Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tento sovětský sporťák v roce 1983 okouzlil Gobračova, ukázal se i v Praze
10.11.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
SSSR je asi ta poslední země světa, ve které byste čekali zrod nového sporťáku a Gorbačov ten poslední, kdo by jej měl objevovat. Jenže obojí se stalo.
Sovětská automobilová scéna byla v mnoha ohledech zvláštní. O její specifičnost se staral do značné míry fakt, že dovézt cokoliv ze „západu” hraničilo s nemožností. Auta, která se vyráběla v SSSR či v okupovaných zemích, však nebyla s to uspokojit touhy mnoha automobilových nadšenců. Spousta lidí si tedy vyráběla auta sama; dokonce existoval klub , který takové nadšence sdružoval.
Aut vyrobených takhle doma, po práci v kůlně bylo docela hodně, ale pár jich přesto vyčnívalo z řady. Jedním z takových projektů je Laura, kterou jsme nakousli už ve starším článku o tuctu zapomenutých konceptů sovětských aut. Postavilo ji duo Dmitrij Parfjonov a Genadij Chainov v roce 1982 a dnes vám o ní povíme trochu více
Tenhle projekt kolem sebe má několik opravdu pozoruhodných detailů. Jednak fakt, že si dva lidé, elektrikář a projektant, postavili auto úplně od základu sami, je dost neobvyklý. Nutno také zmínit, že auta byla dvě - pro každého jedno. Zpočátku si vizuálně byla velmi podobná, i když drobné odlišnosti tu byly a s dalším vývojem se postupně prohlubovaly.
Oba vozy měly trubkový prostorový rám, na něm byly laminátové panely karoserie. Jednou ze zajímavostí tohoto projektu je to, že z produkčních aut té doby bylo použito jen naprosté minimum dílů - v podstatě jen motory pocházely z Lady 2105 a převodovky ze Záporožce. Vůz měl pohon přední nápravy, který zase pocházel z upravené Lady Niva. Přední náhon byl tehdy v SSSR poměrně vzácný.
Projekt Laura vzbudil pozornost nejen Parfjonov a Chainovova okolí, ale i tehdejších politických špiček. S vozem se v roce 1983 seznámil sám Michail Gorbačov, tou dobou generální tajemník ÚV KSSS. Laura jej zaujala natolik, že ministr automobilového průmyslu SSSR Poljakov později konstruktéry oslovil a nabídl jim práci na projektu sovětského auta pro rok 2000. Z toho vznikla Ochta, o níž se také zmiňoval náš starší článek o sovětských prototypech, a pár dalších experimentálních vozů.
Sama Laura si ale žila dále svým životem. Ještě v roce 1985 uchvátila publikum na Expu v bulharském Plovdivu a v roce 1986 se Chainovův stroj dočkal mírného faceliftu, jehož součástí byl červený lak. Ukázal se prý na výstavě ke 100 letům automobilu v Praze, kde oslovil Nuccia Bertoneho. A v letech 1990-1992 přišla největší změna - vůz dostal design, který je dnes podobný Alfě Romeo GTV. Tehdy jí podobný být nemohl, protože přišla na svět až v roce 1993. Spolu s tím se do vozu nastěhoval přeplňovaný pětiválec z Audi Coupé S2 a „Laura II xc20” byla na světě.
V roce 1995 přišel nápad postavit „Lauru III SxS”, kterou Chainov postavil na základu Pontiacu Fiero. Je to tedy už úplně nový vůz, který s předchozími Laurami nemá mnoho společného - kromě jména snad nic. A je to první generace Laury, která má pohon zadních kol. Podle některých zpráv a videí tohle auto dodnes jezdí, výstavy už ale asi nemá ambice ohromovat.
Jak skončily původní Laury, nemáme zprávy, vývoj sovětského automobilismu ale přímo i nepřímo ovlivnily více, než by vás mohlo napadnout. Pomineme-li zmíněné i nezmíněné koncepty, na kterých pracovali Parfjonov s Chainovem ještě v dobách komunismu, stály právě Parfjonovovy zkušenosti s vývojem dalších aut - k nimž by se bez svého nadšení pro Lauru těžko kdy dostal - na prahu založení společnosti zabývající se především vývojem a výrobou pancéřovaných aut. Ta vznikla hned na začátku 90tých let a je dnes jednou z největších svého druhu - jen v Rusku má 17 poboček a své služby poskytuje i v zahraničí. Její jméno byste neuhodli - Laura, tak se dnes skutečně jmenuje holding zastřešující aktivity několika menších firem v tomto oboru, mj. i Laura-Special Vehicles. Nikoli náhodou, na sporťák z 80tých let se ve svých historických materiálech ráda odvolává.
Není to ale jediný odkaz, který oba vozy zanechaly. Dnes zůstávají hlavně mementem toho, co bylo v Sovětském svazu 80tých let také možné. A do značné míry i toho, co možné nebylo a kterak se lidé pokoušeli plnit si své tužby, jak se jen dalo...



















Vozy Laura byly původně dva, pro každého konstruktéra jeden
Laura II xc20 připomíná Alfu Romeo GTV, i když vznikla dřív než italské kupé
Laura III SxS stojí na základě Pontiacu Fiero
Dmitrij Parfenov (vpravo) a Genadij Chainov (vlevo)
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 4 hodinami- První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
před 10 hodinami Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včera
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ruský trh s novými auty se po výrazném růstu propadá. Hlavní důvod říká hodně o dnešní geopolitické situaci
před 2 hodinamiToyota odhalila svérázný luxusní kombík. S líbivou cenou míří přímo proti nejprodávanějšímu kombi světa
před 3 hodinamiPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 4 hodinamiVW propustí víc lidí, než se zdá. Ze softwarové divize jich vyhodí dalších 1 600, funguje ale jako samostatná firma
před 5 hodinamiSbohem, třícípá hvězdo. Mercedes právě odpravil sám sebe novým CLA, je to nevzhledné, lacině působící 2,1tunové zklamání
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Politický koutek 03.14. 14:34 - jerry
- Výběr autopojištění 03.14. 12:39 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.