Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Toyota Land Cruiser Arctic Truck
26.6.2008 | Jaroslav Vavera, Jiří Kaloč | Přidat příspěvek
Náš redakční kolega právě teď míří na Island, zemi úžasných přírodních krás. I proto jsme se rozhodli otestovat pro tamní mnohdy drsné podmínky upravený Land Cruiser 120. Netradiční verze Land Cruiseru na islandských registračních značkách se jmenuje Arctic Truck. Co všechno dokáže?
Jistě s námi budete souhlasit, že Toyota Land Cruiser 120 je s ohledem na ostatní konkurencí nadprůměrný automobil, co se týče jeho terénních schopností. Co však stačí k nadprůměrným výkonům v českých luzích a hájích, to nemusí platit v jiných koutech naší planety - například na nehostinném Islandu. Ostrovní severský stát je častým cílem mnoha off-roadových expedic i z České republiky a jejich účastníci dobře vědí, jaké problémy na tomto bohem zapomenutém místě mohou nastat. Všude však chtějí žít lidé, a tak také Islanďané léta vymýšlí dostupný dopravní prostředek, který by je dostal na všechna nedostupná místa jejich ostrovní země a zajistil jim mobilitu i v době, kdy paní zima vládne rukou nejtvrdší.
Historie islandského objevování nových možností terénních automobilů, respektive jejich obouvání do obrovských pneumatik, je dlouhá přibližně jedno čtvrtstoletí. Do té doby byly prakticky jedinou dostupnou pomůckou sněhové řetězy. Důležitým impulsem pro experimenty s velkými balonovými plášti byly bezdušové pneumatiky, které se dokáží lépe vyrovnat s podhuštěním. Tím se otevřely i nové možnosti terénních čtyřkolek při jízdě ve sněhu. Na Islandu se tím na čelo žebříčku popularity dostala zejména Toyota Hilux, jednoduchý, lehký a spolehlivý pick-up, který byl i na standardních pneumatikách schopný obstojně „plavat“ po zasněžených pláních. Zpočátku byly úpravy terénních vozidel doménou nadšenců, farmářů či podniků veřejných služeb a vlastnictví takového automobilu se stalo životním stylem pro mnoho lidí, kteří objevovali kouzlo panenských míst Islandu. Dnes se však na Islandu používá většina upravených vozů jako první automobil v rodině pro běžnou jízdu i příležitostné výpravy do hor. Výzvou specializovaných firem, které se úpravám terénních automobilů věnují, je skloubit standardní jízdní vlastnosti na silnici s co nejlepšími schopnostmi v terénu a prioritou je samozřejmě pohyb po sněhu, ledu a kamení. Jedním z průkopníků tohoto směru je firma Arctic Trucks, která se věnuje úpravě terénních automobilů značky Toyota, Nissan a Hyundai.
V Čechách středem pozornosti
Když jsme si přebírali v právě vrcholícím babím létě Arctic Truck, byli jsme hned středem okolního zájmu. Není divu, že tento 2205 mm široký kolos si zakrátko po jeho zaparkování mezi řadou aut zakrátko prohlíželo a fotografovalo hned několik zvědavců. Tento automobil se totiž opravdu nedá přehlédnout, vždyť je o bezmála 10 cm vyšší než běžný Land Cruiser 120. Automobil na obrázcích patří i na Islandu mezi extrémní, nejčastější úpravy se totiž týkají na rozměry kol 33 a 35 palců, zatímco „náš“ vůz měl pneumatiky o velikosti 38 palců obuté do 15palcových. Ještě větší kola (44’’) se pak vyskytují jen zřídka. Znamenají totiž ještě zásadnější a dražší zásah do karoserie, přičemž se výrazně zhorší jízdní vlastnosti na silnici. Dostat taková kola do podběhu standardního vozu bylo samozřejmě nemožné, a tak bylo třeba, aby se zadní náprava posunula o 12 cm dozadu, čímž se zároveň snížila i hmotnost dopadající na zadní nápravu, a to je pro pohyb po sněhu důležité. Bohužel se tím zhoršily manévrovací schopnosti, průměr zatáčení se totiž zvětšil na 15 m. Kromě rozvoru musel být celý automobil zvýšen o 60 mm nad podvozek a o 40 mm se zvýšil zdvih závěsů. Společně s koly se tak světlá výška dostala na hodnotu 307 mm (standardně 207 mm), což samozřejmě podstatně zlepšuje průchodnost Land Cruiseru. Přitom se však na silnici chová stále ještě standardním způsobem.
