Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Sověti postavili mrštný náklaďák schopný projet všude. Vznikl s jediným posláním
3.6.2018 | Petr Miler
Jsou situace, v nichž neobstojí ani to nejvšestrannější auto z běžné sériové výroby, pro takové musí vzniknout něco zvláštního. A tento ZiL je hodně zvláštní.
Sovětská a v dnešních dnech ruská scéna vozidel, které se umí pohybovat mimo zpevněné silnice, je oproti snad všem ostatním zemím světa neobyčejně bohatá na tzv. všudychody - stroje, které se můžou pohybovat po obrovském spektru různých povrchů, kolikrát i po hladině vody nebo po sněhové pokrývce.
Vozidlo, které tu máme dnes, také patří do této kategorie, ovšem na rozdíl od všech ostatních má svůj účel jasně definován - hledání a převoz kosmonautů poté, co dopadnou v přistávacím modulu na zem. Řeč je o ZiLu-4906, který je možno kromě všudychodu označit také za obojživelný náklaďák.
Historie tohoto stroje se začala psát v roce 1964, kdy konstrukční kancelář Vitalije Andrejeviče Gračeva požádal Sergej Pavlovič Koroljov, tvůrce sovětského kosmického programu, o terénní automobil, který by byl vhodný pro vyhledávání návratových modulů kosmických lodí a kosmonautů v nich. Samozřejmostí by byla spolupráce s vrtulníkem, ale vrtulník nemůže přistát úplně všude, resp. za každého počasí, a právě tehdy by přišel ke slovu ZiL-4906.
Za první prototyp „Modrého ptáka”, jak se ZiLům řady 4906 začalo přezdívat kvůli modrému laku a schopnosti snést se na místo určení ze vzduchu, se považuje model 49042, který byl na světě v roce 1972. Prototypy řady 4906 byly dokončeny v roce 1975 a ve stejné době vznikl údajně spřízněný ZIL-2906 se šnekovým pohonem. Výroba 4906 odstartovala v roce 1980 a pokračovala do roku 1991. Kolik se jich vyrobilo, není jasné, ale různé zdroje hovoří o počtu 20 až 40 kusů. Konstruktér Gračev se sériové výroby nedožil, zemřel 26. prosince 1978 ve věku 75 let.
Na rozdíl od některých ostatních všudychodů, namátkou zmiňme třeba Šerp, Burlak nebo Trekol, není ZiL-4906 nadnášen gigantickými pneumatikami s nízkým tlakem a velkým objemem vzduchu, nýbrž zakrytováním podvozku, které už od pohledu připomíná trup lodi. O pohon na vodě se starají lodní šrouby a kormidla na zádi.
Vznikl ve dvou variantách - 4906, která byla v podstatě nákladní a měla hydraulická nakládací ramena. Ta mohla sloužit pro přepravu přistávacího modulu nebo jiného nákladu - nebo třeba menšího a hbitějšího terénního stroje, jako byl šnekový ZiL-2906. Druhá verze, označená 49061, měla na zádi prostor pro cestující. Setkáte-li se s označením 49065, stojí před vámi verze po modernizaci v roce 1985, kdy na palubě přibyly modernější navigační a komunikační technologie; nákladní i osobní verze už mají stejné číslo a vylepšena byla i spousta dříve vyrobených kusů.
Všechny ZiLy-4906 mají samozřejmě společnou techniku. Mají tři nápravy, z nichž přední a zadní kola jsou řiditelná, a pochopitelně je všech šest kol poháněných. O pohon se stará šestilitrový benzínový osmiválec ZiL-508.10 o výkonu 150 koní, který je umístěn za kabinou řidiče. K přenosu výkonu na kola slouží manuální pětikvalt arozvodovka s dvoustupňovou redukční převodovkou, takže celkem má vůz 10 dopředných rychlostí. Maximálka jízdy po silnici je 80 km/h, na vodě to je 10 km/h. Palivové nádrže s kapacitou 520 litrů údajně stačí na 900 km dojezdu.
Tato vozidla mohou pracovat ve všech klimatických pásmech, v poušti i na sněhu, a mohou i plavat na vodě až při půlmetrových vlnách. Tlak vzduchu v pneumatikách je regulovatelný z místa řidiče. Světlé výšky úctyhodných 590 mm bylo dosaženo použitím kolových redukcí. Pro co nejnižší hmotnost bylo při konstrukci použito hliníkových slitin a karoserie je zčásti laminátová. Vozy to nebyly malé, jejich délka byla 9 250 mm, šířka 2 480 mm a výška 2 944 mm, takže nepřekvapí pohotovostní hmotnost mezi 8,3 a 11,8 tunami.
Kabina řidiče má čtyři sedadla a je zajímavá absencí klasických dveří - dovnitř se leze poklopy na střeše. Může to vypadat na první pohled neprakticky, ale tohle auto má umět plout i po vodě a čím méně otvorů bude na trupu, tím lépe. Prostor pro cestující verze 49061 už má normální dveře kvůli snadnosti nastupování vysílených kosmonautů a také proto, že mohla být potřeba dovnitř vsunout člověka na nosítkách. Vozy byly vybaveny klimatizací, lékařskými přístroji a jídlem tak, aby byli lidé uvnitř zcela soběstační po tři dny.
Modrých byla většina; pár kusů, tentokrát v bílém laku, dostalo později i Ministerstvo pro civilní obranu, mimořádné situace a likvidaci následků živelných pohrom. Dva tyto stroje byly nasazeny v Drážďanech při záplavách v roce 2002. Byly tam dopraveny nákladním Iljušinem Il-76; jeden z požadavků na konstrukci byl ten, aby vozy mohly být na větší vzdálenost přepravovány letecky, proto také Modrý pták - snesl se z nebes a pomáhal.
Účel, pro který byly tyto stroje stvořeny, tedy hledání kosmonautů po přistání, časem přestal existovat kvůli lepším naváděcím systémům kosmických lodí. Špičkové terénní schopnosti těchto vozidel ovšem neklesaly, takže se začaly používat např. na jiné záchranné operace - viz i ony Drážďany - nebo v ropném průmyslu. Po rozpadu sovětského svazu vznikla ze zbytků Gračevovy konstrukční kanceláře nová společnost „Všudychod GVA”, rusky „Вездеход ГВА”, kde GVA jsou iniciály Gračeva. Údajně vyrábí speciální terénní auta dodnes.
Kde skončily všechny vyrobené ZiLy-4906, resp. dnes již většinou 49065, není známo. Některé jsou pořád ve státních službách a pomáhají při mimořádných událostech, nebo aspoň tomu tak donedávna bylo. A jeden kus s modrým lakem byl nedávno kompletně zrenovován ve fungující části továrny ZiLu. Jak ukazují fotky, je to osobní verze, a po renovaci byla zapůjčena na výstavu vzácných automobilů značky ZiL...
Osobní verze 49061 sloužila k přepravě kosmonautů...
... a nákladní verze 4906 k přepravě jejich přistávacího modulu nebo šnekového ZiLu-2906
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- Audi dokázalo ze svého největšího moderního propadáku udělat 19 let po jeho zaříznutí ještě větší nesmysl
22.10.2024 - Nové Ferrari za 90 milionů předvedlo svůj zvuk. I nuda je silné slovo, není slyšet prakticky vůbec
22.10.2024 - Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024 - Druhé nejlevnější SUV Mercedesu láká jako ojeté ještě nižší cenou, už po pár letech ho trápí obří propady hodnoty
22.10.2024 - Sověti svého času neměli auta, se kterými by dobyli Sibiř, a tak přišli s těmito monstry, měla zcela unikátní techniku
22.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva