Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu
2.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Když se oregonský letec zamiloval do Mercedesu 300 SL, asi netušil, jak úžasnému příběhu položil základy. Z jeho auta se stal hotový stroj času.
O různých nálezech aut ve stodole se v posledních letech dozvídáme pravidelně, jen některé jsou ale skutečné nálezy aut, která někdo někde zapomněl a dál se k nim nehlásil. Ten, který tu máme dnes, mezi takové nepatří, protože nejde o náhodný objev. Přesto je zajímavý tím, co bylo objeveno a jakém stavu to bylo objeveno.
Mercedes-Benz 300 SL asi nemusíme představovat, věnovali jsme mu vlastní článek, protože okolnosti vzniku jsou zajímavé a výkony dodnes úctyhodné, zejména na 60 let staré auto. Původního majitele tohoto konkrétního červeného kusu ovšem na autě lákalo něco trochu jiného.
Byl jím Sigurd Nygren, který spolu se svým bratrem-dvojčetem Albertem vyrostl v sirotčinci v komunitě Svensen na pobřeží amerického státu Oregon. V osmnácti vstoupili oba do U. S. Merchant Marines, amerického civilního námořnictva. Oba během volna na pobřeží získali civilní pilotní licence a začali se živit jako piloti.
V roce 1955 měl Sigurd volno v Los Angeles a v dealerství Mercedesu si všiml jednoho z prvních 300 SL. Bylo to dealerství Maxe Hoffmana, člověka, který automobilku Mercedes přivedl na myšlenku vyrobit silniční verzi závodního W194, a tak dal vzniknout legendě jménem 300 SL. Kvalita zpracování, úroveň technologií a křídlové dveře připomínající letadlo ho uhranuly.
Údajně si chtěl pořídit ultralehkou verzi s hliníkovou karoserií, ale ta se prý musela objednat a doručení by trvalo nejméně čtyři měsíce. Sig chtěl 300 SL hned, a tak si pořídil kus, který byl zrovna v dealerství - kupé v barvě červené Feuerwehr s kabinou v kombinaci béžového vinylu a červeného plédu. Podle dokumentů byla kombinace červené barvy a čalounění objednána zakázkově a za příplatek vůz měl zakrytovaný podvozek pro lepší aerodynamiku. Byl vyroben přesně 23. února 1955.
Sigurd byl ale letec, a tak si z tohoto stroje udělal tak trochu letadlo. Namontoval dodatečné zpětné zrcátko s výškoměrem a teploměrem, letecký chronograf na stropní panel a větrák k odmlžování předního skla, jaký bývá v letadlech. Dalšími přídavky bylo mlhové a couvací světlo nad zadním nárazníkem, které se ovládalo přepínačem na palubní desce, a v 60. letech přibyl magnetofon eight-track a šest reproduktorů.
Tento Gullwing pravidelně jezdil ve službách Sigurda Nygrena po dalších 20 let, přesto však podle dostupných informací najel jen 31 239 mil, tj. 50 274 km. I když byl v dobrém stavu, po roce 1976 mu nebyla obnovena registrace a Sigurd ho zaparkoval do hangáru, kde měl dvě svá malá letadla. Podle nájemníků sousedních hangárů na onom letišti už na silnici nikdy nevyjel - byl ale přikryt plachtou a ochráněn proti vlhkosti.
Sigurd Nygren zemřel v roce 2013, jeho manželka Rosalie v roce 2016. Sigurdův nevlastní syn Wally Rogers pak vůz odkryl a spolu s odborníky z aukčního domu Gooding & Company prozkoumal. Nenašli žádnou korozi, ochranné plachty byly velmi účinné, a v autě se dokonce našel výtisk magazínu The Star z roku 1961. Na to, že tohle auto v podstatě od roku 1976 - to je 40 let - stojí na místě, je ohromující, jak dobře je zachováno.
Renovace by tedy mohla být relativně jednoduchá, spočívající jen v obnově mechanických částí. Vozu by zachovala unikátní patinu jako svědectví o příběhu, který si tohle s sebou nese. Pokud se do něčeho takového chcete pustit, tenhle Gullwing bude na prodej v aukci. Odhad ceny míří mezi 900 tisíc a 1,1 milionu dolarů, tedy 23,2 - 28,4 milionu korun.
Pohled do hangáru po jeho otevření v loňském roce. Zakrytý Gullwing je na něm jasně patrný
Sigurd Nygren (v tmavé bundě) s bratrem Albertem u Mercedesu 300 SL a létajícího auta Taylor Aerocar N101D
Tenhle Mercedes vypadá krásně i teď, na poslední fotce můžete vidět stále původní lístky z provedených inspekčních kontrol v padesátých letech minulého století
Zdroj: Gooding & Co.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 2 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před hodinou - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 2 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 3 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 4 hodinami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 16:33 - GeneHawkins
- Toyota obecně 11.22. 15:24 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- Onboard videa 11.22. 14:01 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch