Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tato „hromada šrotu” se brzy prodá za 4 miliony Kč. Proč?
22.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Vypadá jako bezcenný šrot, jenže je to americká rarita s 440 Magnum V8 pod kapotou. Všechno je originální, stav žalostný, cenovka přesto obří.
Najít nějaké auto ve stodole je skutečně vzácností, ač to tak někdy nemusí vypadat. Není tomu tak dávno, co jsme psali o Porsche 356 Speedster, které bylo na prodej za miliony i přes fakt, že to byla v podstatě ruina. A dnes dopoledne jsme tu měli úplně první BMW M1, postavené ještě u Lamborghini - vzácnost mezi vzácnostmi, která na 30 let zmizela z povrchu Země.
Nyní tu máme něco pro fandy amerických aut - Dodge Charger Daytona, v podstatě svatý grál muscle cars. A je kompletně celý originální, všechna výrobní čísla sedí. Je to jeden z pouhých 503 vyrobených kusů Chargeru Daytona. Bohužel, je v jen o trošku lepším stavu než výše zmíněný 356 Speedster.
Současný majitel Charlie Lyons má servis a restaurátorskou dílnu v Alabamě a věnuje se zejména starým Moparům, tj. produktům Chrysler Corporation. Charger Daytona byl jeho snem. Na tenhle stroj narazil náhodou, když sháněl něco pro jiné auto, které zrovna renovoval. A přesvědčil jeho tehdejšího majitele, aby mu ho prodal; trvalo mu to prý několik měsíců.
Ten byl druhým majitelem tohoto vozu a vlastnil ho od roku 1974. Nějakou dobu s ním jezdil, celkem má vůz najeto cca 33 tisíc kilometrů, pak ho údajně udržoval v provozuschopném stavu - tím stylem, že ho občas nastartoval a ujel pár metrů kolem stodoly. Až zhruba před čtyřmi lety drobná nehoda, jejíž výsledek vidíme na lehce promáčklém nose, znamenala konec i takovéhoto občasného pohybu.
Pořídil si ho před více než 40 lety od místního soudce, prvního majitele, za 1 800 dolarů, aby s ním jel na jarní prázdniny. Tehdy se také na auto dostaly plameny u předních kol, ty standardní výbavou Chargeru Daytona nebyly. Ohromné křídlo, špičatý nos a nápis Daytona vzadu ale jsou sériové - takto vůz vypadal, protože to byl homologační speciál pro závodní sérii Nascar.
Změny tu jsou kvůli aerodynamice; nos vpředu je dlouhý 46 cm a křídlo vzadu je vysoké 58,3 cm. Moc přítlaku od něj nečekejte, ale jeho „nohy” po stranách mají jiný, původně nezamýšlený přínos - zlepšují směrovou stabilitu auta ve vysokých rychlostech. Charger Daytona byl i proto prvním autem v historii Nascar, které se s rychlostí dostalo přes hranici 200 mph (322 km/h).
Tenhle konkrétní Charger Daytona je však zajímavý ještě nad rámec faktu, že to je jeden z 503 vyrobených exemplářů. Spousta Dayton vyjela s manuální převodovkou, zde je třístupňový automat TorqueFlite. 440 Magnum V8 pod kapotou je už ale standardní. Měly ho dvě verze Chargeru, R/T a právě Daytona. Číslo 440 označuje objem v kubických palcích, v litrech to je 7,2. Od motorů Hemi se tento motor liší jiným tvarem spalovací komory a ve své standardní verzi v roce 1969 dával 381 koní; s šestikomorovým karburátorem to bylo 396 koní. Do Chargeru Daytona se montoval ještě motor 426 Hemi o sedmi litrech objemu, ale údajně je jen asi v 70 kusech, takže si dovedete představit jejich cenu.
Tohle je ale „standardní” Daytona s 440 Magnum V8. Charlie Lyons ho kupoval s ideou ho buď zrestaurovat zcela, anebo zachovat patinu včetně mechu na křídle, uvést interiér do použitelného stavu a kompletně zrenovovat jen pohonné ústrojí a všechny mechanické části. Z nějakého důvodu se ovšem rozhodl tento vůz nabídnout v aukci ve stavu, v jakém je nyní. Vrak? Možná, odhad vítězné částky ale zní na 150 - 180 tisíc dolarů, tedy zhruba 3,6 - 4,4 milionu korun. A není to nekvalifikovaný výstřel do tmy, spíše realistický předoklad.
Nevíme, za kolik ho původně koupil, ale vzhledem k tomu, že si předchozí majitel byl zřejmě vědom toho, co mu hnije ve stodole, asi to úplně nízká částka nebyla. Koupil ho teprve před několika týdny a když se renovacemi živí, jistě ví, co by to obnášelo. I tak bude toto auto jistě zrenovováno, jen fakt, že je znova na prodej pouhé týdny po koupi, dává celému příběhu trochu nepříjemnou příchuť....
Tenhle Charger Daytona prosí o renovaci už tím, jak je vzácný
Zdroje: Mecum
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před hodinou - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 15:46 - GeneHawkins
- Toyota obecně 11.22. 15:24 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- Onboard videa 11.22. 14:01 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch