Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
V Moskvě poprvé naživo ukázali tajemné obojživelné auto 8x8 z dob SSSR
12.3.2019 | Mirek Mazal
Zejména SSSR se svého času stala líhní aut, která nebylo možné spatřit kdekoli jinde na světě. Letošní Oldtimer Gallery nepřipomněla jen ty, přesto byl jeden sovětský exot jasnou hlavní hvězdou.
Moskevské výstaviště má za sebou další ročník festivalu Oldtimer Gallery, který se pravidelně zaměřuje na historická vozidla všeho druhu. Dva největší pavilony se staly na několik dní přehlídkou evoluce automobilismu a dominantou světově známé výstavy se staly zejména jinde neviděné stroje ruské a sovětské provenience.
Organizátorem je Ilja Sorokin, který se za léta v čele festivalu se dostal do podvědomí historických klubů z celé planety. Sorokin si nenchá ujít žádnou příležitost připomenout klenoty nejen ruské výroby prostřednictvím nejrůznějších akcí a tato je tou vůbec největší z nich.
Letošní ročník zaznamenal rekordní počet vystavovatelů, kteří nalákali rekordní počet návštěvníků. Jednoznačně největším tahákem se stalo dílo Maxima Nikolajeviče Mělničenka, někdejšího šéfa vývojového oddělení hydrauliky v Čeljabinských traktorových závodech. Ten vůbec poprvé veřejně vystavil ztracené osmikolové monstrum 8x8, které v časech SSSR zřejmě sloužilo jako testovací prototyp pohonného ústrojí do vody i na souši.
Obojživelník s rozměry 4 530 mm na délku, 1 900 mm na šířku a 1 490 na výšku dovolil některým nahlédnout i do kabiny ryze praktického uspořádání. Ani výstava bohužel nepřinesla nové informace o použitém kloubovém uspořádání, technice nebo o přesném roku výroby, přízrak zůstává nadále přesně tak tajemný, jak vypadá.
Sorokin letos domluvil i účast dlouho očekávaného Moskviče 408 Tourist. Kupé s odnímatelným panelem střechy vzniklo jen ve dvou kusech. Pravděpodobně nejpozoruhodnějším automobilem se stal model Moskvič 415C jako experimentální SUV z roku 1973, které bylo považováno za ztracené.
Do Moskvy si našlo cestu také zrenovované provedení automobilu KIM 10-51 v krémové barvě, který jako jediný zůstal pojízdný s látkovou střechou. Stejný majitel vystavil návštěvníkům i verzi 10-50 v nádherné kondici.
Mezi mnohými hezkými veterány jistě zaujal sovětský prototyp založený na americkém sedanu Studebaker Champion z roku 1957. Vojenští inženýři se v 70. letech v Leningradu pravděpodobně dostali k nepojízdnému vraku a postupně jej zvelebili pomocí vlastních dílů. Auto svého času šokovalo některými technickými finesami jako byl posilovač řízení nebo automatizovaná převodovka.
Poslední den akce byl vyhrazen dražbě některých vystavovaných modelů. Kupci tak mohli utratit tisíce rublů například na modrý autobus na podvozku GAZ-51, k mání byl také terénní GAZ M-72 a jiné rarity z druhé strany barikády jako BMW 2000CS 1968, Chevrolet Corvette Grand Sport 1967, Mercury Eight či Bentley Continental Park Ward 1962. Zmíněné i další stroje si můžete prohlédnout v galerii níže.






Moskevská výstava shromáždila mnoho historických automobilů, nejzajímavější byl živý pohled na osmikolové obojživelné dílo Maxima Mělničenka
I další exponáty ale stojí za pozornost
Zdroj: Drom
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
před 7 hodinamiReaguje takhle VW na ztrátu pozic? Autonomním řízením osadit chce i svá spalovací auta, to ho opravdu nespasí
před 8 hodinamiPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
před 10 hodinamiGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
před 11 hodinamiTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva