Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takto dnes vypadá továrna Spykeru, v roce 2012 se tu zastavil čas
12.11.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Spyker není mrtvý, unikátní pohled do jeho dřívější továrny v Zeewolde ale ukazuje, v jakém podivném stavu tato firma je.
Kdo by neznal Spyker. Jedna z mála nizozemských značek aut, která původně existovala mezi léty 1880 a 1926, se vrátila na scénu v roce 1999 v rukou finančníka Victora Mullera, který měl ambiciózní cíl - vyrábět ve své domovině supersporty. Jako firemní motto zvolil latinské heslo „Nulla tenaci invia est via”, tedy něco jako „Pro houževnaté není žádná cesta neschůdná”, postupem času ale zjistil, že existují překážky, které ani houževnatost nepřekoná. Třeba když se pokusil prosadit ve Formuli 1. Nebo když s malou firmou zkusil převzít obří Saab, který záhy zkrachoval dříve, než pořádně znovu začal něco vyrábět.
Těmito epizodami historie Spykeru se ale zabývat nechceme, dost problematická je totiž i existence Spykeru samotného. Firma „šlapala” přibližně do roku 2007, kdy se dokázala prodat až 94 aut za rok a vykazovala i zisky. Od té doby dostala do červených čísel, ještě v roce 2009 ale dokázala prodat 36 aut. Poté přišel strmý pád doprovázený právě i marným pokusem oživit Saab. Poslední auta dle zveřejňovaných dat automobilka prodala v roce 2012, mělo jít o 2 kusy. Od roku 2013 se jen potácí od problému k problému.
Většina jiných podobných firem by z této situace dávno zkrachovala a psali bychom dnes o jejím rozkladu podobně, jako kdysi o Marussii. Jenže Victor Muller, třebaže svou houževnatostí nepřekoná vše, je vážně trochu nezmar. Automobilka už v problémech v roce 2010 přesunula prakticky veškeré své aktivity do britského Coventry, svou původní továrnu v Zeewolde si ale nechala. Tedy svou... Ona ji má pronajatou, jak se později ukázalo, přesto ji stále drží a navzdory všem pozdějším potížím v ní schovává vše, co v ní v dobách největší slávy firmy bylo.
Spyker se zkrátka tvářil, že jede dál. Přišly modely B6 Venator a B6 Venator Spyder, a to i za situace, firma nevyplácela zaměstnancům mzdy, později ani dlouhodobé neplatila za nájem. Došlo dokonce i na ochranu před věřiteli a vyhlášení bankrotu, nezmar Muller ale i tehdy dokázal kdesi sehnat 120 milionů a Spyker znovu oživit.
Pozoruhodné je, že když firma dlužila velké částky na daních, hrozila i aukce jejího majetku, který se skrýval v její továrně. Proč ho nikdy neprodala, když měla takové potíže, netušíme. Proč si celou tu dobu držela drahou pronajatou továrnu, netušíme. Faktem ale je, že tu továrnu má pronajatou dodnes a v jejím nitru se nachází prakticky úplně to samé, co v době, kdy se začala stěhovat do Anglie.
Odhalují to snímky Holanďana,, který si říká Lexusfan a jemuž se poštěstilo do jinak střežených a nedostupných prostor dostat. Vidíme na nich fotky zaprášených aut, která se opravdu po léta sotva pohnula ze svých míst. Je tu stále i monopost pro F1, koncept Peking to Paris, bílý C8 Aileron, cosi rozestavěného, nepoužité motory... Když se podíváte na fotky pořízené exekutory v roce 2014, uvidíte prakticky totéž jen v trochu jiných pózách - a tento stav prý v továrně panuje už od roku 2012.
Proč tomu tak je, opravdu netušíme, Spyker ale není v dobré kondici. Ostatně, už letošní podivná premiéra modelu C8 Preliator leccos naznačila. Na fotkách vidíme v továrně ruch, který podle dostupných informací souvisí s tím, že automobilka chce po šesti letech v Coventry dostat výrobu zpátky do Nizozemska a znovu ukázat světu, že... „Pro houževnaté není žádná cesta neschůdná”. Ne snad, že bychom ji to nepřáli, po všech peripetiích a podivných krocích máme ale problém věřit, že tohle živé muzeum se někdy znovu promění ve fungující firmu.
Takto dnes vypadá původní továrna Spykeru v Zeewolde. Je to tak trochu skanzen - doufejme, že skutečně ožívající
Snímky exekutorů staré déle než dva roky ukazují prakticky to samé - pár věcí jen změnilo své místo či se přesunuly „na špalky”
Foto: Lexusfan@Autojunk
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 11 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 8 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 10 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 11 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva