Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h
30.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Že každý kus techniky jednou dojde konce své životní dráhy, je přirozené. Tohle je ale vlak, který není tak starý, o takových se nám tu dodnes ani nezdá.
Historie železniční dopravy v Česku odstartovala na počátku 19. století. Dominantním vlastníkem a provozovatelem dráhy byl nejčastěji stát, ale kolejovou síť vybudovali zejména soukromí vlastníci. Někdo by ji mohl označit za nedostatečnou, pravdou je ale pravý opak - průměrnou délkou 0,12 km tratí na 1 km2 plochy území máme jednu z nejhustších železničních sítí na Zemi.
Kilometry kolejí potřebují mnoho kolejových vozidel, která u nás obvykle slouží do posledního dechu. Nepotřebné staré lokomotivy a vagony končí v prostoru depa v České Třebové, kde jsou zlikvidovány. Z takových míst se stává pohřebiště vlaků, strašidelný kout a tajemný prostor. Některé stroje čekají na poslední hodinu i roky a během té doby s nimi příroda udělá své. Tato plocha u nás není speciálně utajovaná, jak tomu bývá na Urale, kde také jsou shromažďovány vyřazené lokomotivy čekající na další osud.
Odkladiště vysloužilých vlaků najdeme i na dalších místech. A ne vždy jde o obstarožní techniku, jak se dozvídáme dnes. Ve Velké Británii se takto dá najít i opuštěný vysokorychlostní vlak, který vznikl teprve v 90. letech a u nás by i dnes byl tím zdaleka nejlepším, na co lze na železnicích narazit.
Konkrétně jde o Eurostar číslo 373018, který byl vyroben pro přepravu cestujících tunelem pod kanálem La Manche. Díky základu z TGV s několika úpravami uměla souprava uhánět až 300 km/h, hladce a pohodlně. Ještě v roce 2013 se souprava této generace Eurostaru postarala o britský železniční rychlostní rekord, když dosáhla až 334,7 km/h. Takže slavný vlak? Toho času možná, jeho pozdější osud byl naopak velmi neslavný.
Některé původní vlaky postupem času nahradily novější stroje a souprava č. 373018 se v roce 2014 odebrala do odstavného depa. Jak je vidět na záběrech níže, od té doby v podstatě všichni zapomněli, že na vedlejší koleji čeká vysokorychlostní souprava. Jediný zájem projevila matka příroda, nevychovaní sprejeři a lidé, kteří rozkradou cokoli, co si někdo nehlídá.
Proč Eurostar 373018 skončil takto neslavně, nevíme, záběry z nitra soupravy ale ukazují, že život se tady zastavil ze dne na den. Je tu kompletní technické i elektronické vybavení, uvnitř veškerá výbava, vidět jsou i letáky lákající do jídelního vozu a na stolcích jsou otevřené dobové časopisy. Jsou to obrázky jako z nějakého postapokalyptického filmu, jde ale o holou realitu současné existence této ještě nedávné pýchy evropské železniční dopravy.
Dá se ještě pochopit, že vlak už není v aktivní službě, proč jej ale buď někdo nehlídá nebo nejsou alespoň jeho části rozumněji využity? Můžeme jen doufat, že se jednoho dne alespoň část vlaku dočká péče restaurátorů a dostane lepší místo k odpočinku. Zatím to tak ovšem nevypadá, podle všeho tento vlak čeká jen na to, až jej nezvaní hosté zdemolují až za hranici rozeznatelnosti...








































Jak je vidět, od roku 2014 Eurostar stojí v podstatě opuštěný mezi křovím a trávou. Uvnitř jako by se zastavil čas, ve vagonech dokonce zůstaly tehdejší časopisy pro pasažéry
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včeraMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včeraDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
včeraŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva