Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tento supersport mezi karavany stál tolik, že výrobce přivedl ke krachu. Fascinuje ale i dnes
3.9.2018 | Petr Prokopec
U nás prakticky neznámý stroj zkoušel svého času okouzloval bohaté Američany. Při jeho futuristickém pojetí neuvěříte, jak moc je starý. Stával miliony, dnes si jej můžete pořídit za zlomek původní ceny.
V posledních letech neuplyne pomalu týden, během nějž svou činnost nezahájila nějaká nová automobilka. Povětšinou ovšem zůstane jen u několika tiskových prohlášení, počítačových vizualizací a maximálně nějakého toho debutu hliněného modelu na ploše méně či více významného autosalonu. Pokud ovšem máte pocit, že tyto krátkodobé existence jsou spojeny pouze s moderním věkem elektromobilů, pak vám musíme povyprávět o značce Mauck Specialty Vehicles.
Za zrodem této automobilky stojí Andy Mauck z amerického Ohia, který již jako malý propadl rychlým vozům. Během školních let pak velmi často navštěvoval místní závody, na které se dopravoval autobusem. To se mu ve výsledku stalo osudné, neboť po studiích se dvanáct let věnoval navrhování zakázkových užitkových vozidel, zejména pak těch požárních. Při své práci musel být velmi často na cestách, na nichž krom letadel využíval také obytných autobusů.
V roce 1990 tak dostal nápad na zrod kompaktního karavanu, který by v podstatě plně nahradil domov. Již o dvanáct měsíců později tak opustil firmu Sutphen Fire Apparatus, kde strávil celou svou profesionální kariéru a založil vlastní společnost, o které jsme se zmiňovali výše.
Ihned po položení základního kamene začal Mauck pracovat na speciálním karavanu, který byl pojmenován MSV 1120s. První číslo v názvu přitom odkazovalo na pořadí modelu v rámci firmy, druhé dvojčíslí na rozvor ve stopách a poslední nula na počet volitelných doplňků. Ono písmeno pak neodkazovalo na nic, Mauck v podstatě jen toužil po alfanumerickém označení a jako šéf firmy si jej prosadil.
Z výše zmíněného tedy vyplývá, že MSV 1120s disponovalo 3,66metrovým rozvorem, se kterým byly spárovány opravdu velké převisy. Na délku totiž vůz má 7,6 metru, na šířku pak 2,4 metru, stejně jako na výšku. Má nízko uloženou podlahu, vnitřní výška dosahuje 2 metry. V kabině i zadním prostoru se tedy bez potíží postaví většina lidí, což je mimořádně praktická věc.
Fascinující je rovněž design auta, kterému byste dnes stěží hádali několik dekád. U podobných strojů se na vzhled obvykle moc nedbá, MSV 1120s je ale zkrátka šik, je to takový obytný supersport, s čímž koresponduje způsob otevírání dveří. Vůz dále standardně disponoval výbavou, kterou ani dnes nelze považovat za zcela běžnou. Nechyběla duální klimatizace, zpětná kamera, tempomat či vyhřívaná zpětná zrcátka. Vzadu si cestující mohli užít služeb mikrovlnné trouby, kávovaru či dokonce minikuchyňky, ačkoliv ta byla víceméně složena jen z jedné skříňky na nádobí, dřezu a nádrže na pitnou vodu.
Jakkoliv tím oficiální výčet doplňků víceméně končil, na přání bylo zrealizováno prakticky jakékoliv přání zákazníka. Většina si přála integraci velkých televizí či „mokrého“ baru. Tím je ostatně vybaven i exemplář, který je momentálně na prodej skrze aukci na Bring A Trailer. Nejvyšší nabídka činí 24 000 USD (cca 533 tisíc Kč) a na přihazování máte ještě zbytek dnešního dne.
Danou sumu lze považovat skoro za pakatel, neboť jako nový stál tento karavan cca 200 tisíc dolarů (tehdy skoro 8,9 milionu Kč). Cena se vyšplhala opravdu hodně vysoko, a to i přesto, že se Mauck snažil držet výrobní náklady na uzdě a řadu komponentů převzal od Fordu či GM. Z Fordu Aeromax tedy pocházela 18palcová kola, zatímco zadní světla původně vznikla pro Jeep Grand Cherokee. A kdyby vám byly povědomé přední mlhovky, tak ty jsou skutečně z Dodge Viper.
Mauck zároveň použil i pohonnou jednotku koncernu GM, a sice 7,4litrový osmiválec Vortec, který byl spárován se čtyřstupňovým automatem. Zákazníci mimo to mohli sáhnout ještě po 5,9litrovým dieselovém šestiválci Cummins a předovce Allison pro náklaďáky, to ovšem není případ tohoto vozu, který od svého vzniku v roce 1998 najel pouhých 25 tisíc mil (40 tis. km). Nabízené MSV 1120s bylo pravidelně servisováno, v roce 2015 tak dostalo nové baterie, o rok později brzdy a letos prošel revizí i vzduchový podvozek.
Pro firmu Mauck Specialty Vehicles se její prvotina stala i labutí písní. Přesto, že fascinovala, byla zkrátka moc drahá a v roce 1998 její výrobce po vzniku zhruba stovky exemplářů zkrachoval. Andy Mauck posléze založil novou společnost Mauck 2, jejíž podstatou bylo totéž co u firmy první. Tentokrát ovšem již nedošlo na vývoj vlastního futuristického vozu, nýbrž pouze nástavby, která byla usazena na šasí Mercedesu Sprinter. Ač přitom tento počin nadále zůstává ve výrobě, děje se tak již pod hlavičkou Faber Specialty Vehicles, která Mauckovu druhou firmu pohltila.
Mauck 1120s dokáže ohromit i dnes, ač je dvacet let starý. Původně přitom vycházel na miliony, aktuálně jej ale můžete pořídit pomalu za pakatel
Zdroj: Bring A Trailer
Bleskovky
- Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
včera - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025 - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025
Nejnovější články
- K mání je skutečný Batmobil použitý při natáčení. Je plně funkční i s „raketovým výfukem” a „raketu” také bude stát
včera - Pět let trvající pokus Němců elektrifikovat dieselové kamiony s pomocí trolejí nad dálnicí definitivně rozebírají jako miliardové fiasko
včera - John Cena musí spolknout další finanční katastrofu, za auto pořízené za 13 milionů mu nikdo nechce dát víc jak polovinu
včera - Prodejní šéf VW se zoufale snaží udat nechtěná elektrická auta a říká, že jsou spolehlivější. Data ukazují pravý opak
včera - Proč to Škoda neřekne otevřeně? Také její prodeje elektrických aut v roce 2024 meziročně klesly
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva