Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Villa d'Este 2011: další skvosty minulosti v aukci
29.5.2011 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Ještě jednou se vraťme k letošnímu Ville d'Este. Na tamní aukci byly za těžce představitelné částky prodány další cenné a krásné automobily.
Na letošní Concorso d’Eleganza jsme se podívali už několikrát. Naposledy včera, kdy jsme vám přinesli přehled výjimečných konceptů firmy Bertone, jejichž prodejem si karosář chtěl vydělat na další živobytí. V aukci to ale nebyly jediné prodané kousky, celkově bylo v nabídce 32 automobilů. Nejstaršímu bylo téměř 100 let, doyenem byl Rolls-Royce 40/50 Silver Ghost z roku 1915, nejmladším zase včera představené Lamborghini Athon z toku 1980. Nutno uznat, že bohatí sběratelé se činili, celkem 9 aut bylo prodáno za částku přesahující milión eur. Absolutním vítězem se stalo Ferrari 375 MM Berlinetta z roku 1955, za které kupec zaplatil 3 360 000 Eur (cca 82,7 milionu Kč). Pojďme se ale vyhnout obligátním Ferrari, i když ne zcela, a podívat se na jiné, známé i neznámé značky historie i současnosti.
Talbot-Lago T150-C SS Teardrop Coupé
Druhým nejdráže prodaným automobilem bylo elegantní kupé Talbot-Lago T150-C SS (Competition SuperSport) z roku 1938. Tento supersport své doby byl počat na závodní dráze a použitá technika je toho důkazem. Šasi přišlo přímo od závodních aut Anthonyho Laga, přední náprava měla nezávisle zavěšená kola odpružená příčně uloženým listovým pérem, vzadu byla pevná náprava s podélnými listovými pery, na všech kolech jsou bubnové brzdy ovládané prostřednictvím zdvojeného systému. Motor, čtyřlitrový řadový šestiválec, měl půlkulaté spalovací prostory, vysokou kompresi a dokázal ze sebe vymáčknout 140 koní. Na něj pak navazovala čtyřstupňová převodovka.
Karoserii typu Teardrop (kapkovitý tvar je jistě zřejmý i bez překladu) postavila karosárna Figoni et Falaschi a vedle spíše funkčně zaměřených tvarů svých současníků působila spíše jako umělecké dílo než jen extravagantní počin. Celkově těchto kupé vzniklo 16 a každé je trochu jiné, přece jen se jednalo o ruční výrobu. Cenu prodaného exempláře vedle extrémní výjimečnosti zvýšil i fakt, že téměř všechny mechanické díly jsou původní a to platí i přesto, že je postavena na dřevěném rámu.
Prodáno za 3 136 000 Eur (cca 77,15 milionu Kč).
Ferrari 500 TRC Spider
První a poslední Ferrari, kterému se budu dnes věnovat, je extrémně vzácný závodní model 500 TRC Spider z roku 1957. V roce 1956 vyvinuli v Maranellu pro závody určený vůz 500 TR Testa Rossa, který byl prvním nositelem tohoto legendárního označení. Poháněl jej dvoulitrový čtyřválec o výkonu 190 koní „krmený” dvěma Webery, na který navazovala čtyřstupňová převodovka. Je zajímavé, že konstrukce podvozku a brzdu byla téměř shodná s výše popsaným Talbotem. Rozdíl byl jen v použití vinutých pružin. Ovšem jen krátce po představení 500 TR FIA změnila pravidla, a tak musel vzniknout model 500 TRC. Ten zdědil stejný motor a převodovku, hlavní změny se dotkly karoserie, která byla širší a pevnější. O design karoserie se postaral Pinin Farina a o výrobu zase Carrozzeria Scaglietti.
Nabídnutý kousek je jeden z 19 celkově vyrobených a na svém kontě má mimo jiné pět účastí v závodu Targa Florio a čtyři v závodu do vrchu Monte Pellegrino v Palermu, kde jednou zvítězilo.
Prodáno za 2 800 000 Eur (cca 68,9 milionu Kč).
Ford GT40 Works Prototype Roadster
Kdo by neznal Ford GT40, auto, které Ford postavil navzdory Ferrari a postavil ho tak dobře, že vyhrálo dvacetičtyřhodinovku v Le Mans čtyřikrát v řadě za sebou. Stalo se tak absolutně nejúspěšnějším závodním vozem historie postaveným na americkém území. Málokdo ale tuší, že v rámci vývoje auta pro ročník 1965 vznikl i roadster, který se pak ve společnosti 3 uzavřených aut zúčastnil testování přímo na trati Le Mans. Byl však o pět sekund na kolo pomalejší, Le Mans mu zůstalo uzavřeno. Místo toho pak byl přihlášen do Targy Florio, kterou kvůli technickým problémům a lehké havárii nedokončil. Poté byl odeslán do Anglie k opravě a myšlenka na produkci otevřené verze byla po vyrobení čtyř prototypů GT40 opuštěna.
Stopa onoho exempláře z Le Mans pak na dlouho zmizela aby se objevil v roce 2006 v jedné garáži v Londýně. Tam si dlouhá léta hezky hověl na matracích. Po pořádné rekonstrukci byl letos nabídnut k prodeji a také se prodal za konečnou cenu 2 100 000 Eur (cca 51,7 milionu Kč).
Alfa Romeo TZ Coupé
Model TZ Coupé je nejúspěšnějším sportovním autem značky. Ve své době mu byly konkurenty Ferrari 250 GTO, Shelby Cobra, Maserati Birdcage a Porsche 904. V roce 1963 představila závodní verzi Giulie a nazvala ji TZ. T jako Tubolare, kvůli trubkovému rámu, Z protože ji stavěl Zagato. Závodní premiéru si odbyla v roce 1963 účastí v závodu Cup v Monze a zcela ovládla svou třídu. O rok později dostala homologaci FIA v Tarze Florio se dostala na bednu, první dvě místa bralo Porsche, třetí a čtvrté právě Alfa TZ. Až pak následovalo Ferrari 250 GTO. Alfa pak vyhrála svou třídu ve vytrvalostních závodech v Sebringu, Le Mans a na Nürburgringu. Nezůstalo jen u okruhů, úspěšně jezdila i v rally, kde zvítězila v Alpine Rally.
Z technického hlediska měla Alfa vše, co tehdejší závodní vůz musel mít. Trubkový rám, lehkou karoserii, všechna kola s nezávislým zavěšením, čtyři kotoučové brzdy, pětistupňovou převodovku. Pohon zajišťoval čtyřválec o objemu 1,6 l a výkonu 150 koní.
Prodáno za 627 000 Eur (cca 15,4 milionu Kč).
Alfa Romeo Giulietta Sprint Zagato 'Coda Tronca'
Po přehledu závodních vozů se vrátíme k autu, které bylo určeno pro běžné silnice. Pod lehkou karoserií, kterou Zagato vyrobil z hliníku, je na tu dobu pokrokové šasi s nezávisle zavěšenými předními koly a pevnou zadní nápravou. Pohon zajišťoval čtyřválec o objemu 1,3 l a byl spojen s pětistupňovou převodovkou.
Alf Sprint Zagato bylo vyrobeno pouhých 200 kusů, je tak sama o sobě velkou raritou. Na prodej byla ale nabídnuta verze Coda Tronca, neboli „dlouhý ocas”. Těch bylo vyrobeno pouhých 30 a důvodem snížení profilu a prodloužení zádě bylo dosažení výhodnější aerodynamiky. Prodávaný kus se chlubil nejen perfektně zrekonstruovanou karoserií, ale pod kapotou měl závodní verzi motoru, která má mít výkon 135 k. Podle původního majitele je auto výborné jak na silnici, tak i na okruhu. Pochybuji ale, že ho nový majitel po zaplacení 257 500 Eur (cca 6,3 milionu Kč) bude ochoten vytáhnout jinam, než na přeleštění před garáž.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nový Ford Mustang vyzval na souboj ve sprintu ošklivé a otylé BMW M2, asi to ale neměl dělat
2.12.2024 - Mercedes si patentoval nové jméno modelu, které už ale pár dnů zdobí čínskou napodobeninu jeho vlastního auta
1.12.2024 - MG si nemilosrdně utahuje z trapné kampaně na přerod Jaguaru, tohle je 1:0 pro starší Brity
29.11.2024
Nejnovější články
- Na luxusní hot hatch s motorem Ferrari uprostřed se zapomnělo, teď tato vzácnost může být vaše, nejspíš ne draho
před 2 hodinami - Ve VW zastavilo práci skoro 100 tisíc lidí. Činí tak ale pod taktovkou špatných lidí za špatné věci, nálada průmyslu je u dna
před 3 hodinami - Žába už nesedí na prameni, a tak má v koncernu Stellantis dostat průchod dosud tajný vývoj nových motorů V8
včera - Ceny náhradních baterií a motorů pro elektrické VW a Škody jsou takový průšvih, že se o nich v servisu bojí mluvit
včera - Youtuber popsal, jak dostal Cybertruck do Evropy. Na loď nesměl, s dopravou stál 4,5 milionu, přihlásil ho v Albánii a trápí se s nabíjením
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva