Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Volvo P1800 2011: legenda se vrací perem šéfdesignéra Volva
10.12.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Letos uběhlo 50 let od chvíle, kdy svět poznal snad nejkrásnější vůz značky Volvo. Automobilka se jej rozhodla uctít studií teoretického nástupce.
Možná vám jméno Volvo P1800 nic neříká, neboť v době jeho slávy jsme v našich končinách měli trochu jiné starosti, pro zatvrzelé volvisty ale jistě půjde o dobře známý pojem. Pro ty ostatní stručná rekapitulace.
Šlo o vskutku půvabné sportovní kupé stvořené Pellem Pettersonem, které bylo vyráběno mezi léty 1961 a 1973. Jeho cesta na svět byla velmi složitá, neboť automobilka jej chtěla začít vyrábět již v roce 1958. Tehdy se o výrobu měla postarat karosárna Karmann, jenže ta v té době vyráběla i jiné slavné kupé Karmann Ghia pro Volkswagen a právě německá automobilka tehdy Karmannu pohrozila, že pokud dotáhne spolupráci s Volvem do konce a začne P1800 vyrábět, ukončí veškerou spolupráci s ním. To si němečtí karosáři nemohli dovolit a Volvo muselo hledat jiné cesty k výrobě. Nakonec se až ve zmíněném roce 1961 podařilo dostat vůz na trh skrze britský Jensen Motors (ano, tu firmu proslulou modelem Interceptor) a teprve v roce 1963 připravit podmínky pro jeho výrobu v domácím Švédsku.
Samotný vůz byl dvoudvéřovým kupé o délce, 4 350 mm, šířce 1 700 mm, výšce 1 280 mm a hmotnosti okolo 1,1 tuny. Po kapotou se nacházel nejprve benzinový čtyřválec o objemu 1,8 litru s výkonem 75 kW (101 koní), jehož výkon byl postupem času zvýšen až k 86 kW (116 koní) ve verzi 1800S. To neznačilo žádné sportovní provedení, ale již švédský původ vozu - tyto verze byly s to podle zvolené převodovky dosahovat rychlosti až přes 190 km/h, což bylo v dané době jistě dostatečně vysoké číslo.
Později se pod kapotou objevil dvoulitrový motor, jméno vozu ale zůstalo věrné původní osmnáctistovce. V posledních letech výroby (od roku 1970) přibylo pouze písmeno E značící použití vstřikování paliva Bosch D-Jetronic, s nímž motor disponoval výkonem až 96 kW (130 koní). Maximální rychlost činila stále okolo 190 km/h, zrychlení na stovku zabralo 9,5 sekundy. Pozoruhodné jistě je i to, že až s modelem 1800E dostalo toto Volvo kotoučové brzdy na všech, tehdy stále ještě inovativní techniku známou z vozů Formule 1. Předtím si muselo vystačit s bubnovými brzdami.
Až v roce 1972, tedy v úplném závěru výroby se na trhu objevilo i dvoudvéřové pseudokombi (říkejme mu shooting-brake) s označením ES, žádnou velkou díru do světa s 8 tisíci prodanými kusy během dvou let neudělalo. I kupé ale stačilo necelých 40 tisíc prodaných exemplářů, aby se stalo legendou.
Tolik krátká exkurze do minulosti, nyní se pojďme rychle přesunout o padesát let dále do ryzí současnosti. Právě tento týden totiž Volvo zavzpomínalo na své slavné kupé a do světa vyslalo dvě skici svého nového ředitele pro design (ten starý se odporoučel do Číny) Christophera Benjamina. Benjamin se pokusil nastínit, jak by taková P1800 mohla vypadat dnes, když se krom tradičních prvků vozů Volvo zasazených do karoserie moderně střiženého kupé podržel i nápadů naznačených frankfurtským konceptem Volvo You.
Zda by se vám takový vůz zamlouval posuďte sami, za nás říkáme jednoznačně ano. Volvo sice dodává, že aktuálně nemá záměr něco podobného dostat do výroby a moderní P1800 je pro tuto chvíli pouhým designérským cvičením. Na druhou stranu, když Helmer Peterson (otec designéra původní P1800) po totálním propadáku modelu P1900 v padesátých letech vytáhl ve Volvu nápad na výrobu dalšího kupé, dostal leda židlí po hlavě. Ale stačila vřelá reakce publika na první koncepty a všechno bylo jinak. Tak proč by se historie nemohla opakovat i v tomto případě...


Skica moderního Volva P1800 od Christophera Benjamina
Snímky původního Volva P1800 v pořadí: prototyp z padesátých let, sériový model na oficiální fotce Volva, shooting brake ES a jeho předobraz, P1800 dnes a Pelle Peterson na loňském srazu jeho příznivců
Zdroje: Volvo, Wikimedia Commons
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
U Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
před 6 hodinamiAž bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
včeraKia se vysmívala Elonu Muskovi na sociálních sítích dost nevhodným způsobem, po vlně kritiky vše stáhla
včera
Nejčtenější články
BMW nabízí pro vybrané modely kola za půl milionu. V tomto případě je to jen prázdná show, drahý nesmysl
11.2.2025Šéf VW ukázal, že nejenže neumí řídit firmu, neumí řídit ani auto. Kolega z vývoje ho zničil, i když měl pomalejší vůz
11.2.2025Co všechno ještě Mercedes pokazí? Jeho nová třída E si utrhla ostudu v crash testu, nezareagovala na dva roky známé pravidlo
11.2.2025Žádné nesmyslné čtyřválce, žádný konec osmiválců, žádný konec dieselů. BMW zůstanou aspoň pod kapotami „normální”
11.2.2025Velkou luxusní obdobu Škody Octavia od BMW koupíte už po pár letech za cenu nové Octavie, i když původně stála násobně víc
11.2.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva