Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Toto je daleko nejdražší Lada Niva, kterou si můžete koupit. Čím si to vysloužila?
7.10.2018 | Petr Prokopec
Nanejvýš pár set tisíc stojí Lady Niva na trhu nových i ojetých vozů, ať už nabízí cokoli. Tento kus vyjde na desetinásobek ceny nového exempláře a má to pochopitelně své důvody.
Není tomu dlouho, co se v aukci síně RM Sotheby's objevila Lada Niva. Nešlo však o standardní provedení, takové víceméně na dražbách potkáte jen v Rusku. Místo toho byl na prodej exemplář, který se v roce 1981 zúčastnil slavné dakarské rallye. Pravda, cíl sice Lada neviděla, nicméně i tak zanechal ruský off-road ve světě velmi dobrý dojem. Jiná Niva totiž v tomtéž závodě dojela na působivém třetím místě.
Síň RM Sotheby‘s odhadovala, že vůz by se i díky závodní historii mohl prodat až za 75 tisíc liber, tedy za 2,2 milionu korun, a to navzdory ne zrovna oslnivému stavu. Během samotné aukce však dražební kladívko překvapivě nevystoupalo ani tak vysoko, aby se za danou sumu dala pořídit zcela nová Niva bez jakéhokoliv „historického zářezu“. Vůz byl nakonec prodán jen za 4 600 GBP (133 500 Kč).
Pokud aktuálně začínáte mlátit hlavou do zdi s tím, že jste udělali největší chybu života, když jste na dané aukci nebyli, vězte, že nejste sami. I naše čelo se aktuálně podobá jedné velké bouli. A náplastí na ni není ani nejnovější inzerát, který se objevil na webu Youla-Auto. Ačkoliv jde rovněž o Nivu upravenou pro závody v rallye, nejde o aukci, nýbrž o klasický prodej.
Aktuálně tedy vaší jedinou šancí na pořízení historického speciálu je úspěšné vyjednávaní se současným majitelem. Ten vůz nabízí za ještě násobně větší sumu, než za jakou měl změnit majitele výše uvedený kousek. Chce za něj 7,9 milionu rublů, což odpovídá 2,7 milionům korun. Auto přitom je v daleko lepším stavu a v CV má také bohatou závodní minulost.
Začněme ale pěkně od počátku v roce 1983, kdy byl vůz vyroben pod identifikačním číslem 7780X95. Následně zamířil do Francie do dealerství Lada Poch, které se staralo o tamní distribuci ruských strojů. Kromě toho ovšem Jean-Jacques Poch prodával také československé škodovky. My ale dnes zůstaneme jen u Lady Niva, již si Poch ponechal v soukromém vlastnictví a zamířil s ní na závody.
Ruský off-road po nezbytných úpravách zamířil v roce 1987 a 1988 na Rallye faraonů, přičemž Poch usedl pokaždé do sedačky navigátora. Za volantem se pak objevil Jacky Ickx, jezdec Formule 1 a vítěz závodu 24 hodin Le Mans. Vítězství se pak sice s Nivou nedočkal, samotný vůz ale dokázal vystoupat na první příčku v několika dalších závodech a na kontě má i mnohá druhá či třetí místa.
Co přesně se přitom s vozem stalo poté, nikdo vlastně pořádně neví. Niva byla nedávno objevena v jednom skladišti v Togliatti, kde má Lada svůj výrobní závod. Je tedy dost možné, že Poch ji v rámci své spolupráce s AvtoVAZem ruské značce daroval. Tak ostatně učinil i s dalším rallye speciálem, který vlastnil. Kromě toho bylo vyrobeno ještě šest dalších závodních vozů, i jejich osud je však neznámý.
Součástí prodeje je série dokumentů, jež potvrzuje výše zmíněné závodní nasazení. Kromě toho měla mít Lada Niva pouze dva předchozí majitele, kteří s ní najeli pouhých (byť jistě náročných) 10 tisíc kilometrů. A na rozdíl od předchozí nabídky je tento vůz zjevně stále v perfektním stavu.
Prodá se tato Lada Niva, již zdobí úspěchy v historických rallye a Jacky Ickx za volantem, za extrémních 2,7 milionu korun?
Odpověď dá až čas, bohatá historie tohoto exempláře je ale zdokumentována velmi dobře
Zdroj: KB Smirnova přes Youla Auto
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 8 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 10 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 11 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 22:26 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie