Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tohle zbylo z „Marešovy zatáčky”. Slavná česká šikana už začíná mizet i z map
11.2.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Stačilo docela málo, aby známý český moderátor dal jméno nechvalně proslulému kusu silnice. A stačilo ještě méně, aby z něj nezbyl ani centimetr.
Museli byste být z jiné země, dekády ignorovat veškeré dění ve světě šoubyznysu nebo strávit podobnou dobu v kómatu, abyste neznali Leoše Mareše. Moderátor, příležitostný zpěvák, ještě více příležitostný herec a kdo ví co všechno ještě nemusí být předmětem vašich milostných tužeb, je ale třeba jej respektovat pro to, co dokázal. Od jisté doby je těžké se mu i vyhnout - rádio, televize, reklamy, rozličné živé show, firemní večírky... Leoš Mareš je všude a svého času jsem jej na severu Čech zažil moderovat dokonce i odstřel komína. Přísahám.
Dnes se ale podíváme na jih Čech, kde se Leoš Mareš zapsal do historie trochu jinak. Za všechno zmíněné už dlouho bere spoustu peněz, takže si ještě před polovinou minulé dekády mohl dovolit Ferrari, konkrétně model 360 Modena. Pro nás by bylo zajímavé už jen to, však kolik lidí má Ferrari a kdo z nich je schopen a ochoten používat jej pro běžné ježdění? Do povědomí širší veřejnosti se s ním ale Mareš zapsal trochu jinak - v červenci roku 2004 s ním docela vážně havaroval před Borkem u Českých Budějovic. A smlsla si na tom všechna média, včetně celostátních televizí.
Stalo se mu to v místě, které tou dobou dávno nemělo existovat, které bylo dekády mementem jednoho nenaplněného záměru - postavit dálnici z Prahy na již Čech přes Tábor a České Budějovice. S tímto na mysli byla postavena silnice I3 z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic, která byla donedávna po většině své délky polovinou dálnice. Prostě se kdysi postavila půlka dálnice, udělala se z ní silnice první třídy, přes ní mosty počítající s budoucím rozšířením a tak podobně. K žádnému rozšíření ale dlouho nedošlo, v roce 2004 to byly skoro dvě dekády.
Tato silnice, pardon budoucí dálnice měla pokračovat tak, že mine většinu Českých Budějovic. Jenže kousek před nimi stavba skončila a nějakého génia napadlo, že ji asi 200metrovým kusem úzké cesty spojí s původní cestou na Prahu začínající za Borkem u Českých Budějovic. Nemusíte to tam znát, abyste si představili, jak hloupé řešení to je - asi dvě desítky kilometrů skoro rovné, široké silnice, po které by se bez provozu dalo jet snad 400 km/h, rázem končí docela ostrou zatáčkou vpravo, v níž se navíc široká, až tříproudá cesta mění v úzkou dvouproudou.
Stalo se tam kvůli tomu spousta nehod, i řada smrtelných, převážně kvůli tomu, že se někdo nebyl schopen dostatečně rychle adaptovat na náhlou změnu charakteru silnice. Jedním z nich byl i Leoš Mareš, který to tam pravděpodobně znal, prý ale v tu dobu telefonoval, ztratil pozornost a právě na tomto místě havaroval. Byla to jednoznačně nejslavnější a nejvíce medializovaná nehoda, která se tam kdy udála a lidé z Budějovic a okolí už od té doby tomuto místu neřeknou jinak než „Marešova zatáčka” nebo ještě spíše „Marešovka”.
Tuhle historii jsem se dozvěděl při jedné z mých návštěv Jižních Čech a docela mě pobavila. Bylo pozoruhodné vidět, jak označení „Marešovka” bere jako normu snad každý, komu bylo pod 40 let. A kolega, který z Českých Budějovic pochází, mi dokonce vyprávěl, že sláva toho označení zašla tak daleko, že rakouští klienti nedalekého dealerství BMW (dnes už je jinde) hovořili o této zatáčce jako o „Mareš Kehre”, aniž by tušili, co se zatím skrývá. Prostě se to zažilo - z bezejmenné zatáčky se stala Marešova.
Leoš Mareš na to snad mohl být i hrdý, kolega ale před pár dny na místě pořídil fotky, které dokladují jediné - Marešovka už není. Dálnici D3 se ze silnice I3 postupně daří dodělávat, o dalších 14 let a ještě více obětí této šikany později. Dílu k dokončení ještě leccos chybí, vznikla ale „už” i část onoho obchvatu Českých Budějovic, takže Marešova přípojka už zkrátka není třeba, doprava se k dalším hlavním tahům připojuje jinde.
Na příjezdu do Českých Budějovic už sotva postřehnete, že tam někdy byla, jen pár stavebních strojů připomíná, že k jejímu definitivnímu zničení došlo teprve nedávno. Na odjezdu z Českých Budějovic je patrná více, odstraněný asfaltový povrch a betonová zábrana ale umožňují si její část projet leda na kole.
Některé mapy jí ještě evidují, ale navigace už vás do ní nepošlou. Akorát na pár měsících starých satelitních záběrech - nebo na záběrech z Google StreetView (viz níže) je ještě vidět. Uběhne pár let a zmizí i její poslední faktické a digitální stopy, a tak jsme z ní chtěli alespoň tímto způsobem jednou pro vždy udělat součást historie. Nejsmutnější na ní je, že ta zatáčka po celou svou existenci byla úplně zbytečná - stačilo napojení na starou silnici udělat trochu jinak než úzkou cestou napojenou ve skoro pravém úhlu a nemusela se tu stát většina nehod, ani ta Marešova...



Takto Leoš Mareš havaroval v roce 2004 před Českými Budějovicemi a bůhvíproč o tom informovaly i celostátní televize
Loni se Mareš s jiným Ferrari na „místo činu” vrátil, tehdy ještě měl kam. S hashtagem #DvakrátDoStejnéZatáčkyRychleNevstoupíš o tom zpravil své příznivce na Instagramu
Na příjezdu od Prahy už zbytky zatáčky uvidíte jen ze silnice
Navigace Marešovku ještě zná, ale nepošle vás do ní
Na cestě od Českých Budějovic si většinu Marešovy zatáčky můžete ještě projít po svých
Satelitní mapy a StreetView si ještě Marešovku pamatují
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025
Nejčtenější články
Ferrari F44, to bude nové superauto Lewise Hamiltona
25.3.2025Mezi 20 aktuálně nejprodávanějšími auty v Evropě nenajdete ani jeden elektromobil. A i pak se dějí věci
25.3.2025Francouzský rodinný ideál skončil po 4 letech pro nezájem, dnes jako levná ojetina překvapí svou spolehlivostí, hlavně jako diesel
25.3.2025Volný pád Stellantisu pokračuje. Další nepovedený restart slavné značky znamená propad prodejů až o 73 procent
26.3.2025Drzí zloději ukradli osm nových sporťáků přímo z továrny, automobilka si toho ani nevšimla
26.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva