Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
V Rusku se z dob studené války povalují tisíce funkčních malých jaderných elektráren, ani ty elektromobily nespasí
20.6.2023 | Petr Prokopec
Je to fascinující, ale v zemi se skutečně prakticky bez ladu a pozornosti kohokoli odpovědného povalují tisíce radioizotopových generátorů, které dříve sloužily jako zdroj energie třeba pro majáky. Dnes mohou být rozličnými způsoby zneužity, smysluplně využity jen stěží.
V souvislosti s válkou na Ukrajině byla již mnohokrát zmíněna hrozba použití jaderných zbraní, a to pochopitelně ze strany Ruska. Zatím se nezdá, že by některá z těchto vyhrůžek byla míněna opravdu vážně. Nicméně ani v případě, kdy si ruský režim udrží zbývající špetku sebezáchovného pudu a jaderné zbraně nechá ve skladech, nejsme ze strany Ruska, co se týče radioaktivních látek, v bezpečí. Stojí za tím přitom to, co bylo stvořeno k pomoci, nikoli jakožto zbraň hromadného ničení.
Řeč je o radioizotopových termoelektrických generátorech (RTG), které jsou jako dlouhodobé zdroje energie využívány v oblastech odtržených od civilizace. Daleko více se s nimi nicméně počítalo v kosmických aplikacích. Na palubě je měly ruské lunární sondy, napomáhaly také při projektech Apollo a stoprocentně se s nimi počítá u vesmírných sond, které jsou vysílány do velkých vzdáleností od Slunce, kde nelze sázet na fotovoltaické baterie.
Rusové je ve velkém začali využívat v době Studené války pro vojenské účely. Sloužily hlavně jako zdroj energie majáků a navigačních stanic na pobřeží Severního ledového oceánu. Dokud existoval SSSR, bylo o ně postaráno. S jeho rozpadech však zmizela péče i peníze na údržbu. Tehdy sice naštěstí zasáhly Spojené státy americké a část Evropy, jež s likvidací nepoužívaných zdrojů napomohly. Ovšem po anexi Krymu v roce 2014 mezinárodní pomoc skončila.
Tím se dostáváme k onomu riziku. Generátory totiž jako zdroj energie využívaly Stroncium 90, případně pak Caesium 137 či Cerium 144. Všechny tři tyto izotopy mají jedno společné, jsou vysoce radioaktivní. Sice z nich nelze vyrobit jadernou hlavici, sloužit ale mohou v tzv. špinavých bombách. V jejich případě je radioaktivní složka rozprášena s pomocí konvenčních výbušnin. V podstatě tak stačí jeden s těchto aparátů odpálit granátem, a je zaděláno na průšvih.
Generátory přitom nejsou nikterak hlídané, ostatně v mnoha případech ani nikdo neví, kde přesně se nachází. To by nemusel být problém, kdyby ovšem SSSR nevycházel z předpokladu, že lidský život je bezcenný. Častokrát byly proto generátory usazeny jen do kovových držáků bez jakékoliv ochrany. Delší pobyt v jejich blízkosti tak byl smrtelně nebezpečný. Navíc zde existuje riziko odcizení jaderného materiálu, k čemuž ostatně v uplynulých letech již párkrát došlo.
Množí se přitom dotazy, proč Rusové dnes ony generátory nevyužijí jinak než pro vojenské účely, a to v souvislosti s elektromobilitou. Jenže zrovna pro tyto účely jsou nepoužitelné, i přes životnost několika desítek let. Limitem je výkon, který se pohybuje mezi 1 a 1 000 watty. To v podstatě znamená, že takové baterie o 100 kWh můžete dobíjet i 11 let.

V Rusku stále zůstává velké množství RTG, mluví se o 2 500 kusech. Jeden z nich můžete vidět níže - patří zjevně mezi ty nejen nehlídané, ale prakticky ničím nechráněné. Mohou tak být nebezpečné, přínosné třeba pro dobíjení akumulátorů elektrických aut nikoli. Tato fotka zachycuje americký RTG používaný při vesmírných misích. Ilustrační foto: United States Department of Energy, CC0 Public Domain
found this in russia whilst driving around in google maps, made out of rusted iron, seems to be picable with a crane, seems mildly radioactive. thanks.
by u/Philgrimm in whatisthisthing
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
13.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Portimão-Test, 1. den: BMW před Ducati; dále Yamaha a Honda včera 20:57
- Show Marca Marqueze, crash Bagnaii včera 20:28
- V Moto2 první Gonzalez, 18. Salač - a musí do Q1 včera 18:52
- Úvod v Argentině zvládl nejrychleji Marc Marquez včera 16:49
- Ducati Panigale V4 S Carbon: s karbonovými koly včera 08:00
Nejčtenější články
Lamborghini vyzvalo na souboj BMW M s označením CS. Zdánlivě nerovné klání skončilo ostudou slavné značky
13.2.2025Technik detailně ukázal, jak funguje přes 100 let starý převratný vynález, který pohřbil elektromobily. Nerozchodily to dodnes
13.2.2025Nenápadná 350koňová německá rodinná střela je k mání v krásném stavu, lidé ani netuší, jak moc je dnes levná
13.2.2025Slavný moderátor už vyzkoušel faceliftovanou Teslu Model Y. Změn je mnohem víc, než se dosud mohlo zdát
13.2.2025V Nizozemsku už zjistili, že kruhové objezdy mohou víc škodit než pomáhat, nahrazují je zpátky klasickými křižovatkami
13.2.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva