Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tajemství superaut Jamese Bonda: co uměla ve skutečnosti? A co byly jen triky?
5.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
James Bond se ve filmech už 55 let přepravuje úžasnými auty se spoustou vychytávek. Některé byly skutečné, jindy byla falešná celá auta.
Fanoušci Jamese Bonda patrně nepřehlédli, že tento uběhlo 55 let od premiéry prvního filmu s agentem 007. Stalo se tak přesně 5. října 1962 a auta u toho nechyběla ani tentokrát. Ne v každém filmu měla vysloveně výsadní postavení, v tom posledním jménem Spectre jich ale nebylo málo. Daniel Craig v něm řídil Aston Martin DB10, proti němuž se postavil padouchův Jaguar. A britských aut tu vůbec byla spousta, jak se ve filmu o agentovi Jejího Veličenstva patří.
To je ale moderní historie, kterou zná kde kdo. My jsme se podívali po tom, co už o autech Bonda a jeho protivníků tak známo není. Jak v reálu fungovaly filmové vychytávky nainstalované Q, a také jak to vypadalo při natáčení. Že Famke Janssen nepotřebovala kaskadéra nebo co vlastně bylo za auto BMW, které se tvářilo jako úchvatná Z8.
Tenhle výčet jistě není kompletní, vybrali jsme to nejzajímavější, co nás zaujalo. Třeba vám to zkrátí čekání na příští bondovku - oproti očekávání opět s Danielem Craigem -, která se v kinech objeví 8. listopadu 2019. Tedy za více než dva roky, toho se nebude snadné dočkat. Tady jsou ta tajemství vybraných aut...
Aston Martin DB5
Nejslavnější auto Jamese Bonda, Aston Martin DB5, mělo dle původního scénáře být vybaveno jen kouřovou clonou. Až v průběhu natáčení byly přidávány další vynálezy; režisér Guy Hamilton např. navrhl otáčecí registrační značky, protože dostával spoustu pokut za parkování, a vystřelovací sedačka byla nápadem jeho nevlastního syna.
Místo systému vypouštění oleje ze zadního nárazníku tu měli původně být kovoví ježci, avšak od toho bylo upuštěno údajně proto, že by to lidé mohli zkoušet i ve skutečnosti. A jako v případě ostatních aut, i zde bylo jedno auto úplně sériové, ve kterém se natáčely jízdní scény, a druhé vybavené všemi přídavky. A povedlo se, jeho tvůrce za něj dokonce dostal Oscara a významnou měrou se postaral o to, že se rozličné „vychytávky” u Bondových aut objevují dodnes.
Z hromady vylepšení na skutečném autě nebyly nainstalovány pouze dvě věci. Byly to vysouvací ostny k roztrhání pneumatik, které se měly vysouvat ze středů zadních kol pomocí ovladačů v interiéru, a již zmíněné vystřelovací sedadlo spolujezdce. Scény, kde jich bylo použito, vznikly kompletně ve studiu.
Ve filmu Thunderball se také objevil Aston DB5 a byl dovybaven vodními děly v zadní části auta. Bond jich použil, když utíkal ze zámku plukovníka Jacquese Bouvara. Ve skutečnosti to byly hasičské hadice, které také jsou pod autem v některých scénách dobře vidět.
A Aston Martin DB5 zahrál také ve filmu Skyfall. Na konci, když se Bond s M ukrývají a brání padouchům ve Skyfall Lodge, použije Bond skryté zbraně DB5 k obraně. Auto je poté rozstříleno z vrtulníku, což Bonda pochopitelně rozzlobí. Ovšem, nebylo zničeno skutečné auto; pro tuhle scénu byly na 3D tiskárně vytvořeny modely v měřítku 1:3. Ani rozpočet bondovek není nekonečný...
DB5 se v nějaké formě objevuje ve většině bondovek, i když v nich nemá zrovna hlavní úlohu
Lotus Esprit S1 „Wet Nellie”
Jedním z rozhodně nejzajímavějších vozů Jamese Bonda byl Lotus Esprit S1, který se uměl proměnit v ponorku. Uměl také spoustu dalších věcí, jako např. stříkat beton na pronásledující auta, ale fakt, že umí ne plout po vodě, ale pohybovat se pod vodou je skutečně unikátní. Žádné jiné Bondovo auto nic takového neumělo. Jako všechny podobné věci ve filmech to samozřejmě byl trik - Lotus nevyvíjel auto, které by mohlo být zároveň ponorkou, ani takové pro film nepostavil
Filmu dodal dva silniční Esprity a šest prázdných karoserií a právě z jednoho z nich se stala ponorka. Nemá s autem nic společného, má čtyři elektromotory místo jednoho spalovacího motoru, které umí lodními šrouby otáčet jen dopředu; když se tahle ponorka začala pohybovat vpřed, nebylo jak ji zastavit. Problémy působil také tvar karoserie Espritu, který byl navržen tak, aby generoval přítlak; pod vodou se takový stroj velmi špatně ovládal. Proto jsou na bocích natáčecí ploutve, aby se dalo aspoň nějak manévrovat. Ponorka tedy skutečná je, jen auto to současně není...
BMW 750i s dálkovým ovládáním
Krátká avantýra Bonda se značkou BMW je definována hlavně modelem 750i, který se objevil ve filmu Zítřek nikdy neumírá. Je mimo jiné vybaven dálkovým řízením, jako vůbec první Bondovo auto v celé sérii - později se tato možnost objevila i u dalších jeho vozů, ale už bez většího ohlasu.
Tady je tato funkce klíčová pro celou filmovou scénu a opravdu novátorská. Však Bond vůz ovládá přes telefon značky Ericsson v době, kdy o současných smartphonech snil leda Steve Jobs. Vypadá to úžasně a je jasné, že to je trik - ve skutečnosti tohle auto nebylo nijak dálkově ovládáno.
Tohle BMW mělo v prostoru levé zadní sedačky kokpit, umístěný až u podlahy, kde seděl kaskadér a vůz normálně řídil. Tedy, „normálně” - výhled ven zajišťoval monitor, protože jinak by odtud nemohl vidět, kam jede, ale používal normální volant a pedály.
BMW Z8
Tohle zoufale krásné auto se objevilo ve filmu Jeden svět nestačí, který vyšel v roce 1999. Mnoho prostoru v něm nedostalo a je to škoda, úchvatnější stroj bavorské značky se Bondovi nikdy do rukou nedostal.
Přesto i tady osvědči několik „vychytávek”, zejména rakety země vzduch zaměřované skrze střed jedinečného volantu vozu. A také tady se objevilo dálkové ovládání, i když opět jen epizodně.
To nejzajímavější na Z8 použité ve filmu je ale to, že vlastně vůbec nejde o Z8. Autoři snímku věděli, že musí použít „bavorák” (Jeden svět nestačí je poslední ze těch filmů, kde mělo BMW nasmlouvaný „product placement”) a přemýšleli, který by měl být ten hlavní. Toužili po připravované Z8 a měli ji dostat, jenže produkce se zpozdila a v době natáčení snímku nemohla automobilka poskytnout ani předsériové stroje - auto se totiž dostalo na svět v roce 1999, kdy se také dostal do kin film a jeho přípravy probíhaly o mnoho měsíců dříve.
Ve filmu tedy nakonec vidíme BMW, ale je to jen skořápka. Filmaři dostali z Bavorska nakonec alespoň panely karoserie, které naroubovaly na mechaniku replik vozu AC Cobra s 4,7litrovým osmiválcem od firmy Dax. Pokud tedy obdivujete v tomto snímku německý superstroj, je to vlastně replika amerického auta...
Toyota 2000 GT
Tenhle úchvatný japonský sporťák byl zbrusu nový, když se začínal natáčet film Žiješ jenom dvakrát. Není plný vynálezů jako Aston DB5, zajímavost tu leží v podobných místech jako u BMW Z8. Toyota 2000 GT je vážně malá, což znamenalo trochu problém - Sean Connery malý nebyl a do auta se fyzicky nevešel.
Produkce tedy kontaktovala Toyotu, která jen a pouze pro tento film během pouhých dvou týdnů postavila verzi s otevřenou střechou. Ta se nakonec i prodávala, Japonci to ale původně v úmyslu neměli - bez Bonda by Toyota 2000 GT dost možná existovala jen jako kupé.
Aston Martin DBS
Tenhle úchvatný stroj si zahrál ve filmech Casino Royale a Quantum of Solace. V tom prvním zachránil dokonce dva životy - mezi vylepšeními totiž byl defibrilátor s atropinovými injekcemi, který postavil Bonda zpátky na nohy poté, co byl otráven v kasinu. Později Bond se za jeho volantem velmi efektně vyhnul spoutané Vesper Lynd, ležící na zemi.
Ve skutečnosti by DBS takový manévr mohlo zvládnout a zůstat na všech kolech. Také když kaskadér najel na rampu, která měla auto převrátit, nic takového se nestalo - Aston na to byl prostě příliš stabilní. Takže musel být nainstalován píst, který řidič - kaskadér Adam Kirley - odpálil směrem k silnici v rychlosti 120 km/h a přesně v ten správný moment.
Tak poslal Aston do vzduchu, na trávu a sedmkrát přes střechu. Vesper Lynd přežila, Kirley vylezl z rozmláceného Astonu kupodivu nezraněn a dostal se do Guinnessovy knihy rekordů pro nejvíc otoček přes střechu při kaskadérském kousku ve filmu. Rekord tehdy sebral Top Gearu, který ho dosáhl s Fordem Sierra.
Kromě toho Astony DBS použité při natáčení Casina Royale opět nejsou skutečné produkční Astony DBS. Důvod je jednoduchý - v době, kdy se tento film natáčel, nebylo ještě produkční DBS hotové. Tři repliky, postavené na prototypech DB9, byly použity pro rychlejší jízdu a právě onu rekordní scénu. Všechny tyto tři vozy byly při filmování rozbity. Dvě další auta jsou postavená zakázkově a vypadají jako DBS, ale nezvládnou ani zdaleka jezdit jako DBS, takže byla použita jen pro pomalou jízdu a záběry zblízka.
Ve filmu Quantum of Solace toho DBS, krom dramaticky vyhlížející honičky v jeho úvodu, mnoho nepředvedl. Zajímavé je na ní snad jen tolik, že o řízení auta se v reálu postaral bývalý Stig Ben Collins a s jedním z vozů při natáčení nechtěně skončil v jezeře...
Ferrari F355 GTS
Tohle auto z filmu Golden Eye nebylo tak úplně autem Bonda, řídila ho Xenia Onatopp, jedna z padouchů v tomto filmu. Počáteční honička horskými silnicemi nad Monakem, kde Bond v Astonu DB5 soupeří s Xenií ve Ferrari, je dobře známá. Je tu ovšem další rozměr nad ten filmový s rychlými auty a krásnou scenérií.
Aston Martin DB5 by ve skutečnosti nemohl Ferrari F355 stačit, přesto měl Bond tento souboj podle scénáře vyhrát. Ferrari ale bylo při honičce poškozeno a vzhledem k tomu, že bylo jen půjčené od automobilky, produkce se s ní dohodla, že Ferrari zaplatí za opravu, pokud Xenia Onatopp Bonda porazí, což se ve filmu také stalo.
Další pozoruhodností je, že Famke Janssen, která ztvárnila roli Xenie Onatopp, řídila celou dobu sama, nezaskakovala za ni kaskadér či profesionální řidič. Na rozdíl od Pierce Brosnana...
Jaguar XKR
Zeleným Jaguarem XKR se ve filmu Dnes neumírej neproháněl Bond, ale padouch jménem Zao. Tohle auto, resp. osm aut, ale stojí za zmínku z více důvodů. Z osmi použitých aut, které měly všechny stejný lak jako monoposty Jaguar ve Formuli 3, měly čtyři kusy pohon všech kol. Pro tuto aplikaci byly postaveny čtyři speciální šasí, vzniklé zkrácením podvozku Fordu Explorer 4x4.
Aby se sem spolu s diferenciálem vešla, místo čtyřlitru Jaguar AJ-V8 byl použit pětilitr z Fordu Mustang i s převodovkou, které byly jako komplet menší a mohly být posunuty víc dozadu. Tak zbylo místo nejen pro přední nápravu, ale také pro rakety a beranidlo za přední maskou. Kromě nich tu byla termokamera, rakety ve dveřích a rotační kulomet za předními sedadly.
Aston Martin V12 Vanquish
Na rozdíl od mnoha jiných Bondových superaut se tento stroj dočkal ve stejném filmu jako Zaovo XKR, Dnes neumírej, velmi širokého nasazení. V části 20. pokračování série odehrávající se na Islandu má jednu z hlavních rolí a honičky po ledových pláních i uvnitř ledového paláce jsou dnes proslulé .
Jako u mnoha jiných strojů z natáčení, ani tento Vanquish V12 použitý v klíčových honičkách není tím, čím se zdá být. I když se nás snaží přesvědčit, že za skvělou trakci Aston vděčí pneumatikám s vystřelovacími hřeby, mnohem více udělal opět pohon 4x4 doplněný 300koňovým V8 od Fordu, který v té době britskou automobilku vlastnil a o přestavbu se postaral. Alespoň zbytek auta by tady ale měl být pravý.
Vanquish byl také vybaven záplavou všemožných „udělátek”, z nichž se nejvíce proslavila možnost zneviditelnění, která také dala vozu jeho alternativní jméno - „Vanish”. Její projev na plátně měly pochopitelně na starosti jen speciální efekty, stejně jako v případě většiny ostatních udělátek. Těch je u „Vanishe” vážně spousta - tolik, že se některé (minomet, granátomet, laserové zbraně...), ve filmu ani nestihly objevit, i když s nimi autoři původně počítali.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 11 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 8 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 10 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 11 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera
Živá témata na fóru
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 23:30 - Truck Daškam
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis