity Concept se svým pojetím neztratil, právě naopak, výrobu ale nepoznal
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky včera 19:00
- Alex Marquez vyhrál rovněž časový trénink včera 16:00
- Filip Salač postoupil přímo do Q2 včera 15:00
- V Jerezu začal nejrychleji Alex Marquez včera 10:00
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? 24.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
včeraVW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
včeraČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle