Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Uběhlo 11 let od největšího nálezu aut. Nenápadná stodola skrývala 180 klasiků
9.12.2018 | Petr Miler
Neuvěřitelně rozsáhlou kolekci aut měl objevit kupec jedné portugalské nemovitosti. Realita byla nakonec jiná, přesto jde o dodnes fascinující příběh.
Skoro přesně před 11 léty, v roce 2007, začal obíhat svět fascinující příběh nálezu obrovského množství zapomenutých aut. Mělo jít o největší takový objev v dějinách, vedle nějž v mnoha ohledech vadne i někdejší nález stovky historických skvostů z Baillonovy sbírky. V opuštěné hale v Portugalsku se mělo bez vědomí kohokoli z v tu chvíli žijících osob nacházet pod nánosy prachu 180 nezřídka výjimečných automobilových klasiků, navíc obvykle ve velmi dobrém stavu.
Něco takového bylo samo o sobě k neuvěření, jenže dokumentovaly to desítky fotografií, které by těžko bylo možné vyrobit jinak než nafocením takové reality. Zázračný nález navíc provázel vpravdě fascinující příběh. Auta měla doslova padnout do klína newyorčanovi, který si v Portugalsku koupil nemovitost po páru zemřelých manželů nemajících potomky ani jiné dědice. Onoho Američana zajímal dům, k němuž tak nějak mimochodem patřila i stodola, do níž nikdo z prodávajících ani kupujících nikdy nenahlédl. Jaké pak mělo být mužovo překvapení, když ve stodole nalezl automobilový poklad nepoznaných rozměrů. Krásný důchod měl být zajištěn...
Tento příběh posouval neuvěřitelnost tohoto zázraku ještě o úroveň výše, jenže neuvěřitelně dodnes zní i zmíněný příběh okolo objevu Baillonovy sbírky. Auta navíc existovala, byla zjevně nepoužívaná, skutečně nakumulovaná ve stodole, takže onen příběh nebyl zase tak důležitý. A tak se toto všechno šířilo světem - Facebook byl tehdy ještě v plenkách, Twitter tím tuplem, a tak možná i vám přistál v mailu ten či onen útržek, který tohle všechno dokumentoval. Mně ano, hned několikrát, dokonce i v pozdějších letech.
Jak už jistě tušíte, realita byla nakonec jiná, přesto byla a je natolik zajímavá, že se k tomu všemu musíme vrátit. Skutečnost je taková, že se nejednalo o nález zapomenutých aut, tyto vozy měly a dodnes mají svého majitele, který dobře věděl, kde jsou a co se s nimi děje. Na sklonku roku 2006 ale oslovil fotografa Manuela Menezese Moraise, aby mu toto místo nafotil. Podmínkou bylo, že nezveřejní nic, zejména pak lokaci stodoly a identitu majitele. Morais souhlasil, byl ale tím, co viděl fascinován natolik, že fotografie ukázal dalším automobilovým fandům na jednom internetovém fóru.
Majitel vozů to zjistil, Moraise donutil fotografie stáhnout, v mezičase už se ale začaly šířit světem a příběh kolem nich začal žít svým vlastním životem. Informace o tom, co přesně zachycují, byly zkresleny, ale zřejmě účelově. Ten, kdo se o celý „hoax” o šťastném newyorčanovi postaral, musel znát realitu, neboť řada údajů seděla - místo je opravdu v Portugalsku, aut bylo skutečně 180 a jejich stav byl vesměs velmi dobrý, navzdory stáří a dekády trvající „nepéči”. Všechno ostatní byl blud.
Dodnes se ale divím, proč si jej někdo vymýšlel, neboť i realita je velmi zajímavá. Nejlépe ji o dva roky později vykreslil německý novinář Wolfgang Blaube, který se na místo vypravil. Majitelem všech aut je Antonio Ferreira de Almeida, bývalý portugalský obchodník s auty. Nakupoval a prodával vozy nové i ojeté a zjevně v tom byl úspěšný. Tak moc, že po komunistickém (ale nešlo o komunismus jako u nás, jeho tvář byla přece jen lidštější) převratu v Portugalsku v roce 1974 využil situace a během následujících let postupně shromáždil plejádu zajímavých aut.
I když tzv. Karafiátová revoluce byla velmi umírněná a obešla se prakticky bez lidských obětí, vedla k panice těch, kteří se za předchozího diktátorského režimu neměli špatně. Ti tak buď ukrývali nebo prodávali své majetky v obavě před jejich znárodněním, což pochopitelně vedlo k obrovskému propadu cen. A tak de Almeida nakupoval a nakupoval - prý kupoval všechno a cokoli se mu alespoň trochu líbilo, schoval ve své stodole.
Už koncem 70tých let, kdy de Almeidovi nebylo ani 30 let, vlastnil na 100 cenných klasiků. Ve stodole je potajmu schovával z pochopitelných důvodů - v nastalé situaci ve společnosti byla jediná únosná cesta, jak podobné klenoty shromažďovat. Ačkoli situace na trhu se poté uklidnila, de Almeidova vášeň ani trochu. V polovině 80tých let měl tak podobných aut vlastnit 300 a v roce 1996, prý na vrcholu své sběratelské mánie, na 400.
Stodola, která se stala objektem zájmu, tak není jediný objekt, ve kterém tento svérázný muž „syslí” svá auta, jen do ní ale pustil Moraise a později i Blaubeho s fotoaparátem. Kompletní seznam zde umístěných aut naleznete níže a ačkoli zde nenajdete záplavy superexkluzivních aut, už vozy jako Alfa Romeo Giulietta Sprint, Audi Quattro, BMW 3.0 CS, Facel Vega, Ferrari Dino či Porsche 356, navíc obvykle v mnoha exemplářích, mají dnes obrovskou hodnotu. Najde se zde ale vážně kde co, včetně dvou starých škodovek.
Sám de Almeida neuvádí, kolik vozů aktuálně vlastní, pouze že čas od času nějaký prodá a že přibližně čtvrtina jeho aut je ve velmi dobrém nebo excelentním stavu. Jistě fascinující člověk, fanatik svého druhu, byť mu někteří jistě právem vyčtou, že se o své vozy dokonale nestará. Stodolu, kterou vidíme, prý jednoho dne naplnil, zamkl a léta se do ní nepodíval. Svérázné. Možné nicméně stále je, že o místo nejeví takový zájem jen proto, že co se v ní nachází je jen jakási „druhá liga”. Pakliže de Almeida mezi zbylými vozy schovává ještě větší skvosty, jde o sbírku, jejíž objev ještě bude muset být učiněn. A právě mystérium obcházející tohoto Portugalce činí celý příběh okolo sice částečně nepravdivého, ale přesto do značné míry reálného objevu jeho vozů dodnes fascinujícím...
Fotografie aut objevených v portugalské stodole
Ačkoli příběh obestírající objevení těchto aut byl jiný, než jaký se v roce 2007 tradoval, existence samotné sbírky je fakt. A skutečný způsob jejího zrodu není o nic méně fascinující
Fotografie Wolfganga Blaubeho z roku 2009 už místo ukazují v trochu jiném stavu, zaplaveno starými auty ale bylo pořád
Kompletní seznam aut objevených v této stodole
A
• Abarth 1300 Scorpione 1971
• Abarth-Fiat 1600 Allemano 1960
• Alfa Romeo 1600 GT 1966
• Alfa Romeo 1900 SS 1954
• Alfa Romeo 1900 SS 1956
• Alfa Romeo 1900 SS 1957
• Alfa Romeo 1900 SS 1957
• Alfa Romeo 1900 Super 1955
• Alfa Romeo 1900 Cabriolet 1952
• Alfa Romeo 1900 S 1954
• Alfa Romeo 1900 S 1955
• Alfa Romeo 1900
• Alfa Romeo 1900
• Alfa Romeo 2600 Berlina 1967
• Alfa Romeo 2600 Coupé 1964
• Alfa Romeo 2600 Coupé 1965
• Alfa Romeo 2000 Berlina 1958
• Alfa Romeo 2000 GTV 1974
• Alfa Romeo 2000 Spider 1959
• Alfa Romeo 2000 Spider 1959
• Alfa Romeo 2600 Zagato 1966
• Alfa Romeo Giulietta Sprint 1957
• Alfa Romeo Giulietta Sprint 1959
• Alfa Romeo Giulietta Sprint 1960
• Alfa Romeo Giulietta 1959
• Alfa Romeo Giulietta SS 1961
• Alfa Romeo Giulietta TI 1962
• Alfa Romeo Giulietta TI 1961
• Alfa Romeo Giulietta Sprint 1959
• Alfa Romeo 2000 GTV 1972
• Alfa Romeo 2000 GTV 1973
• Alfa Romeo 2000 GTV 1974
• Alfa Romeo 1600 GT 1979
• Alfa Romeo 1750 GTV 1970
• Alfa Romeo Giulia Nuova 1975
• Alfa Romeo 1750 Berlina 1968
• Alfa Romeo Montreal 1974
• Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
• Alfasud 1.5 1981
• Auburn 654 Four Door Convertible 1935
• Audi quattro 1981
• Audi quattro 1982
• Austin Mini Cooper S 1969
• Austin Mini Cooper 1967
• Austin Westminster 1961
• Austin Healey Sprite MKI 1957
• Austin Delivery Van 1932
• Austin A 30 1956
• Austin Seven 1936
• Austin Seven 1933
• Austin Cooper S 1968
• Austin Healey Sprite Mk II 1961
• Austin A 35 1959
• Austin A35 1958
• Austin London Taxi 1972
• Auto Union 1000 SP 1958
B
• BMW 3.0 CS 1973
• BMW 3.0 CS 1972
• BMW 3.0 Si 1971
• BMW 3.0 Si 1973
• BMW 3.0 S 1972
• BMW 2800 1970
• BMW 502 V8 3.2 1960
• BMW Isetta 300 1957
• BMW 502 V8 1959
• BMW 501 V8
• BMW 503 Cabriolet 1956
• BMW 503 Coupé 1957
• BMW 327/28 Cabriolet 1939
• BMW 326 1939
• BMW 2002 1970
• BMW 1602 1971
• BMW 1800 1969
• Bentley R Type 1952
• Borgward Isabella Combi 1955
• Bristol 405 Saloon 1956
• Buick Super 8 1935
• Buick Century Hardtop 1954
• Buick Skyhawk 1980
• Buick Skylark 1966
• Buick Special 1961
• Buick Special 1962
C
• Cadillac Coupé DeVille 1956
• Cadillac 62 1954
• Cadillac Convertible 1958
• Cadillac Limousine 7-Sitzer 1947
• Cadillac Fleetwood 1955
• Cadillac Eldorado Convertible 1976
• Chevrolet Fleetline Coupé 1949
• Chevrolet Fleetline 1947
• Chevrolet Convertible 1928
• Chevrolet Impala Station 1967
• Chevrolet Bel Air 1955
• Chevrolet Coupé 1947
• Chrysler CD Roadster 1932
• Citroën 2 CV 1968
• Citroën DS 19 Cabriolet Chapron 1961
• Citroën DS 19 Cabriolet Chapron 1961
• Citroën B14 Cabriolet 4S 1928
• Citroën 11 BL 1948
• Citroën 15 CV 1949
• Citroën SM 1973
• Citroën SM 1972
• Citroën 11 CV 1940
• Citroën 11 CV 1956
• Citroën DS 23 IE 1974
• Citroën GS Break 1974
D
• Datsun 240 Z 1973
• Datsun Laurel 1979
• DB Cabriolet 1952
• DKW Cabriolet 1952
• DKW 2=4 1951
• DKW 3=6 1956
• DKW Munga 1962
• Dodge 1937
F
• Facel Vega HK 500 1956
• Facel Vega HK 500 1956
• Facel Vega HK 500 1957
• Ferrari Dino 246 GT 1974
• Fiat 508 Balilla 1938
• Fiat 600 1967
• Fiat 600 Multipla 1960
• Fiat 600 Jolly 1958
• Fiat 500 Gardiniera 1960
• Fiat 1900 Granluce 1955
• Fiat 1100 Familiale 1954
• Fiat 500 C Topolino 1951
• Fiat 1500 Cabriolet 1965
• Ford Consul 205 E 1958
• Ford Cortina Lotus 1966
• Ford Cortina 1968
• Ford Escort 1976
• Ford Taunus 17M Turnier 1960
• Ford Cortina 1971
• Ford 15M Coupé 1968
• Ford Y 1936
• Ford 100 HS Coupé 1947
• Ford 100 H8 Coupé 1947
• Ford 100 H8 Coupé 1946
• Ford Mustang 1968
• Ford A 28 1931
• Ford Fairlane Victoria 1955
• Ford V8 1932
G
• Glas Goggomobil 1963
• Glas Isar 1965
H
• Hillman Minx Saloon 1954
• Honda S 800 Coupé 1968
• Honda N 600 1968
• Hotchkiss Paris-Nice 1939
I
• International Van 1946
J
• Jaguar XK 140 Roadster 1955
• Jensen-Healey 1973
• Jensen-Healey 1974
K
• Kaiser Custom 1947
L
• Lancia Flavia Coupé 1.5 1963
• Lancia Fulvia Coupé 1970
• Lancia Aurelia B12 1954
• Lancia Flaminia Zagato 1960
• Lancia Aurelia B20 GT 1954
• Lancia Aurelia B20 GT 1957
• Lancia Aurelia B24 Spider 1955
• Lancia Appia I 1955
• Lancia Appia III
• Lancia Appia II
• Lancia Appia Coupé
• Lancia Appia Coupé
• Lancia Flaminia Coupé Farina
• Lancia Flaminia
• Lancia Flaminia Touring
• Lancia Aurelia Coupé 1952
• Lancia Aurelia Coupé 1951
• Lancia Aurelia Coupé 1954
• Lancia Aurelia Coupé 1957
• Lancia Aurelia Coupé 1955
• Lancia Ardea 1938
• Lancia Thema 8.32 1988
• Lancia Appia Coupé 1959
• Lancia Flavia 2000 Coupé 1970
• Lancia Fulvia Coupé 1973
• Lancia Flavia Cabriolet 1966
• Lancia Flavia Coupé 1.8 1968
• Lincoln Continental Convertible 1966
• Lincoln Continental Convertible 1966
• Lotus Elan +2S 1973
• Lotus Elan +2S 1972
• Lotus Europa 1970
• Lotus Elan DHC
• Lotus Elan FHC
• Lotus Super Seven IV 1970
M
• Matra-Bonnet Djet 1965
• Maserati Quattroporte 1966
• Mercedes Benz 190 1956
• Mercedes-Benz 170 S-D
• Mercedes Benz 180 1960
• Mercedes Benz 250 S 1967
• Mercedes Benz 280 SE 1971
• Mercedes Benz 300c 1955
• Mercedes-Benz 300c 1955
• Mercedes-Benz 300c 1956
• Matra-Bonnet Djet 1965
• Maserati Quattroporte 1966
• Mercedes Benz 190 1956
• Mercedes-Benz 170 S-D
• Mercedes Benz 180 1960
• Mercedes Benz 250 S 1967
• Mercedes Benz 280 SE 1971
• Mercedes Benz 300c 1955
• Mercedes-Benz 300c 1955
• Mercedes-Benz 300c 1956
• Mercedes Benz 220 SE b Coupé 1962
• Mercedes Benz 250 SE 1967
• Mercedes Benz 300d 1958
• Mercedes Benz 300d 1958
• Mercedes Benz 230S 1965
• Mercedes Benz 219 1957
• Mercedes Benz 300 SEL 3.5 1970
• Mercedes Benz 190 1964
• Mercedes Benz 190 E 2.3-16 1986
• Mercedes 220 SE b Automatic 1963
• Mercedes 180 1954
• Mercedes 450 SE 1977
• MG Magnette 1955
• MG Magnette 1955
• MG Midget 1962
• MGB 1966
• MG YA 1948
• Mini Moke 1967
• Mini Moke 1970
• Moretti 850 Special 1970
• Morris Eight 1946
• Morris Cooper MK II 1968
• Morris Cooper 1967
• Morris Cooper 1970
N
• Nash Metropolitan Hardtop 1958
• Nash 600 Custom 1948
O
• Oldsmobile Super 88 Holiday 1959
• Oldsmobile Cutlass 1970
• Opel Olympia Rekord 1953
• Opel Ascona 1971
• Opel Kadett Caravan 1970
• Opel GT 1900 1971
• Opel Kapitän 1951
• Opel Kapitän 1958
• Opel Kapitän 1958
• Opel Kapitän 1957
• Opel Kapitän 1954
• Opel Kapitän 1960
P
• Packard Mayfair Hardtop 1953
• Packard 1937
• Packard Patrician 1953
• Panhard PL 17 Tigre 1963
• Peugeot 404 Cabriolet 1965
• Peugeot 404 Cabriolet 1965
• Peugeot 404 Cabriolet 1967
• Peugeot 203 Cabriolet 1955
• Peugeot 403 Cabriolet - 1957
• Peugeot 202 1939
• Peugeot 504 V6 Coupé 1976
• Peugeot 404 Coupé 1964
• Peugeot 504 Cabriolet 1972
• Peugeot 504 Cabriolet 1970
• Peugeot 403 1956
• Plymouth 1939
• Plymouth Barracuda Convertible 1967
• Plymouth 1946
• Plymouth Valiant V-200 1964
• Porsche 356 B Cabriolet 1962
• Porsche 356 Super 90 Roadster 1960
• Porsche 356 Super 90 Coupé 1962
• Porsche 356 A Coupé 1957
• Porsche 356 C Coupé 1964
• Porsche 912 1966
• Porsche 356 A Carrera 1500 1956
• Pontiac Chieftain 1952
• Pontiac Star Chief 1958
R
• Renault 8 Gordini 1968
• Renault 8 Gordini 1967 azul
• Riley Elf Mk III 1968
• Rover 60 1961
• Rover 90 1956
• Rover 105 1962
• Rover 60 1952
• Rover 3500 V8 1972
• Rover 100 1961
• Rover 3500 S Vanden Plas 1986
• Rover 3.5 Litre 1967
S/Š
• Saab 92 B 1953
• Saab 96 1962
• Saab 96 1965
• Simca Aronde 1956
• Simca 9 Sport 1952
• Singer Gazelle 1963
• Steyr-Puch 650 TR 1967
• Studebaker 1930
• Studebaker 4 S 1940
• Studebaker Commander 1948
• Studebaker Champion Coupé 1954
• Studebaker Commander Starline 1954
• Subaru 360 1960
• Sunbeam Alpine 1963
• Škoda Popular Roadster 1937
• Škoda Octavia Combi 1964
T
• Talbot 1937
• Triumph Mayflower 1950
• Triumph TR4 1962
• Triumph 1300 TC 1968
V
• Vauxhall 1949
• Volvo 445 Duett 1954
• Volvo PV 444 1952
• Volvo PV 444 1954
• Volvo PV 444 1956
• VW Karmann-Ghia 1958
• VW 1300 1960
• VW 1302 1971
• VW 1302 S 1971
• VW 1303 1973
• VW Golf GTI 1983
• VW 1953
• VW Standard 1953
• VW Export 1953
W
• Wolseley 15/50 1957
• Wolseley 15/50 1958
• Wartburg 311 1964
• Willys Jeep 1946
• Willys Station
Zdroje: Manuel Menezes Morais, Wolfgang Blaube
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- Němci začali ve velkém tankovat syntetická paliva, i když jsou dražší. Snáz pak projdou STK
22.10.2024 - Audi dokázalo ze svého největšího moderního propadáku udělat 19 let po jeho zaříznutí ještě větší nesmysl
22.10.2024 - Nové Ferrari za 90 milionů předvedlo svůj zvuk. I nuda je silné slovo, není slyšet prakticky vůbec
22.10.2024 - Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024 - Druhé nejlevnější SUV Mercedesu láká jako ojeté ještě nižší cenou, už po pár letech ho trápí obří propady hodnoty
22.10.2024
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel