Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tohle auto se v aukci prodalo osmkrát dráž, než mělo. Proč, nechápe nikdo
12.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Do neuvěřitelných výšin se vyšplhala cena tohoto stařičkého Fordu Sierra. Zájemci ji vyšroubovali až k těžko pochopitelným 3,3 milionům Kč.
K představení Fordu Sierra došlo v roce 1982, zájem o tento model však zpočátku nebyl takový, jak výrobce očekával. Automobilka se proto rozhodla, že je zapotřebí jistý stimul, který by dal zákazníkům důvod, proč začít přemýšlet o návštěvě showroomu. Sierra tedy měla zamířit na závodní kolbiště, kde by na sebe upoutala pozornost divokým bodykitem vyvinutým ve větrném tunelu. Aby ovšem mohla dostat homologaci pro skupinu A, bylo třeba vyrobit minimálně pět tisíc exemplářů.
Projektem byl pověřen Stuart Turner, který v té době šéfoval evropské divizi Ford Motorsport. Společně s Kenem Kohrsem, viceprezidentem pro vývoj, zamířil ke Cosworthu, kde jim byl ukázán přeplňovaný dvoulitr. Tím byla automobilka nadšena a svého dvorního partnera požádala, aby připravil jednotku pro silniční využití naladěnou na 180 koní, zatímco závodní varianta by produkovala koní 300.
Cosworth na daný požadavek odpověděl pozitivně, ovšem za dvou podmínek. Tou první bylo naladění silniční varianty na 204 koní, druhou pak výroba alespoň 15 tisíc jednotek. To se ovšem poněkud rozcházelo s informacemi, jež Turner dostal od dealerské sítě - ta uváděla, že reálný je prodej maximálně 1 500 exemplářů. Proto se Ford nakonec rozhodl, že poladěný motor nedostane jen chystaná verze RS, ale více derivátů.
Motor Cosworth si nakonec našel cestu do neskutečných třiceti tisíc vozů, nicméně pouze 5 545 exemplářů neslo označení RS a bylo vyvedeno ve třídveřové karoserii. Požadavky na homologaci závodního speciálu tím byly splněny, Ford se nicméně rozhodl, že Sierra RS Cosworth je pouhým začátkem. V březnu 1987, tedy dva roky po představení poladěného třídvířka s 204 koňmi, tak byl odsouhlasen projekt RS500.
Ford pět set již vyrobených aut odeslal zpět do továrny v Tickfordu, kde si je vzal do parády tým Mika Moretona. Pod jeho taktovkou se vůz dočkal přepracovaného předního nárazníku, který zlepšoval zásobování motorového prostoru vzduchem. Vzadu pro změnu přibylo spodní křídlo, jež doplnilo mohutný spoiler, který na dlouhou dobu tvořil dominantu rychlých aut evropské divize modrého oválu.
Kromě vzhledu se měnila i mechanika, přičemž motor dostal větší turbo Garrett T04, větší mezichladič, druhou sadu čtyř vstřikovačů paliva, novou palivovou pumpu či modifikované sání a olejový i chladicí systém. To vše vyústilo v navýšení výkonu na 225 koní, jenž i nadále přenášel pětistupňový manuál na zadní nápravu. Také ta musela být posílena.
Jak jsme zmínili výše, Ford vyrobil pouze 500 těchto aut, přičemž všechny měly pravostranné řízení. Původně měly mít všechny černý lak, nicméně nakonec vzniklo i 56 bílých a 52 modrých vozů. Tím bychom danou historii tohoto vozu mohli uzavřít a přesunout se do současnosti - či respektive do nedávné minulosti.
Součástí aukce Silverstone Classic byl i jeden z oněch pěti set kusů verze RS500. Dle odhadů měl vůz změnit majitele za přibližně 14 750 GBP (cca 426 100 Kč), nakonec však licitování probíhalo o dost déle, aby odkleplo neuvěřitelnou sumu 114 750 GBP (3 314 800 Kč) - o 100 000 liber neboli skoro osmkrát více. To představuje v případě Sierry nový světový rekord a vskutku kuriózní částku, uvážíme-li, že o běžnou, kdysi tak rozšířenou Sierru by si už před léty nikdo v bazaru neopřel ani kolo. A dnes ji na silnicích nepotkáte snad ani jednou za měsíc.
Je otázkou, co za touto enormní sumou stojí, zkušení odhadci z aukční společnosti pro to nemají žádné vysvětlení - takhle moc se prý už dlouho nespletli. Nejde totiž o jeden ze vzácnějších bílých či modrých vozů, ale onu černou „tuctovku“. Je sice velmi málo jetá, neboť od roku 1987 „natočila” pouze 10 067 mil (16 198 km), ani to ale není zase tak mimořádné. Spekuluje se tak o tom, že zájemci o vůz museli vědět něco, co prodávající nikoli. Zlatá cihla v kufru to asi nebude, ale... kdo ví.
Pozoruhodné je, že současný nájezd zdolal vůz již k 12. září 1991, od té doby se stav tachometru nezměnil. Za tím stojí fakt, že Ford Sierra Cosworth RS500 s pořadovým číslem 387 koupil jako nový obchodník K P Souper. Ten vůz provozoval pouhých 13 měsíců, než jej prodal indickému byznysmenovi. Jeho rodina přitom třídvířko provozovala pouze během svého pobytu ve Velké Británii, a to navíc jen po necelé tři roky.
V závěru roku 1991 byla ovšem Sierra uzavřena do garáže, kde zůstala po dalších 26 let. Teprve letos v dubnu jí specialista na modely Cosworthu John Taylor vdechl nový život, byť jeho úkolem bylo zachovat původní stav. Nedotčená jsou tedy kupříkladu okna, kromě toho RS500 stále nosí originální pneumatiky Dunlop D40.
Interiér září novotou a veškeré panely karoserie byly vyleštěny. Bezproblémově pak pracuje i motor, s nímž by vůz měl být nadále schopen akcelerovat z klidu na stovku za 6,2 sekundy a dosahovat maximálky 246 km/h. To jsou jistě působivé hodnoty, stejně jako je ostatně působivá i samotná Sierra Cosworth RS500. Za 3,3 milionu korun jde ale přeci jen o trochu drahý špás, nemyslíte?
Ford Sierra Cosworth RS500 z roku 1987 vypadá opravdu působivě. Nicméně cena 3,3 milionu korun, jíž za něj někdo nedávno zaplatil na aukci, nám přijde opravdu přehnaná
Zdroj: Silverstone Auctions
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva