Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Toto je nejrychlejší VW Golf na světě, ze 100 na 200 km/h zrychlí za 2 sekundy
23.11.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ 65 foto, 6 videí) Ano, s původním Golfem I toho má společného málo, jede ale skutečně zběsile.
Za volanty upravených Golfů nejstarších generací člověk obvyklé potká mladíky s kšiltovkami na stranu. Naprostá většina jejich aut se nemůže chlubit moc velkou kvalitou zpracování, třebaže úplně samolepkovým tuningem tyto vozy běžně nehýří. Existuje ale jeden člověk, který právě starší Volkswageny Golf ladí a výsledky jeho práce lze srovnat s lecčím, jen ne s marnou snahou studenta SOU. Říká si Boba Kettler a ve své firmě Boba Motoring dává za vznik těm nejrychlejším Volkswagenům na světě.
Letos jsme vám mohli ukázat už dva. Jednak to byl Golf I s výkonem 1 056 koní, který si snadno poradí i s rychlostí 300 km/h. Také tu byl Golf II s brutálními 1 233 koňmi a akcelerací ze 100 na 200 km/h za 3 sekundy. Boba má sestrojil ještě třetí auto a říká mu příznačně 16Vampir. Už jsme o něm psali, zhruba před dvěma léty, jenže od té doby prošel proměnou, která z něj učinila vůbec nejrychlejší Golf na světě.
Už předloni, kdy vůz ještě směl jezdit po silnicích, měl do sériového stavu daleko. Byl tu motor 1,8 TSI, který díky ohromnému turbu Garrett produkoval 1 013 koní a 891 Nm. Tento výkon šel na asfalt přes převodovku DSG a pohon všech kol 4Motion. Tehdy zvládal 16Vampir čtvrtmíli za 8,65 vteřiny, což je na dvojkový Golf úctyhodný čas. Později se ovšem toto vpravdě ďábelské označení dostalo na nové auto, Golf I. generace, který, ač starší, původní stroj v mnohém předčí.
Pod kapotou má nový dvoulitrový motor kódového označení ABF. Ten se v sérii montoval go Golfu III GTI 16v a nebyl zrovna ořezávátko - na rok 1993, kdy se objevil na trhu. Měl šestnáctiventilovou hlavu, produkoval 152 koní a 180 Nm. Golf III s ním byl na stovce za 8,1 vteřiny a zvládl 225 km/h maximální rychlosti. Pro aplikaci do 16Vampiru ovšem dostal řadu úprav, který z něj udělal malé motorové monstrum.
Asi by bylo kratší uvést, co z motoru zůstalo sériové, protože s výkonem, kterým nyní disponuje, se může měřit s nejlepšími z nejlepších aut za miliony, ba desítky milionů korun. V prvé řadě samozřejmě dostal ohromné turbodmychadlo od firmy Extreme Turbos, které zvládne tlak přes 4 bary. A tomu samozřejmě musí odpovídat i zbytek motoru, takže jsou tu kované písty, lepší ojnice, klikovou hřídel, kompletně celé ventilové ústrojí - všechno lehčí a odolnější, než měl tenhle motor v sérii.


Touhle proměnou prošel 16Vampir...
Je tu hlava válců značky NG-Motosports a mapování řídící jednotky značky KMS si u Boba Motoring upravili sami přesně na míru svého stroje. Výfukový systém nevede pod autem dozadu, protože proč by měl; je vyveden za pravým předním kolem, jak se můžete podívat i na fotkách, a trubka má vážně ohromný průměr. Katalyzátory nebo tlumiče tu nečekejte, tohle auto nejezdí po silnicích.
Stejně tak zadní náprava nemá s tou v sériovém Golfu I nic společného, jak ukazují záběry podvozku na videích, a i ta přední je jistě silně upravena. Stejně jako motorový prostor; motor tu sedí podélně před přední nápravou, nikoliv příčně. Když se na to tak podíváme, tenhle vůz má s Golfem I společnou asi jen většinu skeletu, vnější panely karoserie a možná některé části podlahy, zbytek byl vyměněn či upraven.
Výsledkem je 1 150 koní a 1 000 Nm, což ukazuje na litrový výkon 580,8 koně; motor ABF má přesně 1 984 ccm. Kromě toho je druhá inkarnace 16Vampiru také lehčí, konkrétně o 160 kg; váží 970 kilogramů. Stále s pohonem všech kol, který není úplně lehký. Zmizelo ale všechno ostatní; jak vidíme na videu i obrázcích, interiér tohle auto v podstatě nemá, pomineme-li sedačku řidiče s ochranným rámem skoro jako z top fuel dragsteru, volant a dost oholenou palubní desku.
Onen ochranný rám dává tušit, na co tohle auto bude určeno především. Už nejezdí po silnicích, veškerá jeho potence směřuje k co nejlepšímu času na čtvrtmíli. Proto má na všech kolech závodní slicky a proto vzadu vidíme brzdicí padák. Časy zrychlení odpovídají - na stovce je tato věc za 1,7 sekundy, ze 100 na 200 km/h to trvá 2,22 s a z 200 na 250 km/h pořád jen 1,75 sekundy. To znamená akceleraci z 0 na 200 km/h za 3,92 s a na 250 km/h za 5,67 s - rychleji, než se některá i hodně silná auta dostanou na stovku.
A jeho parametry jsou vskutku extrémní
Více výkonu a méně hmotnosti je pochopitelně vidět i na čtvrtmílových sprintech. Původní inkarnace, jak stojí i výše, zvládla čas 8,65 s s cílovou rychlostí 266,8 km/h. Nový 16Vampir ovšem při nejlepším pokusu zajel 8,29 s s cílovou rychlostí 281,8 km/h. A to je rekord mezi Volkswageny s pohonem všech kol. Na pokus se můžete podívat mezi videy a Boba říká, že auto může pomýšlet i na víc, až na čas k osmi sekund.
Není se nakonec co divit, má výkonu skoro tolik, co Bugatti Veyron Super Sport, ale váží polovinu a je postaven jen a pouze pro čtvrtmílovou závodní dráhu. Ovšem, aby padl takový rekord, je potřeba kombinace ideálních podmínek, jak stojí i na videu. Teplota vzduchu je jen jednou z nich, také musí trať dostatečně lepit, aby pneumatiky při tlaku turba přes 4 bary držely.
Snad i proto je rekord starý zhruba rok, lepší podmínky než tehdy se nemusely objevit. Nejčerstvější video ukazuje čas, který je o trochu horší, ale je rekordu vážně blízko a cílová rychlost je dokonce o kousek větší - 8,38 s a 285 km/h. Takového času tahle raketa dosáhla letos v listopadu při sešlosti ve Finsterwalde.
Pochopitelně, cesta ke špičkovým výsledkům nebyla úplně snadná. Během sezóny roku 2014, první pro tohle auto, celkem 38x jelo čtvrtmíli a dostalo se přes 280 km/h cílové rychlosti, a to bez započtených testovacích jízd. V průběhu roku 2014 byl zničen jeden přední diferenciál, jedna spojka Haldex, jeden zadní diferenciál, jeden kardanový kříž hřídele, jedna lišta vstřikovačů, jedna skříň převodovky byla roztržena při tlaku turba 4,5 baru a jednou byl motor přetočen na 11 300 otáček. Přežil to bez poškození, ale pro jistotu dostal nové ventily.
Něco takového u auta na každý den skutečně řešit nechcete. Tohle je ale závodní stroj, i když vychází z vozu, který byl v 70. letech pro Volkswagen klíčový právě proto, aby masám spolehlivě sloužil jako auto na každý den. Že se Boba Kettler, autor tohoto stroje, pokusí rekord překonat, je téměř jisté. Přejme mu úspěch, tenhle Golf je vážně úctyhodné dílo...
Tenhle Golf je stavěný na čtvrtmílové sprinty a patří v nich k naprosté špičce
Tenhle pokus z Finsterwalde je nejčerstvější, cílová rychlost je 285 km/h
Rekord padl v roce 2014, nová hodnota je 8,29 s
Ne vždy jde všechno podle plánu
Zdroj: Boba Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejčtenější články
Už ani jiní výrobci aut nechtějí s Audi mít nic společného, tento raději přejde na své vlastní motory
22.3.2025„Bojovníci proti Tesle” svým vandalismem automobilce ve skutečnosti pomáhají, její situace ostatně nebude tak zlá
22.3.2025A pak že nevydrží: Jediné kdy prodávané menší auto s dieselovým V8 je k mání po najetí 625 tisíc km. To jsme ještě neviděli
22.3.2025Nejlevnější auto světa se pořád prodává. Vypadá všelijak, ale co byste chtěli za 67 tisíc?
22.3.2025Zákazníci ukazují záda dalšímu drzému nápadu automobilek, naprostá většina lidí obchází placení za už koupená auta
22.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva