Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tahle Škoda Fabia 1,9 TDI má 310 koní a 4x4, hulí jak lokomotiva
27.12.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Toto RS bylo kdysi autem na dojíždění do práce. Nyní z něj je pozoruhodný stroj, který posílá na všechna kola 310 dieselových koní.
Není zrovna výjimkou, že se třeba i na našem webu dočtete o „železničním” točivém momentu. Třeba takový 6,7litrový dieselový osmiválec Powerstroke pod kapotami větších pick-up trucků Ford F-series má 1 171 Nm točivého momentu - právě sem se toto označení velmi dobře hodí. Ale až na výjimky mají i takovéto vozy výfuky normálně vzadu.
Tentokrát tu máme stroj, který lokomotivu připomíná nejen silou svého motoru, trochu tak i vypadá. Také v tomto případě jde o diesel, „komín” ale míří nahoru, přímo z kapoty. Pod ní - a původcem hustého černého dýmu z něj se valícího - je důvěrně známý motor 1,9 TDI, jenže tentokrát naladěný na extrémních 310 koní a 590 newtonmetrů točivého momentu. A ano, vidíte správně, ta kapota patří závodní pětidveřové Fabii.
Tato Fabia začala svůj život jako model RS, určený na denní dojíždění do práce. Tak sloužila mezi léty 2003 a 2005. Pak se z ní postupně stal stroj na exhibice a čtvrtmílové sprinty, až od roku 2010 vyráží v podstatě jen na závody do vrchu. A seznam úprav, kterých se jí postupně dostalo, je ohromující - je tu například mechanický ovládaný pohon všech kol se spojkou Haldex jako mezinápravovým diferenciálem. Zadní náprava pochází z BMW 320i E30, stejně jako jedna poloosa. Druhá je zkrácená koncernová, podobně jako kardanová hřídel - ta také pochází ze systému 4x4 v Octavii nebo Golfu, jen je o 8 cm kratší.
Původní snaha majitele Jana Vávry však údajně mířila k zástavbě pohonu zadních kol, to by ale znamenalo otočit motor, aby byl umístěn příčně. Pro přílišnou složitost takovéhoto řešení padla volba na čtyřkolku. Samozřejmě musela být také upravena podlaha a podběhy, aby bylo možno úplně jinou zadní nápravu nainstalovat.
I pod kapotou proběhla velká řada změn. Motor je osmiventilové TDI z Fabie RS, které ve standardu dává 130 koní. Zejména turbodmychadlo Garrett a samozřejmě také další komponenty včetně úprav elektroniky stojí za nárůstem výkonu na 310 koní, sériový zůstal jen blok motoru. Umístění turba takto nad kapotou ale není jen kvůli show. Jednak se mu dostává dodatečného chlazení obtékajícím vzduchem, i když aerodynamicky to musí být trochu noční můra a v motorovém prostoru je o jednu horkou komponentu méně, ale hlavně to znamená ušetřených 17 kilogramů díky absenci sacího a výfukového potrubí. Vzduchový filtr sání a ani katalyzátory či filtry pevných částic tu samozřejmě nečekejte.
Výsledná dynamika odpovídá provedeným modifikacím. Nejvíce vám poví přiložená videa, za vše zmíníme schopnost zvládnout čtvrtmílový sprint za 12 sekund. To je pro srovnání hodnota, kterou se Fabia více či méně vyrovnává vozy jako Porsche 911 991 Carrera S či BMW M6.
Také uvnitř jsou úpravy odpovídající - interiér je kompletně odstrojený, je tu jen závodní laminátová sedačka OMP se šestibodovými závodními pásy. Části karoserie jsou laminátové či karbonové, třebaže základ zůstal plechový. Podle slov majitele je drtivá většina součástek sériových z důvodu co nejnižší ceny, přesto však závodní zápřah jsou schopné vydržet, i když samozřejmě nezvládnou 400 tisíc kilometrů, ale řádově méně.
Naftě pod kapotou v drtivé většině případů nefandíme, tohle je ale zajímavý počin, už kvůli tomu kouřícímu komínu. A existuje šance vidět jej v plném kalupu při závodech, jedno z videí níže například pochází ze šternberského závodu do vrchu Ecce Homo a určitě to není jediné místo, kde tato vpravdě divoká Fabia závodí...
Fabia 1,9 TDI s 310 koňmi není zas tak nereálnou věcí, jen s ní na veřejné silnice majitel vyjede jen těžko
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 10 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva