Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Volvo P1800 2011: legenda se vrací perem šéfdesignéra Volva
10.12.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Letos uběhlo 50 let od chvíle, kdy svět poznal snad nejkrásnější vůz značky Volvo. Automobilka se jej rozhodla uctít studií teoretického nástupce.
Možná vám jméno Volvo P1800 nic neříká, neboť v době jeho slávy jsme v našich končinách měli trochu jiné starosti, pro zatvrzelé volvisty ale jistě půjde o dobře známý pojem. Pro ty ostatní stručná rekapitulace.
Šlo o vskutku půvabné sportovní kupé stvořené Pellem Pettersonem, které bylo vyráběno mezi léty 1961 a 1973. Jeho cesta na svět byla velmi složitá, neboť automobilka jej chtěla začít vyrábět již v roce 1958. Tehdy se o výrobu měla postarat karosárna Karmann, jenže ta v té době vyráběla i jiné slavné kupé Karmann Ghia pro Volkswagen a právě německá automobilka tehdy Karmannu pohrozila, že pokud dotáhne spolupráci s Volvem do konce a začne P1800 vyrábět, ukončí veškerou spolupráci s ním. To si němečtí karosáři nemohli dovolit a Volvo muselo hledat jiné cesty k výrobě. Nakonec se až ve zmíněném roce 1961 podařilo dostat vůz na trh skrze britský Jensen Motors (ano, tu firmu proslulou modelem Interceptor) a teprve v roce 1963 připravit podmínky pro jeho výrobu v domácím Švédsku.
Samotný vůz byl dvoudvéřovým kupé o délce, 4 350 mm, šířce 1 700 mm, výšce 1 280 mm a hmotnosti okolo 1,1 tuny. Po kapotou se nacházel nejprve benzinový čtyřválec o objemu 1,8 litru s výkonem 75 kW (101 koní), jehož výkon byl postupem času zvýšen až k 86 kW (116 koní) ve verzi 1800S. To neznačilo žádné sportovní provedení, ale již švédský původ vozu - tyto verze byly s to podle zvolené převodovky dosahovat rychlosti až přes 190 km/h, což bylo v dané době jistě dostatečně vysoké číslo.
Později se pod kapotou objevil dvoulitrový motor, jméno vozu ale zůstalo věrné původní osmnáctistovce. V posledních letech výroby (od roku 1970) přibylo pouze písmeno E značící použití vstřikování paliva Bosch D-Jetronic, s nímž motor disponoval výkonem až 96 kW (130 koní). Maximální rychlost činila stále okolo 190 km/h, zrychlení na stovku zabralo 9,5 sekundy. Pozoruhodné jistě je i to, že až s modelem 1800E dostalo toto Volvo kotoučové brzdy na všech, tehdy stále ještě inovativní techniku známou z vozů Formule 1. Předtím si muselo vystačit s bubnovými brzdami.
Až v roce 1972, tedy v úplném závěru výroby se na trhu objevilo i dvoudvéřové pseudokombi (říkejme mu shooting-brake) s označením ES, žádnou velkou díru do světa s 8 tisíci prodanými kusy během dvou let neudělalo. I kupé ale stačilo necelých 40 tisíc prodaných exemplářů, aby se stalo legendou.
Tolik krátká exkurze do minulosti, nyní se pojďme rychle přesunout o padesát let dále do ryzí současnosti. Právě tento týden totiž Volvo zavzpomínalo na své slavné kupé a do světa vyslalo dvě skici svého nového ředitele pro design (ten starý se odporoučel do Číny) Christophera Benjamina. Benjamin se pokusil nastínit, jak by taková P1800 mohla vypadat dnes, když se krom tradičních prvků vozů Volvo zasazených do karoserie moderně střiženého kupé podržel i nápadů naznačených frankfurtským konceptem Volvo You.
Zda by se vám takový vůz zamlouval posuďte sami, za nás říkáme jednoznačně ano. Volvo sice dodává, že aktuálně nemá záměr něco podobného dostat do výroby a moderní P1800 je pro tuto chvíli pouhým designérským cvičením. Na druhou stranu, když Helmer Peterson (otec designéra původní P1800) po totálním propadáku modelu P1900 v padesátých letech vytáhl ve Volvu nápad na výrobu dalšího kupé, dostal leda židlí po hlavě. Ale stačila vřelá reakce publika na první koncepty a všechno bylo jinak. Tak proč by se historie nemohla opakovat i v tomto případě...
Skica moderního Volva P1800 od Christophera Benjamina
Snímky původního Volva P1800 v pořadí: prototyp z padesátých let, sériový model na oficiální fotce Volva, shooting brake ES a jeho předobraz, P1800 dnes a Pelle Peterson na loňském srazu jeho příznivců
Zdroje: Volvo, Wikimedia Commons
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 2 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024 - Audi potichu zbavilo dieselovou S6 falešných výfuků ještě před jejím skonem, náhrada je snad ještě horší
24.10.2024 - Marketingový šéf VW a autor sloganu Das Auto to asi přehnal s propagací Phaetonu, vyhostili ho z Číny po testu na drogy
24.10.2024 - Britové srovnali dvě vrcholná sportovní Audi sázející na úplně jiné koncepce. Vyhrál papírový outsider ze staré školy
24.10.2024 - Přímo Aston Martin prodává čtyři ze svých nejúžasnějších moderních aut, z jejich ceny se vám protočí panenky
24.10.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 16:33 - GeneHawkins
- Toyota obecně 11.22. 15:24 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- Onboard videa 11.22. 14:01 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch