Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Top Marques Monaco 2012: tak vypadá luxus v zemi luxusu
24.6.2012 | Jiří Fiala | Přidat příspěvek
Každé jaro ožívá Monako nejen partami tenisových fandů a blížící se Grand Prix F1, ale i „jedinou světovou výstavu supersportů v pohybu”.
Letošní výstava Top Marques v Monaku alias TMM sice skončila již před více než měsícem, ale protože jsme se ji dosud na našich stránkách nevěnovali a v České republice jde vůbec o dosti exotickou záležitost, rádi jsme přijali nabídku našeho spolupracovníka Jiřího Fialy, pravidelného to návštěvníka TMM, vám tuto akci trochu přiblížit. Třeba se na ni příští rok budete chtít vypravit sami...
Za čtyři dny navštívilo TMM plných 34 700 diváků. Na výstavě letos prodali zboží (luxusní automobily a motocykly, hodinky, lodě a trochu bytových doplňků) za 245 milionů Eur, dalších 250 milionů zaplatili kupci dodatečně za věci závazně objednané, dodané a doplacené později. A pak někomu vyprávějte o problémech mnoha velkých světových ekonomik.
Z devíti ročníků TMM jsem byl na šesti, mohu srovnávat. TMM začalo jako výhradní domácí prodejní výstava limuzín a supersportů, jejichž je Zlatý pás Azurového pobřeží marnotratným odběratelem. Později se přidaly lodě a pak i hodinky. Do Monaka si zvykli přivážet nekonvenční supersporty ke světovým premiérám, konstruktéři z celého světa zde vystavovali prototypy ve snaze políčit na investory, kteří by jim svěřili peníze, za které by mohli dokončit vývoj aut a rozjet malosériovou výrobu. Takových novinek ale letos ubylo.
Shodli jsme se na tom s dlouholetým známým s diagnózou obsesivní závislostí na sportovních autech, (bývalým) výkonným ředitelem karosárny F&F, italským konstruktérem Mino Camilottim, který na TMM 2006 prezentoval, vedle desítky sousedních premiér i svůj supersport Antas. „Ne, že by chyběly nápady nebo nové konstrukce. Přihlásit individuálně postavené auto do silničního provozu je dnes dokonce snazší, než dříve. Podívejte se například na německý Roding, který vystavují tamhle. Ale lidé mají méně peněz, opatrněji investují nebo je prostě nechtějí utrácet za auta“. Opravdu, letos výrazně přibylo tuningu, hodinek a dalších neautomobilových komodit. Bylo se ovšem na co dívat.
Vstup do sálů letos ovládl raketoplán, už před výstavními sály ale byly v provozu k vidění různé rarity
Třebaholandská firma SXC prodávala za 900 tisíc eur první opravdu komerční lety do vesmíru. Trochu neautomobilové téma, ale na raketoplánu Lynx jsou ty nejsložitější a nejnáročnější motory. Těch má SXC několik a chystá se stavět vlastní. Drak raketoplán zpočátku pronajme od NASA. Dobrodruhům se ze jejich skoro milion dostane série lékařských vyšetření, výcvik na různých trenažérech, centrifuze, let v českém cvičném tryskáči L-39 Albartos. Vrcholem bude asi hodinový let v Lundu, který bude startoval na jihoamerickém ostrově Curacao. Ve výšce 103 km nad matičkou Zemí stráví jen 4 až 6 minut. Ovšem, kdo ze smrtelníků letěl rychlostí Mach 2,9 (3 550 km/h) a zažil přetížení 4,5G? Společnost SXC počítá, že od roku 2014 zvládne denně 6 letů a že bude létat 5 dnů v týdnu. Do kokpitu se vejde pilot a pasažér. Ovšem v dílech z letadla, případně auta si můžete hovět i doma. Firma Arteinmotion (Itálie) nebo Relictadesign (Belgie) vyrábějí křesílka, stolky, lampy a další doplňky za vyřazených křídel, blatníků nebo dílů motorů.
Na téhle akci měl oficiální světovou premiéru supersport Renovatio T500 slovinské společnosti Tushek Supercars. Karosérii z uhlíkových kompozitů nese lehoučký trubkový rám z chrom-molybdenových trubek. V kombinaci s uprostřed uloženým, 4,2-litrovým motorem V8 900 z Audi RS4, (nejvyšší výkon 450 koní při 7 900 ot./min), dosahuje velmi nízké pohotovostní hmotnosti 1 090 kg, nejvyšší rychlosti do 310 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,7 s, z 0 na 200 km / h za 11,5. Kupé má světlou výšku pouhých 110 mm, rozvor 2440 mm a délku 4270 mm.
Azurové moře i nebe, atraktivní ženy a samozřejmě neobvyklá koncentrace neobvyklých aut. Tolik GTA Spano na jednom místě jen tak neuvidíte
Nejedná se ovšem o až tak nový vůz, ale o další zdařilou reinkarnaci původně snad slovensko-amerického vozu Attack K-1, s nímž jsem se vozil v Monaku už před čtyřmi lety. Pokud se dobře pamatuji, byla v něm mnohem jemnější jízda, než v letošním premiérovém kitu Abarth 500 Cup rakouské firmy MS Design. Se všemi spoilery a nástavci, sportovními skořepinami Racaro, rudým výztužným rámem a litými koly vypadá dobře; zní na ulici (a hlavně ve známém tunelu) fantasticky, brzdí jako ďábel a výkonný, abarthem laděný motor z něj dělají raketu. Pro klubové závody? Budiž. Ale na běžné jezdění by z člověka, (na rozdíl od loni prezentovaných na TMM a mnou zkoušených extrémních Lucarini Monza R230 Stradale, 230 k), vytřásl duši. Ovšem zážitek to byl vynikající. Po Evropě a v Emirátech chtějí prodat 40 až 50 krotších (140 k) a 20 až 30 dravých (230 k) speciálů.
Kompletně v Německu stavěný Roding Roadster měl výstavní premiéru sice letos v Ženevě, ale v době konání TMM už měli šest dokončených kupé, (s odnímatelným pevným dílem střechy), 7. rozpracované. Cena 131 000 € (záloha 17 000 €). Jeden z vozů se proháněl po ulicích, rozumějte trati VC Monaca. Řadový a pružný přeplňovaný 6-válec BMW o objemu 2 979 cm3, (320 koní při 5 800 až 6 000 ot,/min) si hravě poradí s nejvyšší rychlostí 285 km/h a zrychlením z 0 na 100 km/h za 3,9 s zvláště, když hmotnost vozu je díky prostorovému karbonovému monokoku o váze 120 kg složeného ze 14 kusů ručně laminovaných desek pouhých 950 kg. Prvních 23 kusů bude mít speciální trim „Roding Roadster 23“.
Otevřený Roding nebo „silniční jachta” od Savage Rivale byly v Monaku jako doma
Kolemjdoucí si užili také sytého zvuku poctivého amerického V8 6,2-litru (670 k), který spolu s podvozkem pochází z Corvette. Holandská společnost Savage Rivale, která na stejném místě představila před třemi lety prototyp - první výtvor, luxusního 4-místného křížence sedanu a GT s elektricky snímatelnou střechou a křídlovými dveřmi, dnes přejmenovaného na Roadyacht GTS, který lze objednat. Letos vyjede na závodní okruhy 2-místné kupé GTR (R = race) a příští rok od něj odvozené silniční 2-místné kupé GTRS (RS = race, street). Přesvědčil jsem se, že se za Rivale, vlastně GTS skoro každý otočí.
Americká firma Racing Legends, v Evropě operující z Itálie vykupuje vraky starých Porsche, kompletně je rozebere, vyztuží podvozek, dodá novou karosérii a případně motor VW 1,6-litru (90 k). Vznikne replika Porsche Speedster 356 ale s původními papíry z roku 1956! Jak mi ukazovali, materiálu mají na desítky vozů. K tomu přidávají Cobry, GT40, Porsche 550 spyder nebo Ferrari Daytona a další legendy. Moderní generaci zastupovalo chorvatský elektrický sporťak od Rimac Automobili.
Americká Solei Motors přivezla staronové kupé Anadi na bázi staršího modelu Corvette Z03. Ale hlavně šéfové firmy Achat Srivastava a Matthew Monti si vypůjčili Anadi jako demonstrátora jejich vylepšené patentované revoluční technologie polárních pohyblivých ráfků kol. Jejich speciální ráfky vytvářejí otáčením magnetické pole, které přenáší kinetický výkon na pneumatiky. Vše řídí centrální počítač, který dávkuje na každé kolo optimální množství výkonu. Díky tomu chybí autu diferenciál a další díly. Úspora paliva by měla činit nejméně 15 %.
Tushek Renovatio T500, Savage Rivale GTR nebo Anadi a vynálezci nové technologie pohonu otáčivými ráfky naživo
Pokud jde o sériové vozy, zmiňme alespoň Lotus Exige S Roadster a Exige RGT, (vystavený jako studie v Ženevě), který bude základem nové kategorie speciálů pro WRC, které by měly závodit ve světovém seriálu počínaje rokem 2013. To už by se měl narodit nový, 100 % motor Lotus V8 pro chystaný Esprit. V Monaku ročně prodají 17 až 20 nových lotusů. Zastoupení čeká na nového ředitele a s ním i zvýšení prodejů.
Pomalu ale nezadržitelně se rozbíhá výroba supersportů Noble M600 s volanty na pravé i levé straně, což dokazovalo testovací auto. Zatímco vozy jako Fisker Karma, McLaren MP412-C, GTA Motor Spano. Pagani, Bugatti nebo Koenigsegg, nemluvě o těch obyčejnějších, potkáte v běžném provozu.
Auto jako Lotus Exige S Roadster byl na TMM v podstatě za nemístnou tuctovku. Však se podívejte, co po Monaku docela běžně jezdí...
Supernové kupé Fornasari Gigi také čekal v Monaku ale až při Velké ceně. Objevil jsme i méně známý tuning - francouzský specialista na Porsche - DelaVilla garantuje, že každý její vůz VRS, VRC a R1 je neopakovatelný originál, britský Medard se bez rozpaků pustil do špiček jako McLaren, Maserati, Ferrari, Bentley nebo Aston Martin. Stejně jako nám bližší Mansory. Do prémiových značek cílí Hamann, MTM nebo Topcar.
TMM ukázalo i nový trend mezi sběrateli. Ti se vrhli na americké muscle-cars z 50. - 70. let jako Corvette, Camaro, Mustang, Schelby, Fury nebo Dart byla v Americe za babku. Nyní je vše jinak. Například vystavený Plymouth Cuda s motorem V8 Hemi v původním stavu, jeden z 16 vyrobených a 7 přeživších má cenu 2 až 5 milionů Eur. Nabízely se i další skvosty jako původní Shelby Mustang.
S auty jsem se rozloučil u vchodu, kde byl k vidění unikátní hybridní landaulet Lexus LS 600 hl Sovereign Prince s otevíratelnou plně prosklenou zadní pasáží postavený speciálně jako svatební automobil Její výsosti Prince Alberta II, proto má tento vůz výmluvnou registrační značku 001M. Přehlídku doplňovaly roztodivné elektrické motocykly a kola. Co ukáže příští rok?
Pozvání k projížďce od Hamannu Hawk, Noble M600, Rodingu a dalších se odmítá těžko. I staticky lze ale okusit kdejaké specialitky - třeba filmový Dartz nebo KTM X-Bow rakouské policie...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 11 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 22:26 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie