Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Ve Francii našli hřbitov plný 1 500 starých aut. Teď byl rozprodán
30.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(214 foto) Jean-Pierre Dumelie vlastnil vrakoviště, část aut ale odkládal pro pozdější renovaci. Už na ni nedošlo, auta byla nyní objevena a prodána.
Vrakoviště jsou nezřídka dobrým zdrojem náhradních dílů, pokud vám stačí použitý kousek a hledáte něco za nízkou cenu. Leckoho tedy může napadnout pořídit si ke svému autu jedno další na náhradní díly, někam ho uložit a postupně z něho brát to, co je potřeba. Spousta lidí také kupuje nepojízdná stará auta s tím, že je zrenovuje a bude v nich jezdit.
Podobně přemýšlel i Jean-Pierre Dumelie, majitel vrakoviště ve francouzské vesnici Brazey-en-Plaine kousek od Dijonu. Vykupoval stará auta jako každé jiné vrakoviště, ale ne všechna odsuzoval k zániku. Některá si odkládal stranou s tím, že je jednoho dne zrenovuje a buď v nich bude jezdit, nebo je se ziskem prodá.
Ovšem, renovace byť jednoho auta je věc mimořádně náročná, i když je nakládání s vraky váš denní chleba a teoreticky byste tak mohli mít téměř neomezený přístup k náhradním dílům. Dumelie tak možná zrenovoval pár aut, která si odložil, možná taky žádné, ale stále se nevzdával a postupem času nakupil neuvěřitelných 1 500 aut, která stála na odlehlém místě poblíž nikterak frekventovaného Brazey-en-Plaine. Z jakéhosi odložiště se tak postupem času stal doslova hřbitov automobilů - bylo jich tu na patnáct stovek a spousta z těch starších se tam už pomalu rozkládala.
Nic se s nimi nedělo až do letoška, kdy se pár nadšenců o tomto místě dozvědělo a rozhodlo se jednat. Zjistili, že pan Dumelie stále žije, je však už desátým rokem v penzi a se svým podivným, ale rozsáhlým majetkem by zřejmě nic neprovedl. Po domluvě se tedy rozhodl svůj rozhodl svůj „sklad aut” definitivně zrušit a auta prodat - z většiny do šrotu, 200 z nich ale bylo nabídnuto k prodeji těm, kteří by o ně mohli mít zájem. Třeba proto, že renovují svá auta a potřebují nějaké součástky, které jinak sehnat by bylo krajně obtížné.
Co všechno na tomto hřbitově stálo, ukážou nejlépe fotky níže. Vidíme mechem porostlé „Bohyně”, staré Peugeoty, Renaulty, „Kachny”, Alfy Romeo, vraky aut s logy GTi na bocích, zkrátka skoro všechno ze silnic západní Evropy posledních několika dekád. Také ale vidíme Peugeot 301 z meziválečných dob, Simcy, BMW, Maluchy, Mercedesy... a takhle bychom mohli pokračovat do nekonečna.
Spoustu typů ani neznáme a v řadu dalších už nelze pro pokročilé stádium rozkladu identifikovat. Zmiňme ale také jednu Tatru 603 se „čtyřokým” čelem, dokonce na českých značkách, která je bohužel už také dávno za bodem, ze kterého by se ještě dala zachránit. To je ostatně stav 99 % aut na fotkách - a ten zbytek zachraňovat nemá cenu, protože co šlo a mělo to význam, už bylo zrenovováno. Všechna prodaná auta byla bez dokladů a samozřejmě bez záruky.
„Člověk vždycky zamáčkne slzu, když se loučí s něčím takovým, se svou celoživotní prací. Je to téměř padesát let mého života,” komentoval konec svého vrakoviště Jean-Pierre Dumelie. Na odvezení některých aut k novým majitelům a jiných rovnou do sběrných surovin se přišla podívat spousta lidí, z velké části jistě obyvatel Brazey-en-Plaine, kteří vedle vrakoviště léta žili.
Mezi návštěvníky byl i Joffroy Colliard z nedaleké vsi La Grande-Résie a návštěvu zdokumentoval na 214 fotografiích, které si můžete prohlédnout níže. Je to skutečně zajímavá podívaná, zejména pokud jste fanoušky starých aut. Podobných hřbitovů aut na světě není tolik a těch, které fungovaly jako vrakoviště či sklad aut určených k renovaci - ne jako prosté odkladiště doslouživších aut - ještě méně...
Tenhle hřbitov aut kdysi býval obyčejným vrakovištěm
Foto: Joffroy Colliard@Facebook
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 8 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 5 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 7 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 9 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 10 hodinami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
dnes
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 22:39 - GeneHawkins
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch