Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tato „hromada šrotu” se brzy prodá za 4 miliony Kč. Proč?
22.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Vypadá jako bezcenný šrot, jenže je to americká rarita s 440 Magnum V8 pod kapotou. Všechno je originální, stav žalostný, cenovka přesto obří.
Najít nějaké auto ve stodole je skutečně vzácností, ač to tak někdy nemusí vypadat. Není tomu tak dávno, co jsme psali o Porsche 356 Speedster, které bylo na prodej za miliony i přes fakt, že to byla v podstatě ruina. A dnes dopoledne jsme tu měli úplně první BMW M1, postavené ještě u Lamborghini - vzácnost mezi vzácnostmi, která na 30 let zmizela z povrchu Země.
Nyní tu máme něco pro fandy amerických aut - Dodge Charger Daytona, v podstatě svatý grál muscle cars. A je kompletně celý originální, všechna výrobní čísla sedí. Je to jeden z pouhých 503 vyrobených kusů Chargeru Daytona. Bohužel, je v jen o trošku lepším stavu než výše zmíněný 356 Speedster.
Současný majitel Charlie Lyons má servis a restaurátorskou dílnu v Alabamě a věnuje se zejména starým Moparům, tj. produktům Chrysler Corporation. Charger Daytona byl jeho snem. Na tenhle stroj narazil náhodou, když sháněl něco pro jiné auto, které zrovna renovoval. A přesvědčil jeho tehdejšího majitele, aby mu ho prodal; trvalo mu to prý několik měsíců.
Ten byl druhým majitelem tohoto vozu a vlastnil ho od roku 1974. Nějakou dobu s ním jezdil, celkem má vůz najeto cca 33 tisíc kilometrů, pak ho údajně udržoval v provozuschopném stavu - tím stylem, že ho občas nastartoval a ujel pár metrů kolem stodoly. Až zhruba před čtyřmi lety drobná nehoda, jejíž výsledek vidíme na lehce promáčklém nose, znamenala konec i takovéhoto občasného pohybu.
Pořídil si ho před více než 40 lety od místního soudce, prvního majitele, za 1 800 dolarů, aby s ním jel na jarní prázdniny. Tehdy se také na auto dostaly plameny u předních kol, ty standardní výbavou Chargeru Daytona nebyly. Ohromné křídlo, špičatý nos a nápis Daytona vzadu ale jsou sériové - takto vůz vypadal, protože to byl homologační speciál pro závodní sérii Nascar.
Změny tu jsou kvůli aerodynamice; nos vpředu je dlouhý 46 cm a křídlo vzadu je vysoké 58,3 cm. Moc přítlaku od něj nečekejte, ale jeho „nohy” po stranách mají jiný, původně nezamýšlený přínos - zlepšují směrovou stabilitu auta ve vysokých rychlostech. Charger Daytona byl i proto prvním autem v historii Nascar, které se s rychlostí dostalo přes hranici 200 mph (322 km/h).
Tenhle konkrétní Charger Daytona je však zajímavý ještě nad rámec faktu, že to je jeden z 503 vyrobených exemplářů. Spousta Dayton vyjela s manuální převodovkou, zde je třístupňový automat TorqueFlite. 440 Magnum V8 pod kapotou je už ale standardní. Měly ho dvě verze Chargeru, R/T a právě Daytona. Číslo 440 označuje objem v kubických palcích, v litrech to je 7,2. Od motorů Hemi se tento motor liší jiným tvarem spalovací komory a ve své standardní verzi v roce 1969 dával 381 koní; s šestikomorovým karburátorem to bylo 396 koní. Do Chargeru Daytona se montoval ještě motor 426 Hemi o sedmi litrech objemu, ale údajně je jen asi v 70 kusech, takže si dovedete představit jejich cenu.
Tohle je ale „standardní” Daytona s 440 Magnum V8. Charlie Lyons ho kupoval s ideou ho buď zrestaurovat zcela, anebo zachovat patinu včetně mechu na křídle, uvést interiér do použitelného stavu a kompletně zrenovovat jen pohonné ústrojí a všechny mechanické části. Z nějakého důvodu se ovšem rozhodl tento vůz nabídnout v aukci ve stavu, v jakém je nyní. Vrak? Možná, odhad vítězné částky ale zní na 150 - 180 tisíc dolarů, tedy zhruba 3,6 - 4,4 milionu korun. A není to nekvalifikovaný výstřel do tmy, spíše realistický předoklad.
Nevíme, za kolik ho původně koupil, ale vzhledem k tomu, že si předchozí majitel byl zřejmě vědom toho, co mu hnije ve stodole, asi to úplně nízká částka nebyla. Koupil ho teprve před několika týdny a když se renovacemi živí, jistě ví, co by to obnášelo. I tak bude toto auto jistě zrenovováno, jen fakt, že je znova na prodej pouhé týdny po koupi, dává celému příběhu trochu nepříjemnou příchuť....
Tenhle Charger Daytona prosí o renovaci už tím, jak je vzácný
Zdroje: Mecum
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejčtenější články
- Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024 - Hned u Česka je k mání supervzácný sen rychlých zahrádkářů, 33 let nepřekonané auto svého druhu. Už pro jeho kola byste vraždili
21.12.2024 - Už i „električtí Hujeři” kapitulovali a uznávají: Ježdění elektrickým autem je podstatně dražší než s benzinovým
21.12.2024 - Nadšenci „na podpoře” milované Suzuki končí. Další takové auto nevzniklo a ani vyhlížet ho nemáme
21.12.2024 - Pokus o spojení Nissanu s Hondou je zoufalý krok dělaný v panice, říká bývalý šéf, nedává žádný smysl
22.12.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 22:26 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie