Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takto si VW před 15 léty představoval své první SUV, zapomnělo se na to
12.11.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jakkoli to z dnešního pohledu to zní podivně, ještě před 15 léty VW žádné SUV nenabízel. Tento koncept měl ukazovat to první, střílel ale mimo.
Volkswagen Passat páté generace je dodnes zajímavý vůz. Mimo jiné proto, že se s faceliftem koncem roku 2000 objevil pod jeho kapotou osmiválec s označením W8. Byly to v podstatě dva bloky VR4 na jedné klikové hřídeli a tento motor sloužil jako testovací platforma pro pozdější motory W12 a W16, které v autech koncernu VW žijí dodnes.
Motor W8 v Passatu dával 275 koní ze čtyř litrů objemu bez přeplňování. Se stejným výkonem se tento motor objevil ještě v jednom autě - konceptu Magellan. Ten se představil na detroitském autosalonu zkraje roku 2002. V době, kdy nic jako Touareg ještě VW neprodával, vzbudil Magellan patřičné pozdvižení.
Nebyl totiž jen SUV, jak dnes může vypadat. Jistě, měl osmiválec, pohon všech kol a vzduchové odpružení, ale jeho cílem bylo nabídnout rozmanitost - spojit to nejlepší ze segmentů SUV, MPV a pick-upů do jednoho auta. Vzniklo tak auto se vzhledem offroadu, všestranností MPV a jízdními vlastnostmi kombíku, jak psal dobový tisk.
Offroadový tu ale byl nejen vzhled. Magellan měl např. elektronické uzávěrky diferenciálů, krátké převisy zlepšující nájezdové úhly a 19" kola obutá do pneumatik Michelin PAX, které nabízely tehdy novou technologii runflat. A díky absenci rezervy pod podlahou zavazadelníku tu bylo víc místa.
Interiér měl být co nejvíce variabilní a nabídl šest míst po dvou ve třech řadách. Co na něm však zaujme nejvíce, je futurističnost palubní desky a displej ve volantu - něco takového nemají auta dodnes. Není to ovšem jen tak nějaký displej, je to jednotka GPS, která funguje v autě jako navigace a kterou si můžete vzít s sebou, aby vás navigovala, když půjdete pěšky.
V horní části palubní desky vidíme displej, který asi nelze úplně označit za displej infotainmentu v dnešním slova smyslu, předzvěstí něčeho takového ale jistě byl. Pozoruhodné na něm je provedení - panel, na kterém je umístěn spolu s hodinami a digitálním přístrojovým štítem, vypadá, jako by se nad zbytkem palubní desky vznášel.
Koncept Magellan se představil i se střešním boxem, který si můžeme prohlédnout na některých fotografiích. Logo Magellan je na jeho zádi vzhůru nohama, protože bylo možné víko kompletně odejmout a použít jako člun, snad v poctě mořeplavci Fernãu de Magalhãesovi, jehož flotila jako první v historii dokázala tím, že ji obeplula, že je země kulatá. Volkswagen Magellan byl pojmenován po něm, neboť právě Magellan mu anglicky hovořící říkáji. A aby příslušenství nebylo málo, představil se i s přívěsem, jehož design bral inspiraci z Mezinárodní vesmírné stanice. Navzdory nátuře vozu nebyl obytný, byl to prostě jen přívěs.
Magellan „ztělesňuje naplnění potřeb zákazníků, kteří se nemohou rozhodnout mezi klasickým SUV, MPV nebo kombíkem a kteří oceňují klíčové charakteristiky těchto typů karoserie”, uváděl tehdy Volkswagen s tím, že Magellan by mohl být předzvěstí toho, jak bude vypadat připravované SUV. Produkční Touareg však byl úplně jiný a Magellan zůstal konceptem, na který si dnes už málokdo vzpomene...












„Takhle nějak by mohlo vypadat produkční SUV Volkswagenu,” myslel si tisk v té době a VW neodporoval. Sériový Touareg byl ale nakonec úplně jiný
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
před 8 hodinamiHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
včeraStarý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nejnovější články
Giugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
před hodinouPolibky smrti: Smutný osud Lancie připomíná, co většina automobilek dokola dělá svým legendám
před 2 hodinamiTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
před 4 hodinamiUniklý ceník příplatků Bugatti Tourbillon ukazuje, jak moc jsme všichni chudí, kupec Ferrari by neměl ani na lepší lak
před 5 hodinamiZlobil? Šéf Seatu po kritických slovech na adresu elektromobilů a EU náhle s okamžitou platností skončil
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 04.01. 14:56 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 13:54 - Předseda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.01. 13:15 - řidičBOB
- Genesis 04.01. 04:52 - lyly19
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 04.01. 04:42 - aups68
- Policejní kontroly a měření 03.31. 20:01 - stst2
- Lampárna (stěžovatelna) 03.31. 19:25 - petr_riha
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 03.31. 18:49 - řidičBOB