Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tento kus Škody 1000 MB je víc než projev kutilství. Vyjde dráž než celá auta
14.8.2018 | Mirek Mazal
Ne, není to „embéčko” po nehodě, ani produkt moderního umění. Je to ryze praktický doplněk, jehož historie z něj dnes dělá sběratelskou raritu.
Během let 1964 až 1969 se v tehdejší ČSSR vyráběla Škoda 1000 MB jako první velkosériový automobil československé provenience s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Nejrozšířenější verzí na cestách byla ta s motorem o obsahu necelých 1 000 cm3 - odtud její název. Během výroby byla v Mladé Boleslavi postavena nová továrna pro zajištění sériové produkce okolo 500 vozů denně v plném nasazení.
Automobil nižší střední třídy dostal za komunismu mnoho přezdívek, nezřídka posměšných. Mnohé pseudonymy odkazovaly na nutnost častých oprav a domácích dodělávek. Zlaté české ručičky tak nezahálely podobně jako mladoboleslavská továrna, ne všichni kutilové ale jen opravovali - někteří za vlády totality v Československu vymýšleli různé doplňky a zlepšováky.
Pozornost části z nich se upírala k tažnému zařízení a přívěsným vozíkům. Řešení praktického problému se dostalo tak daleko, že se z vtipného domácího nápadu stalo oficiální příslušenství posvěcené automobilkou. A jedno takové dnes máme před sebou.
Podstata legendárního přívěsu pro Škodu 1000 MB spočívala v jeho vzhledu, který byl stejný jako zadní polovina tisícovky. Stačilo odříznout kus auta na úrovni zadních dveří, vyhodit motor od zadní nápravy, vystlat volný prostor, přidělat zavírání, oj a jeden z nejstylovějších vozíků dějin byl na světě, stručně řečeno.
Světlo světa spatřily různé varianty, domácí dělníci v garážích nepostupovali všichni stejně. Tady ale příběh nekončí - z žoviálního vozíku se stalo příslušenství oficiálně posvěcené automobilkou, které bylo možné na základě licence postavit, nechat si jej schválit technickou kontrolou a legálně přihlásit do provozu. Stalo se tak až v 70. letech a podle dostupných informací bylo takto postaveno jen pár desítek exemplářů.
Právě jeden takový vozík se objevil v prodeji a jak asi tušíte, není to levná věc. Pochází z roku 1976, nedávno byl renovován a je otázkou, kolik podobných se mohlo dožít dnešních dnů. Prodávající hovoří o „limitované edici” a vlastně ani moc nepřehání. Pro fanoušky Československé automobilové výroby vyjde tento skvost na 6 800 Eur neboli více jak 174 000 Kč. Za to koupíte už velmi slušné ojeté auto, ale na druhou stranu... Až tohle připřáhnete třeba za novodobou Octavii a vyrazíte s tím do ulic, málokterá hlava v okolí zůstane natočená původním směrem.













Dalo by se říci, že se dva zadky Škody 1000 MB spojily do sebe a zahákly se za stejné auto. I když to tak vypadá, není to úplně amatérské dílo, má posvěcení automobilky a silniční homologaci
Sláva dala vzniknout různým verzím a napodobeninám
Zdroj: Mobile.de
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice včera 15:56
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou 20.4.2025
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone 20.4.2025
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
před 9 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 10 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
včeraLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
včeraRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 23:27 - rhinos
- Cyklistické vlákno 04.21. 22:25 - Kavis
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321