Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Vzácné záběry ukazují, jak se v roce 1986 vyrábělo nejrychlejší auto světa
12.10.2019 | Petr Miler
Během sedmi let vzniklo v pouhých 337 kusech, a tak není divu, že bylo montováno převážně ručně. Dobové snímky nám dávají unikátní šanci vidět, jak výroba Porsche 959 probíhala.
Porsche 959 je trochu opomíjené auto. Tedy ne snad, že by na něj svět zapomněl a soudě podle jeho aktuálních cen se těší i zájmu mezi sběrateli, přesto máme pocit, že by si obdivu zasloužil ještě více. Byl to homologační speciál stroje rallyové skupiny B, který byl v mnohém revoluční nejen po Porsche, ale i pro celý svět superaut. Přišel řadou do té doby nevídaných řešení, jako první mezi sériovými auty výrazně překonal rychlost 300 km/h a maximálka 317 km/h byla v době vzniku 959 tou absolutně nejvyšší.
Tohle Porsche nabízí skutečně pozoruhodnou směsici vlastností a dopodrobna jsme o nich psali v naší někdejší vzpomínce. Takový vůz by měl být legendou a on jí je, přesto se jeho věhlas může jen těžko rovnat Ferrari F40, které na trh dorazilo o rok později a 959 v maximální rychlosti překonalo o pouhých pár jednotek kilometrů v hodině. F40 přitom byl na kost oholený sporťák, 959 nabízel i relativně komfortní svezení.
K tomu se dnes ale nebudeme vracet, podíváme se na jiný zajímavý materiál. Se svolením jednoho z majitelů vozu z 959 Registry vám nabízíme fotogalerii dokumentující návštěvu zuffenhausenské továrny Porsche v roce 1986, která vyráběla právě model 959. Jak už jsme zmínili, vyroben měl původně být pouze dostatek aut postačujících k homologaci stoje pro skupinu B (200 kusů), ta však skončila ještě dříve, než výroba 959 pořádně začala. Porsche přesto auto vyrobilo a to v nakonec poněkud větším počtu exemplářů. Šlo o:
- 16 prototypů v roce 1985
- 21 předprodukčních aut téhož roku
- 263 sériových aut (jen 8 z toho v ostrém provedení bez paketu Komfort) mezi léty 1986 a 1988
- 29 verzí Sport pro americký trh v roce 1988
- a 8 dodatečně postavených vozů v roce 1992 ze zbývajících dílů
Sakum prásk vzniklo 337 automobilových klenotů a výrobu hned několika z nich si dnes můžeme prohlédnout. S ohledem na rozsah produkce během několika let nepřekvapí, že šlo o prakticky ruční práci, kdy technici Porsche na dovezené karoserie postupně „navěšovali” vše od kol přes motor a převodovku až po části interiéru. Vzhledem k tomu, že šlo o prohlídku fabriky zákazníky, nechyběli u toho ani lidé z prodeje a vše se neobešlo ani bez předváděcí jízdy ve dvou továrních autech.
Je to docela pozoruhodný návrat o 33 let zpět, dopřejte si jej v přiložené galerii...



Příjezd do Zuffenhausenu vždy jen naznačoval, co za továrnu na hračky máte před sebou
Sklad 959 v různé fázi rozpracovanosti
Záběry z výrobních prostor dokumentují postupný vznik několika 959
Projížďka s továrními auty také musela stát za to...
Zdroj: 959 Registry
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? včera 10:00
- MS WSSP 2025: Ducati je až čtvrtá 23.4.2025
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny 22.4.2025
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta 22.4.2025
- Časový program evropské premiéry v Jerezu 22.4.2025
Nejnovější články
Ať se vám nový nejprodávanější kombík světa líbí nebo ne, máte to jedno, v Evropě ho kvůli místním výmyslům stejně nekoupíte
před hodinouDlouholetý šéfdesignér Škody teď kope za Číňany a tohle je jeho prvotina v novém dresu
před 3 hodinamiNáhle zastavená výroba v Polsku neznamená konec, Stellantis ukázal nový model své levné značky, už 15.
včeraNěmci teď poznávají to, co my známe z dob komunismu. V zemi chybí dobíjecí stanice, i když třetinu z nich nikdo nepoužívá
včeraMercedes hledá spásu ve volantu bez věnce a bez fyzického spojení s koly, působí to dost zoufale
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva