Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tento muž změnil v roce 1968 honičky aut ve filmu tak moc, že jsou vzorem i dnes
5.11.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Řidič točící volantem před plátnem ve studiu, absurdní skoky, nesmyslné bouračky. Do roku 1968 to byla norma, pak už to bylo jen k smíchu.
Automobilové honičky bývají kořením filmu. Někdo dokonce zajde do kina jen kvůli scéně s jeho oblíbeným autem a zbytek děje prakticky ignoruje. Stalo se tak zvykem začlenit nějakou honičku do každého alespoň trochu akčnějšího snímku a možnosti dnešní kinematografie i digitálních efektů dávají tvůrcům možnost vytvořit před kamerami zdání čehokoli. Přesto se výsledek jejich práce málokdy vyrovná tomu, co se stalo klíčovou součástí filmu, kterému bude příští rok 50 let.
Odehrává se v San Francisku a nejen modří už budou vědět, že mluvíme o slavné honičce z filmu Bullitt, v češtině Bullittův případ. Film samotný má poněkud plytký děj a zápletku tak tajemnou, že se v ní snad ztratili i sami autoři. Možná také díky tomuto aspektu si ale z filmu celý svět pamatuje především pasáž, kterou lze dodnes označit za dechberoucí. Zvláště když si uvědomíme, v jakém filmovém dávnověku z dnešního pohledu vznikala.
Steve McQueen v roli komisaře Bullitta tu za volantem osmiválcového Fordu Mustang 390 GT předvádí nezapomenutelné kousky. Nejslavnější scéna, kdy se snaží dostihnout padouchy ujíždějící v Dodgi Charger 440, je nezvykle dlouhá, ale v dobrém smyslu slova. Co je ovšem klíčové, je velmi realistická, i dnešním pohledem. Natož pak tehdejším.
Sám McQueen prý chtěl nechat vyniknout zvuk vysokoobjemových motorů, proto během scény nehraje doprovodná hudba a neprobíhá žádný dialog. Kvílející pneumatiky zahalené do modrého kouře jsou tu jen kulisa, to hlavní jsou auta létající vzduchem i po strmých ulicích San Franciska rychlostí až ke 180 km/h. Není to nadsázka, auta tu vážně takhle rychle jezdila, jen minimum scén bylo uměle zrychleno.
Veškeré natáčení proběhlo z kamer umístěných na autech i v jejich kabinách. McQueen s režisérem Peterem Yatesem (kterého si McQueen i v roli šéfa koprodukční společnosti vybral právě pro jeho schopnost režírovat skvělou automobilovou honičku - oba se ve svém volném čase věnovali závodění) nechtěli použít jediný trik, jediný studiový záběr. Honička z tohoto filmu je tak realistická prostě proto, že byla natočena tak, jak se v tu kterou chvíli skutečně odehrávala, v jediný moment tu McQueen zoufale netočí volantem před plátnem promítajícím ubíhající krajinu.
O zbytek se postaral profil ulic San Franciska, díky nimž není nouze o skoky, kvůli kterým musely být podvozky všech účinkujících vozů upraveny. Technickou přípravu honiček měl na starosti legendární Carey Lofton, který se svými kaskadéry zprvu toužil po třeskutější akci. „Co chcete dělat s kopci?” ptal se prý tehdy režiséra jeden z kaskadérů a chtěl rampy, exploze, bouračky a více destrukce. Yates a McQueen to odmítli, měli respekt k autům a chtěli ukázat, co dovedou, ne, jak se rozbijí. „Obdivoval jsem schopnosti potřebné k řízení. Nechtěl jsem demoliční derby,” vzpomínal kdysi na přípravy filmu Yates.
O řízení Mustangu se chtěl postarat Steve McQueen sám jakožto schopný pilot, který byl citlivý na nahrazování své osoby jinými řidiči - i proto, že mu to pak bylo hollywoodským bulvárem spočítáno. V případě náročných scén ale nebyl s to předvést, co sám s režisérem požadovali a nechal se zaskakovat Loftonem a Budem Ekinsem. Dodge Charger řídil Bill Hickman. Dlouho se říkalo, že McQueen všechno odřídil sám, ale není to pravda. Momenty, kdy slavný herec auto neřídí, lze docela snadno poznat - Bud Ekins má hodinky na opačné ruce a při záběrech zevnitř není v zrcátku vidět jeho tvář.
Přesto to byl hlavně McQueen, kdo se postaral o to, že film vypadal, jak vypadal - byly to jeho hlavně nápady a především jeho řízení (včetně chyb, které se hodily - režisér nechtěl jen dokonalé průjezdy, však ani v reálu takové vždy nepředvedete), které udělalo z filmu to, čím se stal. McQueen dokonce Bullittovi vymyslel jeho kostým, se kterým filmová předloha vůbec nekalkulovala a byl to znovu Steve M., který si vydupal kompletní natáčení ve skutečném San Francisku. Firma Warner Brothers, která s ním film koprodukovala, trvala na dokončení příprav v levnějších studiích, McQueen to ale odmítl. Lidé od Warner Bros. na truc zrušili spolupráci s McQueenem na dalších pěti filmech, k vlastní škodě - Bullitt se stal hitem a vydělal přes 50 milionů dolarů, tehdy obrovské peníze.
To už ale odbočujeme od našeho zaměření i toho, co nás na filmu zaujalo především. Byl to průkopnický počin svého druhu, který jednou pro vždy udělal z nakašírovaných scén, studiových efektů i nerealistických bouraček jednu velkou nudu. A to navzdory chybám, které vlastně docela narychlo ušitému filmu byly vlastní - počínaje výše zmíněným a konče přešlapy v podobě opakujících se okolních aut či příliš mnoha odletujících poklic. McQueen a Yates jako nadšení řidiči ukázali světu, jak se dělá automobilová honička, která by se sama mohla stát filmem. A všichni se od nich dodnes mohou učit.
Mimochodem, McQueenovi po natáčení zůstal jeden ze dvou kusů Mustangu - při natáčení měli filmaři k dispozici totožné dva kusy Mustangu, osazené 6,4 litrovým osmiválcovým motorem. McQueen svůj Mustang následně prodal, ale vzpomínky na natáčení způsobily, že ho chtěl později koupit zpět. To se nepovedlo, nedávno byl ale nalezený v Mexiku a je znovu dáván do stavu, kdy bude radost na něj pohledět. Než se tak stane, přikládáme dobové záběry z natáčení Bullitta a samozřejmě i onu klíčovou scénu. Viděli jsme asi třistakrát. A přesto jsme si ji v redakci s nadšením pustili znovu...
Přípravy Bullitta psaly dějiny kinematografie. Film jednou pro vždy změnil definici „dobré filmové honičky”, a to hlavně díky Stevu McQueenovi, který byl vždy více než „jen” hercem v hlavní roli...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nový Ford Mustang vyzval na souboj ve sprintu ošklivé a otylé BMW M2, asi to ale neměl dělat
2.12.2024 - Mercedes si patentoval nové jméno modelu, které už ale pár dnů zdobí čínskou napodobeninu jeho vlastního auta
1.12.2024 - MG si nemilosrdně utahuje z trapné kampaně na přerod Jaguaru, tohle je 1:0 pro starší Brity
29.11.2024
Nejnovější články
- Ve VW zastavilo práci skoro 100 tisíc lidí. Činí tak ale pod taktovkou špatných lidí za špatné věci, nálada průmyslu je u dna
před 3 hodinami - Žába už nesedí na prameni, a tak má v koncernu Stellantis dostat průchod dosud tajný vývoj nových motorů V8
včera - Ceny náhradních baterií a motorů pro elektrické VW a Škody jsou takový průšvih, že se o nich v servisu bojí mluvit
včera - Youtuber popsal, jak dostal Cybertruck do Evropy. Na loď nesměl, s dopravou stál 4,5 milionu, přihlásil ho v Albánii a trápí se s nabíjením
včera - Končící manažer VW jasně ukazuje, jak odtržené od reality dnešní vedení automobilek je
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva