Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tyto dosud utajované záběry McLarenu F1 ukazují, jak roku 1998 překonal 390 km/h
28.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) F1 byl odhalen v roce 1992, ale rychlostní rekord pokořil až v roce 1998. Tohle jsou autentické, dosud nikdy nezveřejněné záběry z kokpitu.
McLaren F1 je dne po právu automobilovou legendou. Svého času přepisoval měřítka možného, však vývoj tohoto vozu od začátku provázela snaha stvořit nejrychlejší silniční auto světa. Cílem autorů ale nebylo postavit něco, co dosavadní maxima posune o jednotky kilometrů v hodině dále, ale co nadlouho dopředu stanoví laťku pro všechny konkurenty.
A podařilo se, F1 dosahoval daleko vyšších rychlostí, než se podařilo jakémukoli z jeho předchůdců, včetně Stanzaniho posledního veledíla. Je to vůz původem z roku 1992 a přesto už tehdy dokázal atakovat rychlosti 400 km/h - něco, o čem si další skoro dvě dekády mohla všechna ostatní silniční auta nechat jen zdát. Však jde dodnes o nejrychlejší silniční auto s atmosféricky plněným motorem na světě a s ohledem na aktuální vývoj techniky jím už možná navždy zůstane.
Svou nejvyšší oficiálně zaznamenanou rychlost, 391 km/h, ale dosáhl až v roce 1998, ke konci výroby. Za jeho volantem tehdy seděl Andy Wallace, který v letech 1995 a 1996 jezdil se závodní verzí McLarenu F1 v Le Mans a s automobilkou spolupracoval i dále. „Najednou zazvonil telefon a slyším 'Jak by se ti líbilo jet s tímhle autem opravdu rychle?' Byl jsem tehdy mladší a hloupější, takže říkám 'Jasně, zkusím to.' Sbalili jsme si věci a vyrazili do Německa,” vzpomíná.
Kde jsme k tomu přišli? McLaren včera pustil do světa nové video, které ale ukazuje záběry z roku 1998. Tyto záběry pocházejí právě z pokusu o rychlostní rekord na testovacím polygonu v Ehra-Lessien a třebaže jim brzy bude dvacet let, Britové je dosud nikdy nezveřejnili. Proč, netušíme, velká pozornost by je provázela kdykoli, ne jen nyní.
Jízd na Ehra-Lessien bylo několik a při těch prvních narážel motor McLarenu na omezovač rychlosti při nějakých 388 km/h. Bylo tedy provedeno pár úprav a omezovač rychlosti byl posunut ze 7 500 rpm o tisícovku výš a právě tehdy dosáhl vůz rychlosti 391 km/h. Přítomni byli i oficíři pro zaznamenání rekordu a ze dvou průjezdů v opačných směrech vyšel průměr 240,14 mph resp. 386,47 km/h.
Tohle číslo vstoupilo do dějin, na dlouho. Žádné jiné auto nejelo rychleji až do příchodu Bugatti Veyron v roce 2005, které se v případě dosažitelné maximálky stalo pro ostatní podobnou laťkou jako kdysi F1. Britové tak již nyní rekord nedrží, ale McLarenu F1 zůstává statut legendy. Přiblížil se metě 400 km/h v době, kdy cokoliv nad 350 km/h bylo nemyslitelnou rychlostí. A dokázal to bez přeplňování, jen díky skvělé aerodynamice a dvanácti válcům od BMW, konkrétně od člověka, který symbolicky odkráčel na věčnost jen chvíli před Stanzanim...




Takhle vypadala rekordní jízda McLarenu F1
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 11 hodinamiChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nejčtenější články
Téměř nejeté moderní BMW za 250 tisíc Kč není vtip ani omyl. „Jen” je ošklivé, nechtěné, má automat a nejhorší barvu
24.1.2025Prodeje elektromobilů Kie a Hyundai v Evropě se masivně propadají, i když Korejci rádi vytváří dojem opaku
25.1.2025Tohle auto jste si mohli v jeden moment koupit s 5-, 6-, 8-, 10- i 12válcovými motory. Je to historický rekord, který stěží bude překonán
25.1.2025Realitní magnát popsal, jak složité je uvést do provozu jeho nové Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s, je to jiný svět
25.1.2025Volvo dalo hromadě svých modelů nová jména, další ruší. Vyznat se v nabídkách automobilek je stále těžší
25.1.2025
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 02.23. 17:12 - mlunovozík
- Onboard videa 02.23. 10:31 - brnenska.odchytova
- Policejní kontroly a měření 02.22. 20:19 - audis
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB