Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tyto prezentační fotky nových Audi vůbec nezobrazují skutečná auta. Jak vznikly?
5.11.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Pořizovat úchvatné fotky nových aut v exotickém prostředí je drahé a dělat záběry jen na počítači nevěrohodné. Existuje ale i pozoruhodná třetí cesta.
Asi nebude překvapením, když řekneme, že spousta prezentačních obrázků automobilových novinek, které vypadají jako fotografie, nejsou fotografie. Jde často o záběry výrazně upravené nebo zcela vytvořené na počítači. A ani videa leckdy nejsou to, čím se zdají být. Vzpomeňte na promo-video Bugatti Chiron, na kterém nejezdil po okruhu tak úplně Chiron, nýbrž Veyron; Chiron se z něj stal až na počítači. A to bylo základem aspoň Bugatti, někdy záběry vznikají ještě bizarněji.
Tyto postupy jsou dnes tak daleko, že je obtížné poznat, co je skutečné a co ne, paradoxně spíše u fotografií ale snáze rozeznáte, že vůz nafocený jakoby pod ohromujícím alpským štítem ve skutečnosti stál tak nanejvýš ve studiu. Dělat takové fotky reálně je ale v případě neodhalených novinek nebezpečné z hlediska možného prozrazení a u těch už představených pochopitelně velmi drahé. A tak se hledají třetí cesty.
Jednu takovou našlo Audi, které se před pár dny pochlubilo tím, jak vznikají některé fotografie jeho vozů, které pak můžeme vidět v prodejních katalozích. Jsou na jednu stranu dokonale skutečné, na druhou stranu ale vytváří dokonalou iluzi toho, co vlastně není.
Jejich autorem je fotograf jménem Felix Hernandez, „velký malý kluk”, který si ze své vášně pro hračky udělal živobytí. „Jen” přidal fotoaparát. A tak dokáže miniatury skoro čehokoli dostat před náš zrak v podobě, ve které je nerozeznáme od skutečných věcí.
Záběry nového Audi Q7, ve na kterých se pohybuje lesem jak šelma nebo fotografie Audi R8 GT minulé generace, na nichž bylo auto částečně zahaleno kouřem, nejsou obrázky skutečného auta. Je na nich model, třebaže nejspíš velmi kvalitní práce za víc než pár stovek, který Hernandez naaranžoval do miniaturních kulis, přidal trochu umělé mlhy a exponoval tak, aby vytvořil větší dojem hloubky ve výsledném obrázku. Pak s fotografií nějakou dobu pracoval na počítači a vytvořil to, co pak Audi prezentovalo světu.
Hernandez používá pro svou práci slovo „Dreamphography” a na rozdíl od videa Chironu, kterým se tvůrci chlubili jen chvíli, tady nejde o nic, za co by se Audi stydělo. V obou těchto případech se způsobem vzniku těchto fotek pochlubilo i na svém facebookovém profilu, a to včetně fotek „ze zákulisí”, tedy z příprav na expozici.
Takovýmto způsobem se pravděpodobně nevytvářejí oficiální fotosady, které automobilky poskytují nám, novinářům, abychom k textům o novinkách měli co přiložit. Tam musí stačit počítač a zrovna u Audi vypadají tyhle fotografie často dost uměle, jak jsme mohli naposledy vidět při včerejším odhalení nových A5 a S5 Cabriolet. Hernandezovy fotky vznikají později spíše pro oficiální katalogy, tapety ke stažení a další podobné záležitosti.
Na práci Felixe H. je pozoruhodná ta skutečnost, že auto jakoby nebylo tím hlavním - vypadá to, že důležitější je situace, do které se dostalo, ať už to v případě R8 je průjezd zaprášenou silnicí nebo u Q7 průzkum džungle. I když říká, že je tahle práce pro něj vlastně hraním si s autíčky, pochopitelně jej živí. A Audi - a nejen jemu - dovoluje dosáhnout lepšího výsledného efektu s větší věrohodností za méně peněz, což se v dobách masivních škrtů kvůli Dieselgate jistě hodí.
„Miluji manipulaci s fotografiemi a digitální umění, ale co je opravdu zajímavé, je dělat co nejvíc ve skutečnosti. Jako sníh používám pšeničnou mouku, jako písek v poušti kukuřičnou. Pro atmosféru přidám kouř, pro déšť vyrobím spršku vody, kapky vody jsou kukuřičný sirup,” píše o své práci Hernandez.
Právě tohle dělá jeho fotografie skutečnějšími, než se na první pohled zdají. A třebaže je jako ilustraci k článku o tom, jaké má nová Q7 motory, kolik zhubla a kolik bude stát, asi nikdo nepoužije, přinášejí zajímavý vhled do toho, jak se také dá dělat produktová fotografie trochu netradiční cestou.




Jedna z katalogových fotek nové Q7 vůbec nezachycuje skutečnou Q7
A podobně to platilo dříve u R8 GT, část fotografií vzniká jen díky modelům aut a kreativitě footgrafa
Zdroje: Audi, Felix Hernandez, Petapixel
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
před 4 hodinamiMercedes potichu změnil své ikonické logo, náhrada je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
včeraDlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
11.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez vyhrál Sprint a opět vede šampionát včera 20:17
- Pole-position získal Manuel Gonzalez, 8. Salač včera 18:39
- KTM dominovaly v Moto3 včera 18:36
- Pole Position získal Marc Marquez včera 17:15
- Vítězem Bendsneyder, 18. Vostatek včera 15:56
Nejnovější články
Někdo najel se Škodou Superb přes 540 tisíc km za necelé čtyři roky, stvořil laciný sen českých šejdířů
před hodinouGM propouští lidi ze své nové fabriky na elektromobily, s investicí 50 miliard Kč ji přitom otevřel teprve před čtyřmi lety
před hodinouProdaných Octavií 8, Kodiaqů 34. Pád Škody v Číně na úplné dno navzdory směšným cenám je varováním pro všechny Evropany
před 2 hodinamiNejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
před 4 hodinamiDivoká novinka z Maranella nemusí být Ferrari, ale tento svérázný klenot s velmi podobnou cenou
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 04.13. 11:16 - Zajda
- Onboard videa 04.13. 10:59 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 včera - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... včera - pavproch
- Detektory policejních radarů včera - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení včera - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.11. 21:38 - Truck Daškam
- whitelist & blacklist 04.11. 17:09 - pavproch