Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
V ČR stojí 13 km od sebe dva zbytečné dálniční mosty. Jeden do nikam, druhý k ničemu
23.8.2020 | Petr Miler
Až vám zase někdo bude říkat, že Česká republika není bohatá země a v oblasti dopravní infrastruktury nemá peněz na rozhazování, ukažte mu toto.
Pokud jste místní a nebo o něm víte z doslechu, jistě vás nepřekvapí, pro kohokoli přespolního ale musí jít o kulturní šok. Stačí opustit dálnici na exitu 56 u Soutic, ujet pár kilometrů do blízkých Hulic a pokračovat ještě kousek ke břehu přehrady Švihov, které ale nikdo snad neřekne jinak než Želivka. A narazíte na něj: Most do nikam, ještě ke všemu odnikud.
Těsně nad hladinou se line obrovská konstrukce, která nenavazuje na žádnou silnici a končí bez jakékoli zábrany kdesi ve dvou třetinách současné vodní plochy. Nejde o molo, lávku ani nic podobného, ale monstrózní betonovou konstrukci, která se svého Času hrdě tyčila nad údolím někdejšího Sedlického potoka. Jen dnes ji z naprosté většiny skrývá masa vody obřího Švihova.
Jde o memento někdejších pokusů o stavbu dálnice D1, která se rodila podobně, jako se dnes opravuje - pomalu, bolestivě a s mnohdy absurdními výsledky. Stavba mostu začala v roce 1939, tedy za protektorátu (proto se mu také někdy říká Hitlerův), jako ostatně několik dalších mostů na jiných místech dnešní České republiky, které nikdy neposloužily svému původnímu záměru. Na rozdíl od ostatních byl ale tento most skoro hotový a naděje na jeho dokončení nepohasly s okupací či válkou.
Jeho stavba byla sice zastavena po atentátu na Heydricha, po válce ale práce pokračovaly, a to až do konce roku 1950. D1 tehdy nebyla prioritou, znovu se jí ale stala v 60. letech, kdy měl most být opět dokončen. Tehdy ale vznikal Švihov, který se s mostem stal nekompatibilním a dálnice je nakonec vedena asi o 800 metrů jihozápadněji - dost daleko na to, aby se na tuto stavbu zapomnělo.
Vše je o to absurdnější, že most je opravdu téměř hotový - jeho základní konstrukce byla dokončena, mostovky chybí asi 30 metrů. Komunisté jej svého času chtěli využít a vymýšlely se cesty, jak jej zachovat i po zatopení většiny stavby vodou, ale na něco takového nebyl stavěný a dodatečné úpravy by byly dražší než jinudy vedená dálnice.
Je to tragikomická věc, na peprnosti ji ale dodává blízká existence jiného, známějšího bizarního mostu. O pouhých 13 kilometrů vzdušnou čarou dále směrem na Brno, již na skutečné trase dé-jedničky, totiž stojí další stavba, která zdvihá obočí: Vojslavický most přes řeku Želivku. Ten byl v roce 1942 zcela dokončen a když tímto místem nakonec dálnice vede, tak by mohl být i k něčemu dobrý, ne? Bohužel, i ten je nakonec téměř k ničemu.
Ačkoli most stál na místě o 30 let dříve, než kdy byl otevřen první úsek dálnice D1 do Mirošovic a více jak dvě dekády před tím, než se komunisté rozhoupali vůbec k pokračování této stavby, využit stejně nebyl. V době jeho výstavby dovolovaly normy pro stavení dálnic větší klesání či stoupání a k původnímu mostu dálnice klesala 6 %. Změnit vedení samotné dálnice by bylo znovu složité, a tak tehdejší stavitele napadlo něco, o čem si nedovolí zpívat ani Lucie Bílá - most přes minulý most.
Originální most byl na místě zachován a doslova přes něj byl s využitím jen části původní konstrukce postaven most nový. Jakási alternativní mostovka byla pochopitelně výše, klesání dálnice k mostu se díky tomu změnilo na 4,2 %, a to již vyhovovalo tehdejší 4,5% normě. Co je ještě podivnější, původní most stále stojí, má i mostovku, dokonce se přes ni dá přejet, jeho využití je ale minimální. A vzhledem k existenci „skutečného mostu” nad ním není přehnané říci, že je znovu zbytečný.
Pochopitelně, úvod tohoto článku berte s nadsázkou - zmíněné stavby nevznikly záměrným plýtváním, ani ryzí nedbalostí. Stalo se tak dílem překotných historických změn, absence dlouhodobé strategie a koordinace vzniku vzájemně se ovlivňujících staveb a také postupného úpadku obou totalitních režimů, které se na našem území v rychlém sledu vystřídaly. A jako takové jsou zajímavými mementy doby. Přesto není od věci říci, že mít 13 km od sebe dvě tak monstrózní a velmi drahé dálniční stavby, které nedošly svého zamýšleného využití, je opravdu velký luxus.
Jen pár set metrů od současné dálnice D1 leží most do nikam, který měl být její součástí. Foto: Google Maps, koláž Autoforum.cz
Pohled na zatopený most bez užitku je fascinující z jakéhokoli místa, pohled z jeho konce je pro změnu trochu strašidelný. Foto: Google Maps a autoři
Před zatopením to byl skutečně téměř hotový, obrovský most přes údolí. Foto: Dalnice.com
Jen o 13 km dále vzdušnou čarou stojí další bizarnost. Foto: Google Maps, koláž Autoforum.cz
Přes hotový most byl postaven nový most, starý je ale teoreticky použitelný, prakticky úplně zbytečný. Foto: Google Maps a autoři
Na záběru z filmu hřiště (1975) můžeme vidět, jak byl nový most stavěn přes ten starý. Foto: CS Film
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Policie dostala výslovný zákaz pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před hodinou - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 3 hodinami - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 4 hodinami - Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před 6 hodinami - Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva