Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tatra 603 A: k mání je jediný dochovaný kus sedanu, v dokonalém stavu
26.10.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ videa) V prodeji se objevil jeden z nejvzácnějších vozů značky Tatra. Navíc v naprosto perfektním stavu.
Zkraje letošního roku jsme psali o Tatře 603 X, prototypu nástupce dnes legendární „šestsettrojky”, který vznikal počátkem šedesátých let minulého století v režii bratislavské pobočky automobilky. Do výroby se nedostal, nebyl to ale jediný potenciální nástupce jednoho ze slavných vozů kopřivnické firmy, který stihl stejný osud. V druhé metropoli tehdejšího československého soustátí, v pražské vývojové kanceláři společnosti, bujela druhá vývojová větev pojmenovaná pro změnu 603 A.
Tato alternativa byla dotažena až do stádia dvou funkčních prototypů. Jedním byla sanitka, která dodnes stojí v kopřivnickém muzeu Tatry, druhým klasický čtyřdveřový, pětimístný sedan s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Ví se toho o něm docela dost - na délku měřil 5 065 mm, na šířku 1 910 mm, na výšku 1 550 mm a rozvor náprav činil 2 750 mm. Stejně jako 603 X měl i on řešit mnohé neduhy původní 603, mj. hmotnost, a tak vážil snesitelných 1 450 kg.
Pod jeho kapotou nemohlo pracovat nic jiného než zážehový, vzduchem chlazený vidlicový osmiválec o objemu tehdy 2 472 cm3. Měl dva ventily na válec, dva karburátory Jikov a dával výkon až 85 kW (115 koní) při 5 000 ot./min a točivý moment 175 Nm při 3 500 ot./min. Převodovku měl manuální čtyřstupňovou a s touto výbavou se rozjel na maximální rychlost až 170 km/h. Údaje o akceleraci nejsou známy.
I když šlo podle nás o atraktivní, na svou dobu moderní a snad i perspektivní automobil, do výroby se nikdy nedostal. „Tenkrát se proti němu ozval šéf odbytu Václav Lebeda, jenž tvrdil, že na automobilu jsou použité prvky, které jsou na Západě známé už dva roky. Jednalo se o stupňovitou záď vozu a nějaké karosářské výtvory," vzpomínal na začátek konce 603 A znalec starých Tater Karel Rosenkranz. Že se vůz vyrábět nezačal, na tom by nebylo nic až tak mimořádného, takový osud potkal již spoustu konceptů a prototypů. Tento konkrétní vůz ale neskončil ani ve šrotu, ani v muzeu. V roce 1963 byl prodán jednomu zaměstnanců továrny, který musel provést pár úprav, aby jej mohl začít používat v provozu (např. osadit vůz standardními skly, neboť prototyp měl pouze plastová), ale skutečně s ním po silnicích jezdil.
Různé zdroje hovoří o jeho dalších osudech různě, není tedy zcela zřejmé, zda vyměnil několik majitelů nebo v rukou stále jediného dosloužil svůj aktivní život a poté rezavěl téměř dvě dekády pod plachtou na zahradě. Buď jak buď, poté se ve velmi špatném stavu několikrát objevil v prodeji, až se jej ujal dnešní dnešní majitel, který jej v roce 2008 svěřil firmě Ecorra (ano, i to je pro nás známé jméno) k rozsáhlé renovaci.
Ta byla dokončena v roce 2013, tedy po dlouhých pěti letech práce. Vůz byl tehdy detailně představen světu a zbytek jeho osudu popsal majitel Ecorry Vítězslav Hinner: „Když se k nám automobil dostal, byl ve značně zbědovaném stavu. Podepsal se na něm nejen zub času, ale také předělávky, kterými se původní majitel snažil udržet vůz co nejdéle v provozu, a nahrazoval originální součásti díly, které byly v té chvíli po ruce.” Kvůli tomu bylo nutné vyrobit spoustu dílů znovu, což s ohledem na chybějící dokumentaci nebylo zrovna snadné - částečně pomohl archiv Tatry, částečně pamětníci, částečně dobové fotografie.
Výsledek práce je ovšem podle nás fantastický a pokud někdo měl tu čest potkat zrenovovanou 603 A osobně, musel zůstat v úžasu. Proč o tom všem ale píšeme? Protože přesně tohle auto, jediný existující kus sedanu, navíc v dokonalém stavu, který si můžete do detailu prohlédnout v galerii, je nyní k mání.
V nabídce poněkud primitivního bazarového systému i-Veteran.cz jej objevili kolegové z MotorSvět.cz a je to vážně tento vůz. Identifikují jej sice jen tři nepříliš kvalitní fotografie, o autenticitě nabídky ale nemáme velké pochybnosti - je doprovázena telefonním číslem, které se po léta objevuje u dalších nabídek rozličných výjimečných veteránů a sedí i další podrobnosti.
Inzerát zní doslova: „Prodám prototyp Tatra 603-A r.v. 1961, jediný vyrobený kus v sedanu, výrobní číslo 0001-A, na platných SPZ, velmi zajímavá investice. Pouze serioznímu zájemci.” Cenu bohužel neuvádí, půjde ale jistě o extrémní sumu. Už ve zbědovaném stavu se 603 A objevovala v nabídce za částku přesahující 1 milion Kč a i když reálně mohla být prodána i podstatně levněji, renovace musela stát majlant. Pět let, tisíce hodin práce špičkové renovátorské firmy, která dala vozu grády, jež vlastně neměl ani jako nový prototyp, musela stát miliony Kč.
Přesto jistě půjde o zajímavou investici, takové unikáty cenu neztrácejí. Nevíme, jestli po téhle nabídce sáhnete, ale i kdyby ne, prohlédněte si vůz v galerii i s rozličnými dobovými pohledy. Je to vážně pořádný kus české resp. československé automobilové historie...



Samotný inzerát je zdokumentován pouze těmito třemi fotografiemi
O zrenovované 603 A toho ale víme podstatně více
Do dílen Ecorry se vůz dostal v opravdu velmi špatném stavu
Sanita 603 A dnes stojí v muzeu a zrenovovaný sedan se k ní občas i přidá
Zdroje: i-Veteran přes MotorSvět, Foto: Ecorra, ČTK, Novinky, iDnes
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
před 8 hodinamiReaguje takhle VW na ztrátu pozic? Autonomním řízením osadit chce i svá spalovací auta, to ho opravdu nespasí
před 10 hodinamiPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
před 11 hodinamiGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včeraTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.01. 21:35 - jerry
- databáze radarů v ČR (a jeden konkrétní v Krchlebích) 04.01. 21:21 - řidičBOB
- Rychlodotazy 04.01. 20:46 - řidičBOB
- Onboard videa 04.01. 20:28 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 04.01. 20:20 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 17:05 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.01. 13:15 - řidičBOB
- Genesis 04.01. 04:52 - lyly19