Na silnici s opatrností
Ne, že by jízdní vlastnosti tohoto speciálu byly stejné jako u normálního provedení, nicméně pokud se s tímto automobilem jezdí podle platných silničních pravidel, přijde vám jeho chování jako normální. Rozdíly jsou více patrné při rychlejším průjezdu zatáčkou, na dálnici by se pak neměla překračovat rychlost 120 km/h, i když motor společně s převodovkou umožňuje dosažení nejvyšší rychlosti až 175 km/h. Výběr obutí pro tento typ vozidla je samozřejmě velmi široký. Nejpopulárnější jsou právě kola rozměru 15x12,5’’, u nichž je ovšem třeba upravit brzdový systém, který je konstruován pro kola rozměru 17 palců. Automobil na snímku pak má speciální zimní pneumatiky AT405 z měkčí směsi, s otevřeným směrovým dezénem a nepravidelně rozmístěnými otvory pro hřeby, které jsou na Islandu povoleny jako volitelná výbava. I když má LC120 účinné trakční pomůcky (VSC, A-TRC, HAC, DAC), elektronika není všemocná, a tak tento automobil navíc má 100procentní závěry předního i zadního diferenciálu. A úpravy se dočkala i samočinná pětistupňová převodovka. Protože poloměr nových 38palcových pneumatik je o 24 procent větší než u standardního provedení 30,6 palců, bylo třeba snížit i stálý převod z 3,91 na 4,88.
Technika jízdy v hlubokém sněhu či písku
Při jízdě v hlubokém sněhu (ale i na písku) se používají silně podhuštěné pneumatiky, záleží však na tom, jaké kvality sníh je. Na Islandu to řidiči dělají tak, že snižují tlak postupně. Sníh pak pneumatiky velmi dobře chladí a zároveň nedochází k jejich opotřebení, nicméně při prudké změně směru může pneumatika snadno prasknout. Všechna upravená vozidla jsou proto vybavena kompresorem, pomocí kterého lze pneumatiky zase dohustit do normálního stavu. „Náš“ landcruiser měl kompresory dva, které mohou 9,5litrový zásobník stlačeného vzduchu natlakovat až na 105 psi. Z něho se pak vede vzduch přes redukční ventily do pneumatik. Nečekejte žádnou indikaci vzduchu na palubním počítači, tlak vzduchu v pláštích se musí měřit normálním tlakoměrem. I když automobil na obrázcích měl celý zavazadlový prostor vyplněný náhradním kolem, běžný uživatel sebou rezervu nevozí, ostatně výměna tohoto kola je sám o sobě fyzicky náročný výkon. A proto absolvují majitelé těchto vozů kurz, jak pneumatiku opravit na místě pomocí speciální sady, která je součástí výbavy vozu.
Vyzkoušeli jsme Land Cruiser 120 Arctic Truck v podmínkách, které ani nemohly jakýmkoliv způsobem simulovat to, co člověka čeká na dalekém severu, nicméně pár zajímavých postřehů jsem získal. Překvapilo mě například jak plavným způsobem automobil překonal uvláčené pole a nezanechal za sebou prakticky žádnou stopu. Nezkoušel jsem sice jízdu z podhuštěnými plášti, trakce pneumatik při jízdě po velmi nerovném ale suchém a tvrdém podkladu byla rovněž velmi dobrá.
I když v našich podmínkách působí Land Cruiser Arctic Truck tak trochu jako slon v porcelánu, věřím, že ve „svém“ severském prostředí bude určitě neocenitelným společníkem, který umožní zdolávat místa, která jsou pro standardně vybavený terénní automobil zcela nedostupná.
Na dalekém severu…
...a vlastně po celém světě. Firma Arctic Trucks se již přes 15 let intenzivně věnuje speciálním úpravám automobilů. V současné době nabízí speciální úpravy pro použití 32 až 38 popřípadě 44palcových pneumatik u modelů Toyota (Hilux a Land Cruiser 100 nebo 120), Nissan (Patrol, Pathfinder a Navara) či Hyundai (Terracan). Výsledky práce zaměstnanců této firmy najdete nejen na Islandu ale vlastně všude tam, kde mohou být automobily s obřími plášti užitečné nebo dokonce nezbytné. A tak se speciálně upravené automobily Arctic Trucks zúčastňují expedic do Antarktidy či Grónska, ale žádané jsou i v bohatých zemích středního východu například v Saudské Arábii, kde jsou neocenitelnými společníky při přejezdech pouště a zejména na písečných dunách. Zkušenosti z těchto extrémních dobrodružství jsou zúročeny při vývoji dalších doplňků a nových dezénů pneumatik u automobilů pro standardní zákazníky. Pokud si necháte takto upravit svůj automobil, dostane se vám navíc odborného školení, jak nejlépe takový vůz využívat, popřípadě, jak předejít nepříjemným situacím. Výrobky firmy Arctic Trucks mají samozřejmě certifikát EU a vztahuje se na ně stejná záruka jako na všechny japonské automobily, tedy 3 roky nebo do ujetí 100 000 km.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- Splňte plán, nebo zemřete: Šéf popsal, jak automobilky musí přestat prodávat auta, aby mohly dál prodávat auta
23.10.2024 - Prodeje nových aut v Evropě se dál propadají. Žádaná auta už se ani nevyrábí a vnucování těch nechtěných to nespraví
23.10.2024 - Dvě Bugatti Chiron se srazila při pokusu o předjetí náklaďáku. I ten od nich schytal takovou ránu, že šel „přes boudu”
23.10.2024 - První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva