Stavba Nürburgringu: takhle vznikal ve 20. letech nejúchvatnější okruh světa

Nejznámější automobilový okruh na světě, vznikal už v letech 1925 až 1927. Takhle to při stavbě vypadalo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Stavba Nürburgringu: takhle vznikal ve 20. letech nejúchvatnější okruh světa

20.9.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Stavba Nürburgringu: takhle vznikal ve 20. letech nejúchvatnější okruh světa

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nejznámější automobilový okruh na světě, vznikal už v letech 1925 až 1927. Takhle to při stavbě vypadalo.

Snad každý automobilový nadšenec se chce alespoň jednou v životě projet po Zeleném pekle či rovnou takový výlet na dohlednou dobu plánuje. Anebo tam už byl a chce jet znova, či má-li velké štěstí, bydlí za humny a Ring navštěvuje každý druhý víkend.

Je to nejnáročnější a jeden z nejvíce smrtících okruhů světa, který je ale také tím nejlákavějším a nejpodmanivějším. Jízda na něm se stala téměř osudnou i jednomu z nejlepších záodníků dějin, Nikimu Laudovi a nehodě se na něm nevyhnula ani jiná závodní esa. Je to trať záludná svým profilem i měnícími se klimatickými podmínkami, často nepříliš kvalitním povrchem i minimálními únikovými zónami. To všechno ale ve výsledku činí projížďku po Nordschleife, Severní smyčce Nürburgringu tak lákavou.

Tenhle okruh nicméně nelze označit za klasický závodní okruh. Od začátku nevznikal jen kvůli automobilovým závodům či kratochvílím nadšenců do řízení, měl sloužit také jako místo, kde by automobilky testovaly své nové vozy. Proto byl jeden z požadavků při jeho stavbě ten, aby zde byla prudká klesání i stoupání, zatáčkovité pasáže i dlouhé rovinky. Zkrátka - aby okruh připomínal spíše náročnou okresku. To se bezezbytku povedlo a náročnosti je tu na leckterého, i zkušeného řidiče dost a dost.

Počáteční myšlenka na okruh v pohoří Eifel na západě dnešního Německa vznikla už v roce 1905, kdy zemi vládnul císař Wilhelm II. Právě i jeho přání dalo rozběhnout plánování okruhu, ale velkým důvodem byl také fakt, že se už o rok dříve začalo závodit v mezinárodních podnicích Gordon-Bennett, ale na běžných cestách.

Plánování a zamýšlenou stavbu přerušila první světová válka. Zubožené Německo ovšem nezačalo s výstavbou okruhu hned, nýbrž až ve 20. letech, kdy dr. Otto Creutz za podpory lokálních i národních politiků začal s výstavbou okruhu, který se později stal legendou mezi výrobci aut, závodníky i petrolheady na celém světě.

Již tehdy bylo jasné, že okruh bude uzavřenou tratí mimo běžnou silniční síť. Byly postaveny dvě části, světoznámá Nordschleife a pozapomenutá Südschleife, ze které dnes zbývají jen fragmenty. Celková délka činila 28,3 km a trať byla široká 6,7 metru.

Této i další historii jsme se už dopodrobna věnovali v trojici v trojici níže odkazovaných samostatných článků, teď se nám ale dostala do rukou sada historických fotografií ze stavby tohoto úchvatného okruhu ve dvacátých letech minulého století. A jsou to tak zajímavé záběry, že si je nemůžeme nechat jen pro sebe a doplňujeme jim pár málo už dříve zveřejněných. Podívejte se na ně sami, pro další zajímavé čtení vás odkážeme na články:

- Nürburgring a jeho mýtus, část první: od nápadu k realizaci
- Nürburgring a jeho mýtus, část druhá: první hvězdy i oběti
- Nürburgring a jeho mýtus, část třetí: až k slávě dnešních dnů

Galerie fotografií z výstavby Nürburgringu ve 20. letech 20. století


Stavba Nürburgringu: takhle vznikal ve 20. letech nejúchvatnější okruh světa - 1 - stavba nordschleife 01Stavba Nürburgringu: takhle vznikal ve 20. letech nejúchvatnější okruh světa - 2 - stavba nordschleife 02Stavba Nürburgringu: takhle vznikal ve 20. letech nejúchvatnější okruh světa - 3 - stavba nordschleife 03Stavba Nürburgringu: takhle vznikal ve 20. letech nejúchvatnější okruh světa - 4 - stavba nordschleife 04Stavba Nürburgringu: takhle vznikal ve 20. letech nejúchvatnější okruh světa - 5 - stavba nordschleife 05Stavba Nürburgringu: takhle vznikal ve 20. letech nejúchvatnější okruh světa - 6 - stavba nordschleife 06Stavba Nürburgringu: takhle vznikal ve 20. letech nejúchvatnější okruh světa - 7 - stavba nordschleife 07Stavba Nürburgringu: takhle vznikal ve 20. letech nejúchvatnější okruh světa - 8 - stavba nordschleife 08Stavba Nürburgringu: takhle vznikal ve 20. letech nejúchvatnější okruh světa - 9 - stavba nordschleife 09Stavba Nürburgringu: takhle vznikal ve 20. letech nejúchvatnější okruh světa - 10 - stavba nordschleife 09aStavba Nürburgringu: takhle vznikal ve 20. letech nejúchvatnější okruh světa - 11 - stavba nordschleife 10Stavba Nürburgringu: takhle vznikal ve 20. letech nejúchvatnější okruh světa - 12 - stavba nordschleife 11Stavba Nürburgringu: takhle vznikal ve 20. letech nejúchvatnější okruh světa - 13 - stavba nordschleife 12Stavba Nürburgringu: takhle vznikal ve 20. letech nejúchvatnější okruh světa - 14 - stavba nordschleife 14Stavba Nürburgringu: takhle vznikal ve 20. letech nejúchvatnější okruh světa - 15 - stavba nordschleife 15Stavba Nürburgringu: takhle vznikal ve 20. letech nejúchvatnější okruh světa - 16 - stavba nordschleife 16Stavba Nürburgringu: takhle vznikal ve 20. letech nejúchvatnější okruh světa - 17 - stavba nordschleife 18Stavba Nürburgringu: takhle vznikal ve 20. letech nejúchvatnější okruh světa - 18 - stavba nordschleife 19Stavba Nürburgringu: takhle vznikal ve 20. letech nejúchvatnější okruh světa - 19 - stavba nordschleife 20Stavba Nürburgringu: takhle vznikal ve 20. letech nejúchvatnější okruh světa - 20 - stavba nordschleife 21
Stavba Nordschleife nebyla nic snadného, výsledek je ale dodnes uchvacující

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.