Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
McLaren F1 za 0,5 miliardy ukázal zákoutí, která jinak znají jen majitelé, dodnes drží rychlostní rekord
26.12.2021 | Petr Prokopec
Je asi nemožné se aspoň trochu zajímat o auta a nevědět o jeho existenci, teprve jeho tajemná zákoutí ale ukazují, jak propracovaný a dost možná nepřekonatelný kus techniky to je.
Vlastnit McLaren F1, projet se s ním či jej alespoň vidět na vlastní oči, je přáním kohokoliv, pro koho auta nejsou jen pouhými dopravními prostředky. A možná i pro jiné. Divit se tomu nelze, ostatně jen málokterý nejrychlejší vůz své doby dosáhl také vítězství v závodě 24 hodin Le Mans. Působivé je, že tohoto zářezu do historie britská automobilka dosáhla s vývojovým prototypem, který původně do závodů neměl být nikdy nasazen. McLaren jej pouze zapůjčil na jeden podnik týmu Kokusai Kaihatsu Racing, přičemž právě toto klání nakonec vůz s šasí č. 01R opanoval.
Je nicméně nutné zmínit, že přeměna silničního McLarenu F1 na závodní speciál nebyla až tak složitá. Koneckonců, za britským supersportem stál legendární Gordon Murray, který si vydobyl slávu hlavně jako konstruktér vítězných Formulí 1. Původně k výrobě závodního provedení svolit nechtěl, nakonec však souhlasil. Stalo se tak až v roce 1995, a to jen pár měsíců před Le Mans. Díky tomu je McLaren jedinou značkou na světě, která dosáhla úspěchu již při svém prvním startu.
My se ale nyní budeme znovu věnovat silničnímu provedení, o které u nás padla zmínka naposledy nedávno, když jsme žasli nad způsobem jeho používání francouzským miliardářem. Pozoruhodné je, že silniční auto disponuje vyšším výkonem, neboť atmosférický dvanáctiválec od BMW v jeho případě produkuje 627 koní, zatímco u závodního speciálu bylo nutné kvůli pravidlům jít na rovných šest stovek. Co však celou produkci sjednocovalo, to byla unikátní pozice za volantem. James Cottingham ze společnosti DK Engineering na novém videu osvětluje, jak se na ní dostanete nejlépe.
Je pochopitelně otázkou, kolik lidí se jeho radou bude řídit. Nikoliv proto, že by existoval lepší způsob, jak usednout za volant. Spíše zkrátka hrozí, že dojde k poškození bočnic předního centrálního sedadla, což u auta v hodnotě půl miliardy korun jistě není žádoucí. A jelikož většina majitelů jej aktuálně považuje spíše za investici než cokoliv jiného, tráví prakticky celá produkce svůj život v klimatizovaných garážích, jež opouští leda kvůli pravidelné údržbě.
Cottingham se nicméně na novém videu nevěnuje pouze nastupování, ale třeba tomu, kterak se dostanete do bočních zavazadelníků a jak do nich správně naskládat zakázkové kufříky a tašky. Stejně tak se dozvíte, jak otevřít kapotu dvojitou motoru. Zlato pokrývá hlavně zadní část, kde se nachází tlumiče výfuků. Majitelé, tedy pokud vůz používají k jízdě, spíše budou mířit pod přední kapotu, kde se nachází měnič CD či exkluzivní sada nářadí.
Více již nebudeme zdržovat, ostatně historii McLarenu F1 jsme probírali už dříve a nejspíše bychom se každým dalším slovem opakovali. Jakkoliv jednu zmínku si vlastně odpustit nemůžeme - ač byl totiž britský supersport v rámci maximálky překonán řadou moderních vozů, všechny poháněl přeplňovaný motor. F1 tedy i nadále zůstává nejrychlejším silničním autem světa s motorem s atmosférickým plněním, a to již po takřka 30 let. A s ohledem na vývoj posledních let je docela nepravděpodobné, že bude vůbec někdy překonán.






McLaren F1 je fascinující auto, nepochybně životní dílo Gordona Murrayho, do nějž vtiskl všechny své zkušenosti z Formule 1 i své představy o ideálním silničním voze. I 30 let po svém vzniku je něčím naprosto mimořádným, na videu níže jej můžete prozkoumat jako nikdy dříve. Foto: McLaren
Zdroj: Motor Authority
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
Náhle zastavená výroba v Polsku neznamená konec, Stellantis ukázal nový model své levné značky, už 15.
včeraNěmci teď poznávají to, co my známe z dob komunismu. V zemi chybí dobíjecí stanice, i když třetinu z nich nikdo nepoužívá
včeraMercedes hledá spásu ve volantu bez věnce a bez fyzického spojení s koly, působí to dost zoufale
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraBMW strhlo kamufláž z chystané nové řady 3, tady jede vaše příští auto splnitelných snů. Anebo ne?
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.24. 22:22 - Stepan
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- S větrem ve vlasech.... 04.24. 16:27 - pavproch
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle
- Dotazník- manuál vs. automat? 04.23. 12:58 - klara07