Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takhle renovují mistři. Podívejte se, jak u Porsche vrátili život 911 z roku 1973
14.2.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ 279 foto) Pro renovaci historického Porsche asi nenajdete lepší místo, než dílnu Porsche Classic, provozovanou přímo automobilkou. Toto je její práce.
Chcete-li zrenovovat vůz, z něhož nepřízeň osudu udělala rozpadající se vrak, máte v zásadě dvě možnosti. Můžete se do práce pustit sami, ale vyžaduje to ohromné množství času a zkušeností se servisem starých aut. Příkladem budiž případ člověka, který 6 let renovoval staré Ferrari a z bouraného auta udělal tvrdou prací zánovní stroj. Je to obdivuhodné, ale polovinu z oněch šesti let musel strávit v garáži a musel také dobře vědět nebo alespoň pečlivě nastudovat, kam u takového auta sáhnout, aby mu opravdu pomohl a ne naopak.
Druhou možností je svěřit práci restaurátorské dílně. To už vás mnoho času stát nebude, jenže zase to vyžaduje ohromné množství peněz. Nemáte-li s nimi problém a chcete-li zrenovovat vůz značky Porsche, je asi nejlepším místem je dílna Porsche Classic. Provozuje ji samotná automobilka nedaleko své hlavní továrny v Zuffenhausenu a stará se v ní o zmrtvýchvstání zdánlivě odepsaných aut, opravdu dokonalé návraty zašlého lesku vozům, které někdo nedbalý nechal na pospas vlastnímu osudu.
Renovace, kterou si můžete do detailu prohlédnout na fotkách níže, je právě takovým příkladem. Není to ale běžná zakázka, kdy by prostě klient přijel k Porsche a řekl: „Toto auto mi prosím zrenovujte a na tuhle adresu mi pošlete fakturu.” Nikoliv, tohle auto bylo renovováno na zakázku Porsche Club of America (PCA), největším klubem majitelů vozů Porsche na světě se 104 tisíci členy. Ten dvakrát do roka pořádá loterie, kde je hlavní cenou vůz Porsche.
Většinou to je nové auto. Tentokrát se ale mezi vedením klubu objevila idea takto někomu darovat historické Porsche, nicméně ne nějaké koupené v bazaru, ale do posledního šroubku zrenovované specialisty v Německu. Volba padla na 911T z roku 1973 ve verzi pro americký trh. To znamená 2,4litrový plochý šestiválec, který je plněn vstřikovacím systémem K-Jetronic od firmy Bosch. A na zadní kola posílá 140 koní přes převodovku typu 915, odvozenou od té v závodním Porsche 908.
Tohle konkrétní Porsche 911T nemělo stoprocentně známou historii do chvíle, než se dostalo k PCA. Vědělo se jen, že se na něm hodně podepsal zub času, že delší dobu stálo kdesi ve stodole a uhnízdilo se v něm pár živočichů. A že ani předtím nemohlo mít jednoduchý život, protože na něm byla spousta neoriginálních dílů. S tím putovalo auto do Německa k renovaci.
Ta byla tak rozsáhlá, že tu nezůstalo vůbec nic při starém. Úplně všechno do posledního šroubku bylo z karoserie odmontováno a byl odstraněn i lak speciálním roztokem, do kterého bylo auto ponořeno. Byly opraveny nedokonalosti karoserie, narovnány pozůstatky po blíže neupřesněné nehodě a pak dostalo šasí i karoserie ochranný nátěr pro prodloužení životnosti. Karoserie byla naštěstí v docela dobrém stavu po stránce koroze, nebylo potřeba jí půlku vysochat znovu.
Spousta dílů karoserie je tu kompletně nová, včetně např. všech čtyř blatníků, dveřních panelů nebo i kusu podlahy pod sedadlem řidiče. Také jsou nové vzpěry pod B-sloupky, klíčové pro torzní tuhost u 911 tohoto ročníku. Všechny svary pak dostaly ochrannou vrstvu z cínu, byly připevněny a přesně umístěny všechny díly jako kapota, víko motoru, světlomety a podobné věci, aby se po nalakování s ničím nemuselo hýbat. Znamená to namontovat spoustu dílů, které budou z auta muset zase pryč, ale je to nejlepší způsob, jak dosáhnout toho, že hotové auto vypadá jako nové.
Vůz pak dostal nový stříbrný lak, a to nejmodernějšími metodami, používanými u nových aut. Pak do něj byl namontován motor s převodovkou. Jak se můžete přesvědčit na fotkách, nebylo zanedbáno vůbec nic. Hořčíková schránka převodovky byla čištěna ručně mosazným kartáčem velikosti zubního kartáčku, což musel být úmorný proces, podíváme-li se, v jakém stavu do dílny přišla. Dokonale vyčištěny byly také vnitřnosti převodovky a všechny opotřebované díly byly vyměněny. Je asi jasné, že po čtyřech dekádách života tu bylo co měnit.
Podobné kúry se dostalo i motoru - byl kompletně rozebrán a veškeré jeho díly byly dokonale vyčištěny od koroze a špíny ve speciální myčce. A pak byly veškeré díly, které vykazovaly známky opotřebení, vyměněny. Stejně jako u převodovky se i na servis motoru můžeme dívat jako na dokonalou generální opravu; v podstatě byl vyroben nový motor. Že tu nyní je všech 140 koní, asi není pochyb.
Motor byl v relativně dobrém stavu, mechanici odhadli jeho kilometrový proběh někam ke 160 tisícům kilometrů a seznali, že předchozí majitelé ho jen výjimečně vytáčeli k limitu. Dlouhé stání se na něm tak podepsalo více než roky předchozího provozu. Motor samozřejmě dostal nové svíčky, kabely, těsnění, řemeny, rozvodové řetězy a také kabelové svazky. Nová je samozřejmě spojka, ale také kliková hřídel a nepůvodní výfuk putoval do koše, aby uvolnil místo originálnímu. Pak následoval test na stolci, kde musel motor běžet jako nový.
Kompletně zrenovovaný je rovněž interiér. Spousta původních věcí tu chyběla a sehnat je může být problém. Vše ale bylo buď získáno nové, nebo zrenovováno do stavu nového. Sedadla samozřejmě dostala nové čalounění, koberce jsou nové; stejně jako u mechaniky je všechno dokonalé i v interiéru. Všimněte si také nul na počitadle ujetých kilometrů - za stočení tachometru to považovat nemůžeme, tohle auto opravdu bylo v podstatě nově postaveno.
Po zhruba 12 měsících práce bylo auto smontováno dohromady, všechno, co mohlo být seřízeno, bylo seřízeno a mistr dílny ho vzal na testovací jízdu. Vůz najezdil asi 700 km při zkouškách a také putoval na brzdu, kde bylo jeho motoru naměřeno 140 koní v 5 600 otáčkách - přesně jako v roce 1973, kdy byl tento motor vyroben jako nový.
Pak vůz spolu s kompletní dokumentací renovace putoval zpátky do USA, kde byl hlavní cenou ve výše zmíněné loterii. Zvítězil tehdy 85letý Bud Kibbee, který byl 20 let vlastníkem Porsche 356, ale devětsetjedenáctku nikdy neřídil. O tohle auto ale měl zájem, koupil si do loterie osm lístků, aby zvýšil své šance na výhru a evidentně to nebylo marné.
Porsche teď s menším časovým odstupem představilo svou práci na této 911 i nám a my se o to nemůžeme nepodělit. Na přiložených skoro 280 fotkách můžete zhlédnout dokonale detailní dokumentaci práce na dokonalé renovaci. Asi by vám udělalo větší radost takový vůz vyhrát, ale i pohled na jeho znovuzrození a mistrnou práci, která jej provázela, jistě potěší...






































































































































































































































































Renovace této 911 byla skutečně dokonalá
Předání výherci se uskutečnilo na jednom ze srazů Porsche Club of America
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
Lidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
před hodinouNovou Alfu Romeo Stelvio předčasně odhalil únik patentových záběrů, působí všelijak
před 3 hodinamiDlouholetý šéfdesignér Škody v práci pro Číňany nelení. Navrhl jim i vlastní Rolls-Royce, pro který nedávno pracoval, říká si Perla Číny
před 4 hodinamiEU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
včeraUž tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva