Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tatra před 23 léty postavila sedan schopný jet až 316 km/h, dnes už neexistuje
10.2.2019 | Petr Miler
Možná by vás ani nenapadlo, že něco takového mohlo v hloubi předminulé dekády u Tatry vzniknout, ale vzniklo. Stroj jménem 700 GT vypadá od pohledu rychle a s modelem 700 vlastně mnoho společného nemá.
Jediný český supersport, MTX Tatra V8, byl stavěn s cílem jezdit jako safety car při Velké ceně Formule 1 na maďarském Hungaroringu. To se nepovedlo, ale o pár let později skutečně v Maďarsku Tatrovky jako zaváděcí vozy jezdily, a nejen tam. Jen byl jejich původní účel jiný, měly stát na „opačné straně bariéry”, měly závodit.
Máme nyní na mysli stroje s názvem Tatra 613 GTH, Gran Turismo Hungaroring. Auta byla vyvinuta, ale nevešla se do pravidel žádné kategorie FIA, takže ze závodění nic nebylo. Fungovala tak jako testovací stroje, zkoušely se na nich nové součástky, a po určité době se z nich udělat podařilo právě safety cars. A z jednoho kousku v roce 1996 vznikl přímo u Tatry stroj s názvem T700 GT.
Tehdy to ještě byl čtyřdveřový sedan, podobně jako všechny ostatní, produkční T700, a tomuto modelu se GT také podobalo vnějším vzhledem. Technicky s ním však nemělo společného prakticky nic, za základ posloužily starší okruhové stroje popsané výše. Ovšem přestavba, za kterou stojí samotná Tatra, byla skutečně důkladná.
Co zůstalo zachováno, byla plexiskla v oknech, zejména kvůli snížení hmotnosti, a odlišností od T700 bylo více - například zrcátka a interiér kromě sedaček pocházel z T613-4. Sedačky sem putovaly skořepinové a vůz neměl klimatizaci, topení ani ostřikovače světel - tak moc se šetřila hmotnost. Zajímavostí také může být palivoměr na středové konzoli; jeho místo na přístrojovém štítu totiž zaujal tlakoměr oleje.
Zvenčí na fotografiích zaujmou kola, která původně pocházela od Volkswagenu, nižší světlá výška kvůli sportovním tlumičům a pružinám, zkrácená délka auta a zezadu také zejména světla po celé šíři. Nejsou nicméně zas tak speciální, doprostřed jsou vsazeny červené segmenty z běžných světel, ale výsledný design je rozhodně neobyčejný.
Motor měl tento vůz umístěný standardně za zadní nápravou a byl to vzduchem chlazený osmiválec, jen oproti tomu v původní Tatře 603 doznal skutečně velkých změn. Byla to nejvýkonnější varianta motoru T623 4,5, která z objemu 4,5 litru dolovala 415 koní a 490 Nm. Ve spojení s hmotností jen asi 1,5 tuny měla Tatra 700 GT zrychlit na stovku za 5 vteřin a dostat se až na 316 km/h. Stejný motor byl ve stroji s názvem Ecorra Sport V8, který později překonal 320 km/h, takže bychom se maximálce přes 300 km/h ani nedivili.
Byl to na svou dobu výjimečný sportovní sedan, jistě jedno z nejrychlejších aut svého druhu - v 90. letech nebyly takové rychlosti u vozů se čtyřmi dveřmi nic obvyklého. V této podobě se ale 700 GT dneška nedožila. Patrně si sami všimnete, že na většině obrázků níže má dveře jen dvoje a není to tím, že by existovaly dva stroje s různým počtem dveří, je to jedno a to stejné auto. Původní vyrobená T700 GT byla prvním majitelem záhy prodána majiteli druhému, který s ní bohužel havaroval. Neznamenalo to pro ní úplný konec, druhý vlastník ale z vozu posunutím B-sloupků, zavařením zadních dveří a vyměněním oken stvořil dvoudveřové kupé. Se supersedanem byl amen.
Bohužel byl při této přestavbě také vymontován 415koňový osmiválec, druhý majitel, ten, který T700 GT naboural, jej prodal do sporťáku s názvem Grafit. Do T700 GT později putoval nový motor T613-4i, osmiválec standardní pro Tatry 700. Základ motoru byl stejný, ale výkon byl menší než poloviční - motor T613-4i dával 201 koní. Až následující majitel tuto pohonnou jednotku z auta opět vymontoval a nahradil ji 4,4litrovou verzí motoru T613-4i, která dávala 234 koní. Stále trochu smutný osud, ale aspoň to je víc než půlka původního výkonu.
V této podobě a s tímto motorem Tatra 700 GT podle všeho existuje dodnes. Před několika lety se ukázala na pár srazech veteránů a v zimě 2008/2009 byla také vystavena v kopřivnickém muzeu Tatry. Podobně jako dvoumístná MTX Tatra V8 je i tohle příběh, který by mohl mít zajímavé pokračování, jenže už standardní Tatra 700, dodávaná v 90. letech především státním institucím, byla v průběhu výroby ztrátová. Kupé či sportovní sedan by na tom jen stěží byly lépe, zejména když v roce 1998 na svět přišly Mercedes E 55 AMG či BMW M5 E39. Rychlostí přes 300 km/h sice z továrny nedosahovaly, ale i tak to byla celkově konkurenceschopnější auta.
Původně byla Tatra 700 GT sedanem...
...kupé se z ní stalo až později, za léta značně zchátralo
Takto se před několika lety Tatra 700 GT ukázala na jednom ze srazů veteránů
Zdroj: Tatra 700
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
včera - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
včera - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
včera - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
včera - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 00:25 - petr_riha
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis