VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě

(+ videa) Deset válců, dvě truba a tisíc koní, to je charakteristika tohoto Golfu. Motor je vepředu napěchován tak, že i chladič musel dozadu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě

20.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Deset válců, dvě truba a tisíc koní, to je charakteristika tohoto Golfu. Motor je vepředu napěchován tak, že i chladič musel dozadu.

Volkswagen Golf čtvrté generace existuje se čtyřmi, pěti nebo šesti válci, je to tak? Ano, pokud se omezíme na sériovou výrobu. Ovšem v Kosovu existuje Golf IV s deseti válci - a nemá druhý motor 2,3 VR5 v prostoru zadních sedaček jako třeba Octavia RS Bimoto. Vpředu podélně mu sedí vidlicový desetiválec z Audi RS6 a pohání všechna čtyři kola. A ještě k tomu má dvě turbodmychadla.

Zcela správně vám vrtá hlavou, že Golf IV měl motory uložené vpředu napříč a od této konfigurace se odvíjela čtyřkolka 4Motion, ať bylo pod kapotou cokoliv. I největší ze šestiválců v 3,2litrové verzi R32 byl umístěn napříč. Tohle auto je tedy Golfem v podstatě jen zvenčí, útroby musely doznat ohromných úprav. I proto, že V10 je na příď tohoto auta zoufale velká - tak velká, že motor se dopředu vlastně nevešel úplně celý. Ale o tom až za chvíli.

Pozoruhodné je, že za touhle úpravou stojí autoservis GoGi, který je oficiálním servisním místem VW, Audi, Seatu a Škody v kosovském městě Podujevo. Nevěnuje se však pouze servisu aut koncernu Volkswagen, jak ukazuje projekt desetiválcového Golfu, nýbrž také serioznímu tuningu. Kromě tohoto Golfu také stojí za několika Audi RS6 a S8 s ohromujícími výkonovými čísly - osm či devět stovek koní bývá jen začátek.

Ostatně, i tenhle Golf začínal jako R32, samo o sobě zajímavé auto, ovšem s atmosférickým plněním. Byl údajně koupen v Polsku a v Kosovu dostal přeplňování. Z nějakých 250 sériových koní bylo 590 a později prý dokonce až 900; to bylo v roce 2014. Až později vznikl a byl realizován vpravdě šílený nápad s desetiválcovým motorem.

Že to byla náročná stavba, asi netřeba příliš zdůrazňovat. Na několika fotografiích je vidět, jak se změnil středový tunel, aby se do něj vešla převodovka a výfukové potrubí. Spolujezdci moc místa nezbývá a jistě se musel uskromnit také řidič. To znamená posunutí pedálů a vůbec vyrobení celé přepážky mezi motorem a kabinou úplně znovu tak, aby pojala podélně uložený motor.

Vzhledem k tomu, že vepředu není místo ani na propadnutí špendlíku a také musíte někam dát mezichladiče turbodmychadel, chladič motoru se stěhoval dozadu. Většinou to bývá naopak, auto s motorem uprostřed má chladič v předním nárazníku kvůli přístupu vzduchu. A právě kvůli vzduchu tu nejspíš je ohromná plechová krabice místo zadních sedaček - vede vzduch zespoda k chladiči. Velmi zajímavá je rezultující úprava třetích dveří - vidíme žábry pro výdech horkého vzduchu, které uctivě obcházejí mechanismus otevírání.

Ani kapota není originální; protože V10 začíná těsně za přední maskou, nevešel se pod sériovou kapotu. První krok byl vyříznutí ohromné díry do kapoty, ale dovedete si představit, jak aerodynamicky efektivní takové řešení bylo. Kapota ovšem byla vyrobena na míru tak, aby celý desetiválec schovala. Nemusí být zrovna pohledná, zejména otvory pro přístup vzduchu v její přední části šly určitě udělat lépe, ale funguje.

Přesnou hodnotu výkonu tohoto motoru neznáme, ovšem značka „RS6 1000PS” na jedné z fotografií je dostatečně výmluvná. Váha pak vozu těsně před dokončením přestavby do dnešní podoby s čelem vozu a novou kapotou motoru ukázala 1 285 kg, i se zbylými prvky se tedy bude pohybovat okolo hranice 1,3 tuny. A to dělá slušný poměr výkonu k hmotnost, však ani s Audi RS6 Avant minulé generace upravené od MTM nemá ve sprintu problém, jak ukazuje jedno z videí níže. Je to skutečně zajímavá a do značné míry unikátní podívaná - z množství práce na této úpravě soudíme, že se do něčeho takového jen tak někdo nepustí...


VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 1 - VW Golf V10 biturbo GoGi dalsi 01VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 2 - vw golf V10 biturbo gogi 18VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 3 - vw golf V10 biturbo gogi 07VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 4 - vw golf V10 biturbo gogi 01VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 5 - vw golf V10 biturbo gogi 02VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 6 - vw golf V10 biturbo gogi 03VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 7 - vw golf V10 biturbo gogi 04VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 8 - vw golf V10 biturbo gogi 05VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 9 - vw golf V10 biturbo gogi 06VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 10 - vw golf V10 biturbo gogi 08VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 11 - vw golf V10 biturbo gogi 09VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 12 - vw golf V10 biturbo gogi 10VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 13 - vw golf V10 biturbo gogi 12VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 14 - VW Golf V10 biturbo GoGi dalsi 02VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 15 - VW Golf V10 biturbo GoGi dalsi 03VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 16 - vw golf V10 biturbo gogi 13VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 17 - vw golf V10 biturbo gogi 14VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 18 - vw golf V10 biturbo gogi 15VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 19 - vw golf V10 biturbo gogi 15aVW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 20 - vw golf V10 biturbo gogi 16VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 21 - vw golf V10 biturbo gogi 17VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 22 - vw golf V10 biturbo gogi 11VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 23 - vw golf V10 biturbo gogi 20VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 24 - vw golf V10 biturbo gogi 21VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 25 - VW Golf V10 biturbo GoGi dalsi 04VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 26 - VW Golf V10 biturbo GoGi dalsi 05VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 27 - VW Golf V10 biturbo GoGi dalsi 06VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 28 - VW Golf V10 biturbo GoGi dalsi 07VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 29 - VW Golf V10 biturbo GoGi dalsi 08VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 30 - vw golf V10 biturbo gogi 23VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 31 - vw golf V10 biturbo gogi 24VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 32 - vw golf V10 biturbo gogi 25VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 33 - vw golf V10 biturbo gogi 26VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 34 - VW Golf V10 biturbo GoGi dalsi 10VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 35 - VW Golf V10 biturbo GoGi dalsi 11VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 36 - VW Golf V10 biturbo GoGi dalsi 09VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 37 - vw golf V10 biturbo gogi 27VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 38 - vw golf V10 biturbo gogi 28
Deset válců se v Golfu objevuje jen zřídka, změna to je velmi náročná

VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 39 - VW Golf V10 biturbo GoGi dalsi 13VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 40 - VW Golf V10 biturbo GoGi dalsi 14VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě - 41 - VW Golf V10 biturbo GoGi dalsi 15
Už ve verzi V6 turbo šlo o dost bláznivý stroj

Zdroj: Golf V10 GoGi@Facebook

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.