Tohle zbylo z vzácného auta, které vnuklo Muskovi ideu první Tesly. Shořela i další

Tesla je dnes světoznámým výrobcem elektromobilů, který boduje hlavně s Model S a chystá Model 3. Na začátku toho všeho ale stálo úplně jiné auto.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tohle zbylo z vzácného auta, které vnuklo Muskovi ideu první Tesly. Shořela i další

11.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Tohle zbylo z vzácného auta, které vnuklo Muskovi ideu první Tesly. Shořela i další

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tesla je dnes světoznámým výrobcem elektromobilů, který boduje hlavně s Model S a chystá Model 3. Na začátku toho všeho ale stálo úplně jiné auto.

Uhasit hořící elektromobil není zrovna snadné, i když v něm chybějí hořlavé kapaliny, jako je benzin. Lithium-iontové baterie představují podobný problém - nelze je hasit vodou kvůli rizikům s probíjením, navíc přitom dochází k uvolnění toxických plynů do ovzduší. Je tak třeba použít speciální látky a baterie rychle zchladit, jinak mohou znovu vzplanout.

Proč o tom hovoříme, je nasnadě. V sídle americké firmy Gruber Motor ve Phoenixu došlo k požáru, jehož příčina zatím nebyla oficiálně potvrzena, následky neštěstí ovšem známe až příliš dobře. A zdaleka nejsou příznivé, ačkoliv ke ztrátám na životech naštěstí nedošlo - pouze jeden zaměstnanec byl odvezen kvůli podráždění dýchacího traktu.

Hasiči přitom byli již dopředu varováni, že budova je plná elektromotorů a lithium-iontových baterií, s nimi Gruber Motor pracuje. Nebyli ale dokonale připraveni, a tak museli po delší dobu promýšlet strategii, kterak požár uhasit. Než ale hasiči zareagovali, došlo k rozšíření požáru ze zadního traktu budovy, přičemž vše následně ještě zhoršilo zřícení střechy. Vše pak vedlo ke vskutku nedozírným škodám - jak můžete vidět níže, z interiérů sídla firmy nezbylo prakticky nic.

Kromě zmiňovaných agregátů a akumulátorů bylo navíc uvnitř budovy uskladněno i několik výjimečných automobilů. Za uronění slzy stojí všechny, tím nejvzácnějším byl ale jeden ze dvou posledních elektrických roadsterů Tzero. Za jeho výrobou přitom stála společnost AC Propulsion, o které jste vy možná neslyšeli, ovšem Elon Musk stoprocentně ano - právě tato firma a její produkt totiž vedly dnešního šéfa Tesly k rozjetí aktivit, o nichž je dnes obeznámen snad celý svět.

Význam Tzero je o to větší, že to byl přímo tento vůz, který Muska inspiroval ke stvoření prvního modelu značky, Tesly Roadster. Sama společnost AC Propulsion pak Muskově firmě zpočátku dodávala i elektromotory, než si je Tesla začala vyrábět sama. Za samotný základ Roadsteru ovšem americká automobilka kredit nenese, přepracován byl totiž Lotus Elise. To je i zásadní rozdíl vůči modelu Tzero, který se pyšnil unikátní stavbou.

Shořením vozu tedy došlo k opravdu velké škodě, jednalo se totiž o poslední pojízdný a plně funkční exemplář. Kromě něj přitom plamenům padlo za oběť také šest kusů Tesly Roadster, jedna Tesla Model S, jeden elektrický Smart a možná překvapivě také Dodge Viper ACR, který v této společnosti musel působit jako slon v porcelánu. Smutné...


Tohle zbylo z vzácného auta, které vnuklo Muskovi ideu první Tesly. Shořela i další - 1 - Gruber Motor Company pozar Tzero 01aTohle zbylo z vzácného auta, které vnuklo Muskovi ideu první Tesly. Shořela i další - 2 - Gruber Motor Company pozar Tzero 01b
Sídlo Gruber Motor Company před a po požáru zvnějšku

Tohle zbylo z vzácného auta, které vnuklo Muskovi ideu první Tesly. Shořela i další - 3 - Gruber Motor Company pozar Tzero 02aTohle zbylo z vzácného auta, které vnuklo Muskovi ideu první Tesly. Shořela i další - 4 - Gruber Motor Company pozar Tzero 02b
Tohle zbylo z vzácného auta, které vnuklo Muskovi ideu první Tesly. Shořela i další - 5 - Gruber Motor Company pozar Tzero 02cTohle zbylo z vzácného auta, které vnuklo Muskovi ideu první Tesly. Shořela i další - 6 - Gruber Motor Company pozar Tzero 02d
Zde vidíme vnitřek firmy pouhé 4 hodiny před požárem a po něm

Tohle zbylo z vzácného auta, které vnuklo Muskovi ideu první Tesly. Shořela i další - 7 - Gruber Motor Company pozar Tzero 03aTohle zbylo z vzácného auta, které vnuklo Muskovi ideu první Tesly. Shořela i další - 8 - Gruber Motor Company pozar Tzero 03b
Nejsmutnější obětí požáru je vzácné Tzero, vůz stojící na počátku Muskova působení ve firmě Tesla

Tohle zbylo z vzácného auta, které vnuklo Muskovi ideu první Tesly. Shořela i další - 9 - Gruber Motor Company pozar Tzero 04aTohle zbylo z vzácného auta, které vnuklo Muskovi ideu první Tesly. Shořela i další - 10 - Gruber Motor Company pozar Tzero 04b
Tohle zbylo z vzácného auta, které vnuklo Muskovi ideu první Tesly. Shořela i další - 11 - Gruber Motor Company pozar Tzero 05aTohle zbylo z vzácného auta, které vnuklo Muskovi ideu první Tesly. Shořela i další - 12 - Gruber Motor Company pozar Tzero 05b
Shořely i další vozy, mj. Tesly Roadster a Dodge Viper ACR

Zdroje: Peter Gruber, AZ Central

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.