Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
VW Golf Country Syncro: Volkswagen začal s crossovery už v roce 1990
1.6.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ videa) Country přišel dlouho před přívalem polovičatých SUV. Nebyl to pozér, ale nešizený vůz do terénu.
Píšeme o nich denodenně a nezdá se, že by jich mělo ubývat. Řeč je o všemožných crossoverech slepených z běžných aut a doplňků typických pro off-roady či SUV, které si popularitu automobilového publika získávají především často nefunkčními doplňky a marketingovými hesly. Zatímco první zmíněné reprezentuje atraktivnější vzhled, druhé - brožurové - bývá jen tvrzením o tom, že daný vůz zvládne naprosto vše, třebaže jde mnohdy o zcela protichůdné schopnosti. Zákazníkům je to evidentně úplně jedno a automobilky vědomi si svojí šance na nával prodejních čárek, dělají z falešných SUV a allroadů modlu, která se šíří naprosto všemi segmenty.
Výsledkem je, že vlna úspěchu kompaktních SUV neopadá, od nejluxusnější, a tedy nejvyšší kategorie SUV se v Evropě čeká v příštích šesti letech nárůst dokonce na dvojnásobek, zaplňují se veškeré, dříve neviditelné mezery a slovem crossover tak lze déle počastovat nejen městské mini, ale už i sportovní modely. Každé auto střední třídy s plastovými doplňky je dnes prezentováno jako crossover. Kdo mohl ale tohle šílenství teoreticky rozpoutat? Mohl to být i Volkswagen, který na konci osmdesátých let (1989) přivezl na ženevský autosalon koncept zvýšeného Golfu s pohonem všech kol.
Ač to tak může vypadat, Volkswagen si s genetikou zahrával už pár let předtím, i když u modelu T3 Syncro Vagon šlo o docela jiné křížení. Daleko blíže měl k neobyčejnému Golfu třeba Fiat s Pandou 4x4. Zpět ale k wolfsburskému počinu. Hned na úvod je třeba dodat, že vůz, který šel pro velmi pozitivní ohlasy do prodeje v roce 1990, nebyl tak úplně továrním vynálezem. Golf County, některým známý pod názvem Montana, totiž vyjížděl v konečné podobě až z 931 kilomerů vzdálené továrny Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeugtechnik v rakouském Grazu. Pokud si vzpomínáte, tam se také montovalo Géčko od Mercedesu a dělají tam třeba i Peugeot RCZ.
Volkswagen k Rakušanům posílal zcela standardní čtyřdveřový model Golf CL Syncro druhé generace, na který se instaloval podpůrný podvozkový rám (výztuže), zesílené pružiny a jiné tlumiče, ochranné kryty podvozku a řada dalších komponentů - jako třeba dvojici mlhových světlometrů na masku chladiče. Celkově bylo přidáváno 438 dílů. Tento terénně orientovaný Golf je na první pohled jednoznačně identifikovatelný podle charakteristických patnáctipalcových kol, ochranného trubkového rámu předních světlometů a zadního nárazníku či rezervního kola umístěného na víku zavazadelníku ve speciální schránce. Kromě toho je oproti standardní verzi zvýšen dokonce o 18 centimetrů (na 1,555 metru).
O solidních schopnostech mimo zpěvněný povrch napovídal kromě světlé výšky ledacos i pohon všech kol Syncro zajišťovaný viskózní spojkou. Spojka dokázala na rozbředlém sněhu, v blátě i při brodění vodou posílat zadní nápravě až 50 procent výkonu, při jízdě po silnici při ideální trakci směřovalo na přední kola jen pět procent. Podle přiložených videí chyběla k dosažení kvalit skutečných off-roadů ještě redukce a jiné než silniční obutí, ovšem i tak zvládal vůz s přehledem mnohem více než řada dnešních crossoverů. Golf se však chlubil údajně i velmi dobrými jízdními vlastnostmi na silnici a svůj díl na tom neslo nezávislé zavěšení kol zadní nápravy.
Pod kapotou se nacházel benzinový atmosférický čtyřválec 1,8, který disponoval výkonem 98 koní, maximum jeho točivého momentu leželo na hodnotě 143 Nm. Díky pohotovostní hmotnosti 1 275 kilogramů zvládal Golf Country zrychlit na stokilometrovou rychlost v čase 12,3 sekundy a dosáhnout maximálky 155 kilometrů v hodině. Síla se na kola přenášela pomocí manuální pětistupňové převodovky a udávaná spotřeba se prý pohybovala na hodnotě 11,3 l/100 km. Zatímco na předních kolech byly klasické kotoučové brzdy, na zádi se nacházely bubny.
Ve v zásadě spartánské kabině se nacházela sportovní sedadla a čtyřramenný volant s posilovačem řízení. Country se v podstatě od ostatních lépe vybavených verzí tehdejších Golfů uvnitř v ničem neodlišoval. Později vznikly také speciální edice s charakteristickými doplňky (stupačky a bohatší ochranu zádě) a luxusnějším interiérem, přičemž nejznámější z nich je dosud pětisetkusová série Chrom Edition. Dokonce se také objevilo 50 kusů určených výhradně pro zaměstnance VW, které si díky motoru z GTI přinesly o deset koní více než ostatní.
Produkce Golfu Country Syncro byla ukončena v roce 1991, a to kvůli nízkému zájmu zákazníků. Na vině byla zřejmě cenovka, která startovala na tehdy velmi vysokých 32 275 německých markách a u nejdražších kusů dosahovala až na 42 060 marek. Kvůli tomu nakonec vzniklo jen 7 735 kusů, které se dnes dají ještě mnohdy najít v autobazarech. V ČR se nyní ceny těchto aut pohybují od 38 do nějakých 100 tisíc korun. Prohlédněte si ho v akci na trojici přiložených videí a posuďte, jak moc dobrý v terénu byl. Vedle dnešních souputníků by se určitě neztratil...





























Ultimativní terénní Golf Country dokázal v terénu mnohonásobně více než naprostá většina dnešních crossoverů. Absence redukce byla jedinou slabinou
Výlet do terénu
Brodění ve vodě
Brod v lepší kvalitě
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
dnes
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejnovější články
Bývalý hokejista si jako první převzal nové nejrychlejší civilní letadlo světa od dob Concordu, překoná i rychlost zvuku
před 8 hodinami
V dalším „zeleném království” zjistili, že silnice se samy neopraví, majitelé elektromobilů budou platit za každý ujetý km
před 10 hodinami
Britové montují do lehounké malé Mazdy 380koňový motor V6, výsledkem bude levné auto schopné pokořit i supersporty
před 11 hodinami
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
dnes
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
dnes
Živá témata na fóru
- Střešní box do T drážky 12.14. 18:30 - Kubka Palma
- GWM STEED 7 12.14. 16:47 - Carrert93
- BMW Divize 12.14. 14:07 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 13:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
