Teroristické útoky z 11. září 2001 jednou provždy změnily i automobilový svět

Že napadení USA změnilo svět jako takový, nemá smysl řešit, zajímavé ale je, že zásadní vliv měly i na ten automobilový. Prvotní dopad v USA se projevil i jinde.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Teroristické útoky z 11. září 2001 jednou provždy změnily i automobilový svět

16.9.2019 | Mirek Mazal

Teroristické útoky z 11. září 2001 jednou provždy změnily i automobilový svět

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Že napadení USA změnilo svět jako takový, nemá smysl řešit, zajímavé ale je, že zásadní vliv měly i na ten automobilový. Prvotní dopad v USA se projevil i jinde.

V návaznosti na nechvalně proslulé teroristické útoky z 11. září 2001 tehdejší americký prezident George W. Bush vyzval občany, aby se nenechali zastrašit, pokračovali v obvyklém způsobu života a vyrazili nakupovat. Napadená země byla vyděšená, skloňovalo se slovo válka a vláda se oprávněně obávala negativních hospodářského kolapsu, pokud by Američané přestali v obavách z budoucnosti utrácet.

V nastalé atmosféře se vlasteneckými cíli nechaly strhnout i firmy a mezi nimi také automobilka General Motors. Ta tehdy spustila iniciativu zvanou Keep America Rolling, která si kladla za cíl maximalizovat prodeje nových aut skoro za každou cenu. Vedení firmy ak promptně odsouhlasilo prodej nových aut na splátky bez jakéhokoli navýšení. Výhodný leasing se týkal téměř všech nabízených vozidel, výjimku tvořily objednávky financování pro Cadillac, Corvette, Saturn L100 a tehdy nový Saturn Vue.

Právě tato akce navždy změnila způsob obchodování s novými vozy v USA. Bezprecedentní akce jedné z největších světových automobilek měla odezvu, a to i rozsahem marketingové podpory. Reklama GM visela tehdy na každém kroku. „Bylo to všude v měřítku, které se nepoužilo nikdy předtím,“ popsal stav Tyson Jominy z pozice zástupce šéfa J.D. Power PIN Consulting. Prý šlo o největší reklamní kampaň v dějinách USA a možná i celého světa.

Nulové úročení či jakékoli další poplatky se týkaly pouze splátek na 36 měsíců. Ve světě dvoutřetinových leasingů dlouhých 72 měsíců nebo déle to bylo nezvyklé, ale lákavé. Tyson Jominy ale nezapomíná zmínit ani nebezpečí takových pobídek - jakmile s nimi firma jednou začne, je těžké s nimi skončit. S růstem prodejů a cen akcií z tohoto programu musela společnost GM najít způsoby, jak pokračovat ve stabilním podnikání a reagovat museli i ostatní.

Ostatní společnosti tak postupně nabídly podobné financování či další pobídky, objevily se například lukrativní možnosti zpětného odkupu aut. A ani ony nemohly skončit. Motivační lákadla z roku 2001 tak ovlivňují trh dodnes a nezůstalo jen při tom - mnohé automobilky musely v USA ukrojit pořádný kus ze svých marží, což ovlivnilo jejich fungování ve zbytku světa. Některé se zkoušely zahojit vyššími cenami jinde, k tomu ale trh obvykle velký prostor nedává. Dolů tak musely jít náklady, což ve výsledku negativně ovlivnilo kvalitu některých vozů.

Mohou tedy teroristické útoky za snížení kvality nových aut, které v průběhu minulé dekády nesporně nastalo? To by bylo příliš silné vyjádření, částečný vliv jim ale s ohledem na výše popsané upřít zřejmě nelze. Novému americkému prostředí (tehdy šlo o bezpečně největší automobilový trh světa) se museli přizpůsobit prakticky všichni, včetně BMW, Volkswagenu nebo třeba i Opelu, který byl tehdy vlastněn přímo koncernem General Motors.


Teroristické útoky z 11. září 2001 jednou provždy změnily i automobilový svět - 1 - Keep America Rolling akce v USA foto 01Teroristické útoky z 11. září 2001 jednou provždy změnily i automobilový svět - 2 - Keep America Rolling akce v USA foto 02Teroristické útoky z 11. září 2001 jednou provždy změnily i automobilový svět - 3 - Keep America Rolling akce v USA foto 03Teroristické útoky z 11. září 2001 jednou provždy změnily i automobilový svět - 4 - Keep America Rolling akce v USA foto 04Teroristické útoky z 11. září 2001 jednou provždy změnily i automobilový svět - 5 - Keep America Rolling akce v USA foto 05Teroristické útoky z 11. září 2001 jednou provždy změnily i automobilový svět - 6 - Keep America Rolling akce v USA foto 06
Po 11. září začaly automobilky v USA nabízet bezprecedentní akce na podporu prodeje, se kterými od té doby už nikdy nepřestaly. Vliv to mělo a má na celý automobilový svět

Zdroje: Jalopnik, J.D. Power

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.