Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc?
11.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Lamborghini chystá nové SUV Urus, ve srovnání s LM002 to ale bude úplně obyčejné auto. Na prvním SUV Lamba není obyčejné vůbec nic.
Lamborghini Urus nebude první produkční auto do terénu v historii sant'agatské automobilky. Tento titul připadá kolosu jménem LM002, kterému jsme věnovali vlastní článek. Vracíme se k němu proto, že jsme tehdy popsali spoustu technických aspektů. Jenže jsme s ním nikdy nejeli, protože to je velmi vzácné auto (vyrobeno bylo pouze 328 kusů) a je docela dobře možné, že v České republice není registrované ani jedno. A tak nám spousta obecně neznámých detailů nutně musela uniknout.
Kolega Doug DeMuro se ale právě k tomuto vozu dostal a věrný svému stylu si posvítil na věci, které běžně zůstávají očím skryty. Je to Lamborghini z 80. let minulého století, takže i pokud odhlédneme od fascinující techniky, je opravdu o čem psát. Normálního tohoto totiž u Lamborghini této doby mnoho nebývá a toto je nejšílenější model, který tato značka kdy vyprodukovala. A normální na něm není v podstatě vůbec nic.
Začít můžeme hned u kapoty motoru. Víte, proč není rovná a není tak nějakým obvyklým způsobem vypouklá? Proč má takové boule, které z ní činí snad nejkomplikovaněji tvarovanou kapotu motoru, kterou kdy svět poznal? Není to žádný designový výstřelek, obrovský dvanáctiválcový motor je i v tak mohutném autě neuvěřitelným způsobem napěchovaný a problém vejít se i s dalšími součástmi má také směrem nahoru. Aby z auta bylo i tak vidět co nejlépe a kapota také plnila své funkce jako je přívod vzduchu, je kapota právě taková - tvarovaná hodně podle toho, co se pod ní skrývá. A není bez zajímavosti, že zatímco kapota motoru je obří, vnější zpětná zrcátka jsou jako z trabantu a vidět v nich není skoro nic...
Lamborghini LM002 je impozantní auto, s impozantní kapotou motoru. A minimalistickými vnějšími zpětnými zrcátky
Fascinující je na tomto autě i jinak tak obyčejná věc, jako pneumatiky. Úctyhodný rozměr 325/65 VR17 je jedna věc, ale verze pro jízdu na písku, nazvané Pirelli Scorpion, měly po stranách zvláštní hranu vyrobenou z materiálu podobnému kevlaru, díky které mohl vůz pokračovat v jízdě pískem i v případě, kdy pneumatiky zcela ztratily tlak. Lamborghini asi mělo docela dobrou představu, kde bude sídlit velká část majitelů. Vypadaly kvůli tomu trochu bizarně, jako by je někdo obul na létající talíř, podle toho je bezpečně poznáte.
Dnes se už původní Scorpiony koupit nedají, Pirelli ale nedávno vyvinulo a vyrobilo modernější náhradu speciálně pro LM002. Už nevypadají tak svérázně, o to svéráznější je ale jejich cena - až 128 tisíc korun. Za jeden kus, ne za sadu. Samozřejmě, pasují sem i některé běžnější pneumatiky, ale s nimi už by to přece nebylo ono. Však s tímto autem musíte na pláže, jen tam se všechno ukáže...
Obout LM002 do nových pneu původní specifikace přijde na 0,5 milionu Kč. Vlevo vidíte původní Scorpiony, vpravo jejich modernější verzi
Když se vsoukáte dovnitř, zjistíte, že tu je překvapivě málo místa - na to, že LM002 měří na šířku dva metry. Tohle auto opravdu není pro příliš velké lidi; z jedné strany vaše nohy utiskuje reproduktor ve dveřích, z druhé strany to je masivní středový tunel. Volant je strašně blízko budíkům a samozřejmě se nedá nastavit. Ukazatele jsou relativně normální, je jich tu celkem dost, a je tu i kontrolka motoru. Jenže ne jedna, ale dvě - pro levou a pravou půlku motoru.
Místa je uvnitř málo, zato kontrolky motoru jsou dvě...
Tím podivnosti za volantem zdaleka nekončí. Např. páčka blinkrů je na sloupku řízení, ale páčka stěračů je uchycena na palubní desce. To snad aby se na sloupek řízení vešla spínací skříňka, která je umístěna tak zvláštně, že z ní pořádně nejde vytáhnout klíč. Musíte ho lovit prsty po malých kouscích, krom toho se podívejte, jak onen klíč vypadá - je jak od zámku jízdního kola. Není to ale nejzvláštnější umístění ovládacího panelu - na seřizování zrcátek pořádně dosáhnete, jen když jsou dveře otevřené, je prostě kdesi hluboko ve výplni dveří.
Klíček k zapalování příliš impozantní není, ovládání vnějších zpětných zrcátek je poněkud italské
Ovládání je vůbec fascinující. Třeba klimatizace se ovládá devíti tlačítky, které jsou jedno jako druhé, na pravé straně středové konzole. Na levé straně je dalších devět totožných tlačítek, ale kvůli tvaru čalounění na tři z nich nevidíte. Jen osm z nich něco dělá a to, které je slepé, je umístěno tak, abyste na něj viděli nejlépe. Přitom by nemuselo být slepé, mohlo by otvírat víčko hrdla nádrže. To nemá žádné ouško pro prst, musíte ho vypáčit třeba platební kartou. Všimněte si, jak je vysoko - tankovat tohle auto chce pořádně vysoký úchop tankovací pistole. A mimochodem, toto auto má nádrž na 290 litrů benzinu - jen na natankování plné si musíte při dnešních cenách paliva připravit asi 9 tisíc Kč. A nepočítejte, že dojedete bůhvíjak daleko...
Italská ergonomie a opravdu svérázné tankování
Samozřejmostí jsou elektrická okna, ale očekávat tu normální spínače by bylo pošetilé. Jistě, jsou to normální kolébkové knoflíky, ale jsou schované pod gumovými chráničkami, jako na nějaké zahradní technice. Žádné jiné tlačítko takhle chráněno není, tak proč zrovna ovládání oken, má snad větší využití při brodění potokem? A podívejte se, kde je umístěné autorádio - akorát tak, aby jej nikdo neviděl a šlo jej co nejhůře ovládat...
Pozoruhodné je i řešení prostoru zadních sedadel, jejichž sedáky lze vyklopit a získat tak neobvyklý úložný prostor. K čemu to, když je vzadu celá korba? Inu, ta neslouží zrovna pro převoz nákladu - když odstraníte její kryt, zjistíte, že jsou tu další dvě sedadla třeba pro... osamělé dámy toulající se letní pláží.
A pak se chcete rozjet. Vezmete za páku, ale ta nejde posunout do strany - to proto, že je to ovládání pohonu všech kol. Druhá, stejná páka řadí redukci. A hledáte-li páku ruční brzdy, najdete ji pod sedadlem řidiče; tentokrát ne vlevo u dveří, ale vpravo u středového tunelu. Vlevo u dveří je vypínač baterie. Je tu z výroby - Lamborghini si bylo vědomo, že tato auta asi nebudou jezdit příliš často, a nainstalovala rovnou odpojování baterie.
Ovládání čtyřkolky a redukce je hodně „oldschoolové”. Prostory vzadu a ještě více vzadu má též svá specifika
Když už jsme našli řadicí páku - a pedály jsou v klasickém uspořádání - můžeme se rozjet. Tvrdý spojkový pedál se dá očekávat, je tu převodovka z Countache. Jenže pedál plynu je prý ještě o kus tvrdší, což člověk nečeká. Co naopak člověk čeká, je úchvatně znějící benzinový dvanáctiválec zpod přední kapoty. A přesně toho se dočká, však si jej poslechněte sami - takový zvukový projev byste od podobné... krabice asi nečekali.
Kdysi jsme psali, že LM002 dodnes zůstává jedno z nejkvalitněji smontovaných Lamborghini vůbec. Na jízdě to je znát - 27 let stará auta leckdy na nerovnostech působí, jako by se měla rozsypat. Nikoliv tak LM002. Sedačky jsou pohodlné, uvnitř není zas tolik hluku, řízení ani ovladatelnost nejsou nijak šílené, karoserie se nenaklání tak moc, jak by jeden čekal.
Jízda je překvapivě kvalitní. A zvučná...
A díky téměř pěti stovkám koní pod kapotou - bílý kus na videu je jeden z pozdějších a místo karburátorů Weber má vstřikování paliva - je tohle auto i celkem svižné. Jasně, stovka za 7 vteřin dnes není žádné terno, ale pořád před sebou máme 2,7 tuny těžký kolos. Ve své době to muselo být opravdu rychlé auto, zejména na kategorii SUV.
Ceny LM002 jsou v poslední době na vzestupu, na Mobile.de nacházíme šest kusů v cenách od 198 do 420 tisíc Eur, tj. 5,3 - 11,3 milionu korun. Ceny půjdou velmi pravděpodobně čím dál výš. A i pokud ne, tohle auto je velmi zajímavý sběratelský kousek - LM002 vzniklo jen pár stovek pro celý svět...
Kompletní sada vybraných záběrů a video
Zdroj: Doug DeMuro@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 7 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 9 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 10 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva