Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takhle mohlo vypadat Bugatti Chiron, kdyby to šéfové nezastavili
25.7.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tento designový návrh má prakticky stejnou záď jako hotové auto, ale zepředu je mnohem agresivnější, odvážnější a citelně méně uhlazený.
Kdybychom napsali, že je Bugatti Chiron fascinující, ohromný a úchvatný stroj, neřekli bychom nic nového a opakovali bychom se. Že první návrh, koncept a produkční forma můžou vypadat úplně jinak a velmi často to tak je, někdy bohužel, jindy bohudík, také není žádná novinka. U žádného auta nemůžou mít designéři zcela volnou ruku, jsou tu minimálně předpisy a nařízení, které je potřeba dodržet, aby vaše auto mohlo na silnici.
A také je velmi podstatná funkce auta. Když mu dáte velký a silný motor, musíte motor nějak chladit a musíte zajistit, aby se auto nevzneslo do vzduchu, mimo mnoha a mnoha dalších aspektů. Vzhled Chironu nemusí být každému po srsti, ovšem pravdou je, že právě funkčnost různých prvků designu byla klíčová.
Chiron ale mohl vypadat úplně jinak. „Osmioký” vzhled přídě původně vůbec nebyl v plánu, jak ukazují skici a fotografie níže. Vůz měl vypadat trochu jako Predátor, ten filmový z konce 80. let. Autorem původního návrhu byl Sasha Selipanov, jeden z designérů Volkswagen Group, jehož práce byla vybrána. Takto měl namířeno i do výroby, šéfové Bugatti ale při pohledu na už hotový model ztratili odvahu a příď nechali přepracovat. Tak se tak oproti jeho ideji citelně změnila - podle některých k horšímu, podle jiných naopak. Do kterého tábora budete patřit vy, poznáte sami.
Co je ovšem původnímu návrhu velmi blízké, je vzhled zádě i boků. Proč záď vypadá, jak vypadá, ukazuje nejlépe náčrt s prouděním vzduchu. V podstatě celá svislá plocha zádě je výdech horkého vzduchu. Za jakýmkoliv autem se totiž při jízdě tvoří poměrně silný podtlak a ten zde - a nejen zde, tahle idea není nová - pomáhá vytahovat horký vzduch z motorového prostoru. Proto jsou také zadní světla tak tenká - aby co nejméně překážela odvodu horkého vzduchu.
Další zajímavostí může být, že Chiron původně vůbec neměl mít zpětná zrcátka, měly je zastoupit kamery. Údajně však tenhle nápad neprošel z důvodu očekávaných problémů s homologací. Selipanovův návrh ovšem zrcátka má a docela mu sluší. A právě fakt, že záď je tomuhle konceptu velmi podobná, ale příď nikoliv, je příčinou toho, že leckomu přijde Chiron zepředu úplně jiný než zezadu - zepředu uhlazený, zezadu zvíře.
Původní design, který si můžeme prohlédnout na skicách, je zvíře - nebo Predátor, jak chcete - ze všech stran. Jestli je nebo není lepší, necháme na vás, ani u nás v redakci nepanuje jednotný názor. Ten můj je, že právě odlišná osobnost produkčního Chironu zepředu a zezadu je na něm docela zajímavá, i když mám čtyři kulatá světla Veyronu za lepší jednoho pásku Chironu.
Kromě toho se dostáváme k některým fotkám vnitřností auta, včetně např. páté a šesté koncovky výfuku, které nejsou běžně vidět. Podobně, karbonový skelet Chironu, u kterého na rozdíl od ostatních karbonových skeletů je jednoznačně poznat, jaké značce patří, člověk asi jen tak naživo neuvidí. A tachometr do 500 km/h je zajímavý, už když se na něj člověk letmo podívá, ale až u skici s popisky si člověk uvědomí, že je snad jen jedna země v Evropě, kde člověk za jízdu s ručičkou v půlce stupnice nepřijde o papíry...
Původní skica a původní koncept podle jsou od vzhledu produkčního Chironu v případě předních partií dost odlišné
Přímé srovnání ukáže, že výsledná podoba přídě Chironu má blíže k Veyronu než ke konceptu Chironu
Detaily Chironu berou dech stejně jako celé auto
Produkční Chiron je dechberoucí v každém případě
Zdroj: Road Show
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před hodinou - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera - Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 22:26 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie