Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Volvo Amazon s turbo V8 od BMW a 4x4 z GT-R je brutální retro
3.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ 507 foto, 4 videa) Amazon láká elegancí, ale chcete-li jezdit rychle, ideální volbou není. Tedy pokud mu nedopřejete extrémní techniku.
Tohle Volvo Amazon není jen tak ledajaké Volvo Amazon, ale to už jste asi poznali minimálně z obrázků. Nikoliv, je to projekt Švéda Filipa Malma, protože se mu Amazon líbí, ale také má rád moderní, silná a rychlá auta se spoustou přilnavosti. Nemusí ani překvapit, že tenhle Amazon, nazvaný svým autorem Super Amazon, má z původního stroje z roku 1956 jen tvar karoserie.
Je to druhý Amazon tohoto petrolheada a u toho dřívějšího měl trochu problémy s trakcí, takže chtěl v tomto voze vyzkoušet pohon všech kol. Fanouškům Nissanu Skyline možná bude jasné, odkud vítr vane, když se podívají na brzdové třmeny, protože ty pocházejí z dárcovského auta. Vskutku, systém pohonu všech kol, obě nápravy i brzdový systém pochází právě ze Skylinu R32 GT-R.
Musel ovšem doznat určitých změn, protože padla volba na jiný motor než na řadový šestiválec Skylinu. Předně se měnila vnější schránka předního diferenciálu, protože ta je v sérii spojená s olejovou vanou motoru. Byla tedy odříznuta a vzniklo nové víko, které ho nahradilo. A také bylo potřeba změnit délku kardanové hřídele, protože Amazon má jiný rozvor než Skyline R32 GT-R.
Nad předním diferenciálem nyní sedí motor, kterým ovšem není nic menšího než čtyřlitrový osmiválec od BMW. Montoval se do modelů 540i a 740i, což nejsou zrovna sporťáky, jakkoli slabé vozy to také nejsou. Ani to ovšem není tak podstatné, protože v tomhle Amazonu dostala závodní turbodmychadlo Garrett GT42RR, které plní písty bez mezichladiče.
Přílišná teplota nasávaného vzduchu prý není problém, zas tak velký tlak tu není, pohybuje se mezi 0,75 a 1,2 baru. Na kolech bylo na brzdě naměřeno 455 koní a 540 Nm při nejslabším tlaku až 644 koní a 770 Nm při nejsilnějším tlaku, takže o výkon tu nouze rozhodně nebude. Výkon putuje na kola přes manuální pětikvalt, také převzatý ze zmíněného Skylinu, a je tu systém umožňující ze čtyřkolky udělat zadokolku.
Ze Skylinu pochází i přední a zadní pomocný rám, tlumiče HSD Monopro na všech čtyřech kolech jsou také určeny pro tento vůz. Co muselo být samozřejmě velmi upraveno, je podlaha kabiny, ta je v podstatě kompletně vyrobená nově, a také blatníky, u kterých je to podobný příběh. Jsou z laminátu, stejně jako jejich černé nástavce. Ty rozšířily auto vpředu o 16 cm a vzadu o 19 cm.
Kompletně nový je samozřejmě také interiér, tady z původního Amazonu nezůstalo snad vůbec nic. Základem je ochranný rám, který zpevňuje karoserii a na němž drží bezpečnostní pásy. Jsou tu závodní sedačky Sparco Sprint, volant OMP, plně nastavitelné závodní pedály a z tenkého plechu vyrobená palubní deska, na které jsou jen nutné ovladače. A kaplička přístrojů, ve které ale nevidíme klasické budíky, nýbrž mobil Samsung s aplikací, která přes Bluetooth získává všemožné informace z řídící jednotky.
Samozřejmě, některé věci byly upraveny „za pochodu”, protože je jinak nešlo do ne zrovna velkého Amazonu poskládat. Krásným příkladem je chladič, který se musel přestěhovat dozadu, protože na něj vpředu nezbylo místo. Víko bývalého zavazadelníku je laminátové a má v sobě díru, kterou je k chladiči veden vzduch. Vpředu místo něj jsou dva chladiče oleje.
Ač to může vypadat dost nepravděpodobně, tohle auto je plně legální pro provoz na silnicích, dostalo značky. Odhadujeme, že bylo ke kontrole přistaveno s jinými pneumatikami než se slicky Hankook, které jsou vidět na fotkách, ale prošlo všechno včetně mobilu místo přístrojového štítu.
Vůz byl dokončen loni, ale majitel si jej příliš neužil. Letos v srpnu se objevil v prodeji prodej za zhruba 970 tisíc korun. To není zrovna majlant na to, jak náročná tato stavba byla, což nejlépe dokumentuje přiložená galerie. Také proto byl rychle prodán, obdivovat toto pozoruhodné dílo ale můžeme i tak...
Stavba tohoto stroje byla jako obvykle velmi náročná
Výsledkem ale není jen tak ledajaký Amazon, je to Super Amazon s V8 a čtyřkolkou
Nedávno se prodával za ne úplně horentní sumu
Zdroje: Tuneit Motorsport, SpeedHunters, Bring a Trailer
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
včera - Nesmyslně těžké AMG GT dostalo kouř ve srovnání s „americkým kýblem”, vaz mu zlomila hned první zatáčka
16.12.2024 - Američané srovnali nejlevnější nová výkonná auta s cenou do 830 tisíc a vybrali to nejrychlejší, v Evropě můžeme jen závidět
13.12.2024
Nejnovější články
- Carlos Tavares poprvé promluvil od chvíle, kdy skončil jako šéf Stellantisu. Teď prý za všechno může EU
před 5 hodinami - Zaměstnanec Mercedesu promluvil: 99 procent lidí tady prozřelo, špatná sázka se nám vrací. A to nejhorší je asi pořád před námi
včera - Mechanik rozebral legendární motor 5,0 V10 TDI od VW, je to geniální noční můra servisních techniků
včera - Trump chce rázně a tvrdě odstřihnout elektromobily od peněz všech, kteří je nekupují, jejich fandové to nedávají
včera - Majitel se po 7 dnech vrátil k zaparkované Tesle Model 3. Byla „mrtvá”, po pokusu ji oživit se auta radši s velkou ztrátou zbavil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva