Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Toto jsou nejošklivější auta všech dob podle Němců. Je tu dost ran do vlastních řad
10.11.2018 | Mirek Mazal
Krása je v očích toho, kdo se dívá, a tak by člověk čekal, že se při podobných volbách autoři nebudou trefovat do aut domácí provenience. Opak je pravdou, v německém výběru mají německá auta četné zastoupení.
Automobilový designér stojí s čistým listem papíru v ruce vždy před nelehkým rozhodnutím. Může jít s hlavním proudem, nedráždit a neurazit, nebo se pokusit zaujmout něčím novým. Rozhodování to bývá ještě složitější, než se na první pohled může zdát - lehké úlety mohou úspěšně rozvířit nudnou šeď automobilového návrhářství a oslovit nové zákazníky, hranice mezi neobvyklým a ošklivým je ale tak tenká, že tvůrci nových vozů zabřednou do přehnaně kreativního tvarování.
Zdá se být nemožné, že by se něco takového mohlo stát, však automobilky budují celá oddělení specializovaná jen na vyhotovení vzhledových prvků a jejich konfrontaci s potenciálním publikem. Automobilky se předhání v angažování talentů schopných navrhnout ty nejlepší střihy karoserií, přesto ne vždy dopadne spolupráce ke spokojenosti všech zúčastněných.
Ošklivá auta tak na trh přicházela, přichází a přicházet budou a byť nikdo nedokáže objektivně říci, co je hezké a co ne, výběr neúspěšných kandidátů na revolucionáře ve vnímání krásy vždy stojí za zmínku. O ten níže přiložený se zasloužili naši němečtí kolegové z Auto Bildu, kteří vybrali desítky kandidátů na titul největšího postrachu silnic. Nemusí to být špatná auta, mohou mít pod kapotou dobrou techniku, ale zkažený první dojem z nesouměrných proporcí se těžko vyvrací spolehlivým motorem nebo prostorným interiérem.
V německém výběru by člověk logicky čekal větší ohled k německým přešlapům, tady na ně ale nedošlo. Naopak je přehled protkaný vozy německých automobilek a jimi vlastněných firem - žádné jiné tu nemají tak četné zastoupení.
20. Maybach 62
Limuzína Maybach 62 byla prvním pokusem o vzkříšení slavné automobilky, dopadl ale fiaskem. Lidé mají tendenci říkat, že to bylo faktickým pojetím vozu příliš blízkým Mercedesu třídy S, Němci jsou ale toho názoru, že Maybach byl na úspěch na trhu příliš ošklivý. Slavné jméno, kvantum luxusu, ale velká nutnost být tolerantní vůči vnějšímu vzhledu nejsou tou správnou směsicí ingrediencí na úspěch v nejvyšších patrech trhu. Vozu chybí elegance, snaha o nevtíravou dominanci je nahrazena zvláštními barevnými kombinacemi divně navazujících padnoucích částí. Celek působí jako slátanina nesourodých automobilů.
19. Nissan Juke
Trpaslík v horských botách působí komicky a je až s podivem, že v Evropě o zákazníky nemá nouze. V USA jej museli z trhu stáhnout ještě před koncem životního cyklu, protože mu lidé častěji říkali Joke (Vtip) a kupovali jej snad jen proto. Nevyvážené proporce výšky a šířky podtrhuje umístění světlometů podle aktuální nálady designéra s perem v ruce. Málokdy se úspěšné podaří skloubit ostré úhly s kulatými křivkami a Nissan Juke je přesně ten případ, kdy se to nepovedlo.
18. BMW 3 Compact E46
Uříznutý ocas sedanu a jakoby špatně opravená světla po těžké autonehodě vystihují kompaktní BMW řady 3 generace E46. Ani přední dělené světlomety překryté kapotou nebudily nadšení, proto si většina zájemců vybrala klasickou karoserii místo tohoto experimentu. Technicky nebyl problém, šetiválcová verze 325ti měla i grády, ale vzhledově tohle auto prostě nefungovalo.
17. Peugeot 308 CC
Kabriolet s pevnou střechou by měla být pastva pro oči. Peugeot ale s 308 CC stvořil těžkopádný automobil s obrovskou tlamou nasávající vzduch. Přímý pohled na širokou masku chladiče by mohl budit lepší pocity, ale tlustý zadek je subjektivně ještě horší. Víko kufru působí nadměrně vysoké a dlouhé a proporcím vozu uškodila i boční linie předsunuté kabiny, která se svažuje směrem k předním kolům.
16. Seat Toledo
Hrbatý hatchback doplatil na snahu maximalizovat vnitřní prostor. Možná se do kabiny vejde basketbalový reprezentant s vyfoukanými kadeřemi na hlavě, ale vyboulená střecha Toleda zakončená dvojitým tvarem zavazadelníku ostatním zákazníkům ničily zrak. O auto nebyl velký zájem a ani dnes není terčem obdivu.
15. Citroen Ami6
Naopak Citroen Ami6 byl v roce 1966 nejprodávanějším vozem na francouzském trhu. „Moje mistrovské dílo,“ řekl designér Flaminio Bertoni po dokončení projektu. Je vidět, jak se mění doba, dnes tohle auto pro jeho vzhled obdivuje málokdo.
14. Bufori Geneva
Drahá ošklivka z jihovýchodní Asie. Lidé z automobilky Bufori trávili 6 000 hodin výrobou velkého čtyřdveřového sedanu, aby si za něj řekli 300 000 eur (7,8 milionu Kč). Kombinace veteránského stylu s modernou za tolik peněz nikdy nestála, Němcům byla dobrá leda do tohoto výběru.
13. Lancia Kappa
Poslední velké kupé italské továrny. Klesající záď a kratší rozvor jsou v pořádku, ale zadní světlomety s výstupky okolo kufru uznalé komentáře ušlapaly. Prodalo se prachbídných 3 262 kusů a dnes je kontroverzní Kappa sběratelským artiklem.
12. Chrysler PT Cruiser
Americké retro pokoušelo zaujmout moderním přístupem ke starším zvyklostem. Opět přehnaná iniciativa nedošla do úspěšného konce. Vzhled možná donutil někoho uvažovat o nákupu, u většiny ale znamenal pravý opak.
11. Citroën Xsara Picasso
Kulatý skleník dokázal na cestu pobrat půl bytu, ale za cenu nehezkého exteriéru. Velký vnitřní prostor se vyznačuje bohatým přístupem světla přes mnoho prosklených ploch, ale praktické faktory jsou výsledkem ústupků designérů karoserie. Skoro není poznat, kde má auto přední a zadní část.
10. Honda Insight
Podobizna vesmírného dopravního zařízení na planetu Mars debutovala na tokijském autosalónu v roce 1999. Nepovedený hybrid by se více hodil mimo Zemi, přesto se prodával ve Spojených státech, Japonsku a Kanadě. Největším problémem je kryt zadní nápravy a těžkopádné zadní partie.
9. Ford Scorpio
Ford asi navrhl Scorpio podle opotřebovaného tvrdého mýdla. Na autě není snad ani jedna ostrá hrana, autoři tak dlouho přemýšleli nad ztvárněním karoserie, až ji zub času úplně vyhladil. Zbývalo dokreslit podivně malé lampy světlometů a hotový návrh mohl do výroby. Tak nějak by se dal charakterizovat vývojový postup, který k úspěchu rozhodně nevedl.
8. BMW 7 E65
Čtvrtá generace bavorské limuzíny se mezi léty 2001 až 2008 zapsala mezi vzhledově nejkontroverznější BMW. Pod vedením nového designového šéfa byla představena nová éra designu, která značně kontrastovala s konzervativními liniemi předchozích produktů z Mnichova. Přítomnost v tomto německém seznamu hovoří jasně o výsledku veškerého snažení.
7. Mercedes-Benz třídy R
Mix koncepce MPV, SUV a kombi neměl šanci na přežití. Použití od všeho trochu ve výsledku působí nevyváženě. Hromotluk s hvězdou na čele byl vzhledově tak nevydařený, že jej nespasila ani kvalitní jízda. Velká maska s nesladěnými tvary světlometů jasně dává najevo, že design byl v žebříčku priorit konstruktérů příliš nízko.
6. Tango T600
Elektrická parodie na automobil vypadá jako nakreslená na počítači, ale skutečně vznikla a některé dodnes umí přepravit jednu dospělou osobu za místa A do místa B. Automobilka z Washingtonu dokázala na trh dostat metr široký vůz pro jediného cestujícího. Tango propagoval herec George Clooney, snad pro jeho jméno - vzhled mu nemohl učarovat.
5. Toyota Prius
U elektřiny ještě zůstaneme. Možná nejznámější elektromobil Toyota Prius vždy nevypadala jako z jiné galaxie, ale nikdy to nebylo na soutěž krásy. První generace už je plnoletá, ale působí spíše jako usedlá důchodkyně. Nenápadné řešení s drobnými prolisy nikoho nenadchly, tedy krom poroty Auto Bildu při volbě vozů do tohoto seznamu.
4. Ssangyong Rodius
Jihokorejská značka Ssangyong jako první na světě dokázala skloubit rodinný dům s osobním automobilem. Neuvěřitelná symbióza má jedinou vadu - výsledek vypadá příšerně. Auto těžké na zadní část nezapadá do vkusu evropského zákazníka. Nekvalitní zpracování je rázem na druhé koleji.
3. Peugeot 1007
První Peugeot s čtyřciferným označením vsadil na praktičnost, která mu zlomila vaz. Pojízdný mechanismus dveří si vyžádal přizpůsobenou stavbu auta, což vyvrcholilo vysokou konstrukcí příliš krátkého vozu. Skoro čtverec na kolech obsadil třetí příčku, na „lepší” umístění vyzval moc těžké soupeře.
2. Fiat Multipla
Bez tradičního zástupce z Itálie by tento sumář nebyl kompletní. Multiplu zná každý, většina by si jistě vzpomněla na některý z dvojsmyslných vtipů. Divně poskládané auto zvenčí budilo pohoršení, ale vnitřní uspořádání si zasloužilo slova uznání. Vzhledová tragédie odvezla pohodlně šest lidí a náklad pro všechny, jen se všichni do jednoho styděli vystoupit za světla.
1. Pontiac Aztek
Největším postrachem ulic se ale s přehledem stal Pontiac Aztec. Koncern General Motors zaspal při schvalování této příšery a do výroby poslal něco, co dodnes nikdo nepochopil. Těžko odhadovat, proč se autoři pouštěli do tak odvážných tvarů, jakékoli střízlivější by přinesly větší úspěch na trhu. Na druhou stranu, kdo by si pak nějaký Aztek pamatoval, kór pak v místech, kde se vůbec neprodával...
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
před 5 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále ještě 3 volná místa včera 20:00
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Kompletní přehled aut, která nejčastěji neprojdou německými STK: Škody totálně propadly, už jsou horší než Dacie
před hodinou - Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
před 3 hodinami - Můžete se „ustávkovat” k smrti, ale nic nezměníte. Šéf VW říká, že zavírání továren a hromadnému propouštění už nejde zabránit
před 4 hodinami - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
před 5 hodinami - První elektrický Jaguar je takový průšvih, že jej automobilka po sérii požárů raději vykupuje od lidí zpět
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva