Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru
29.4.2019 | Mirek Mazal
Vzít jaderný bombardér a místo bomb umístit mezi křídla sedadla a úložný prostor zní poněkud „sovětsky”. On to ale nakonec zase tak špatný nápad nebyl, z hlediska rychlosti, doletu a spolehlivosti fungoval stroj na jedničku.
V 50. letech 20. století procházel Sovětský svaz těžkým obdobím. Nejdříve se musel vyrovnat s demontáží režimu Josifa Stalina, současně přitom pokračoval ve vymezování se proti Spojeným státům v boji o světovou nadvládu. Američané na různých místech zeměkoule budovali letecké základny a umisťovali na ně nejnovější letadla, díky nimž mohli rychle udeřit prakticky kdekoli na světě. Sověti se až na malé výjimky museli omezit na vlastní území, v hangárech jejich základen ale na rozkaz čekaly mezikontinentální bombardéry.
Šlo o strategický čtyřmotorový turbovrtulový letoun Tupolev Tu-95, který mohl z arktických letišť odnést na celé území USA nukleární nebo konvenční nálože. Byl to nejrychlejší turbovrtulový letoun té doby a byl také velmi hlučný. Důvodem bylo to, že konce listů celkem osmi vrtulí se pohybovaly rychlostí přesahující rychlost zvuku.
Sovětská vláda v roce 1955 vznesla požadavek na vývoj dopravního letadla schopného doletět bez přestávky 8 000 km. Základem se měl stát právě bombardér Tu-95, a to pro jeho rychlost i spolehlivost. Výsledkem přestavby bylo největší a nejrychlejší dopravní letadlo své doby, které dodnes zůstává na špici i v trochu jiné kategorii - platí za vůbec nejhlučnější dopravní letoun všech dob.
První vzlet prototypu Tupolev Tu-114, jak se civilní verze nazývala, proběhl na podzim roku 1957, úspěšný zkušební provoz později dovolil plné nasazení. Sériová výroba nastala čtyři roky poté a standardní kusy využila především největší ruská letecká společnost, Aeroflot. Ta přepravila za desetiletí bez jediné nehody tři miliony cestujících na trasách dlouhých 130 milionů kilometrů, to je samo o sobě obdivuhodné.
Maximální rychlost dosahovala až 870 km/h pomocí čtveřice motorů Kuzněcov NK-12MV, každý o výkonu 11 033 kW (14 795 efektivních koňských sil). Bez doplnění paliva Tu-114 doletělo 9 tisíc kilometrů v maximální výšce 12 tisíc metrů. Do trupu dlouhého 54,1 metru se vešlo 120 až 220 cestujících a pět členů posádky. Rozpětí křídel dosahovalo 51,1 metru a hmotnost prázdného stroje kolísala mezi 91-92 tunami.
Pozoruhodné parametry na výtvor sovětského letectví, vládní předsednictvo mohlo být spokojeno. Delegace z východu na mezinárodních summitech konečně nemusely cítit křivdu při vystupování z podřadného letounu. Tu-114 v roce 1959 dokonce dopravilo sovětského vůdce Nikitu Chruščova na oficiální návštěvu do Washingtonu.
Od Chruščova to byl docela hrdinský čin - letadlo bylo tehdy ještě ve vývoji a konstruktéři na něm zdaleka nevychytaly všechny mouchy. On ale za každou cenu chtěl Američanům ukázat sovětský pokrok a do USA se vpravil s prototypem. Na palubě byli vývojáři, cestu letounu přes oceán lemovaly vojenské lodě SSSR připravené případně zahájit záchrannou operaci. Nakonec ale vše proběhlo bez větších potíží a Chruščov mohl být hrdý.
Jak jsme ale zmínili, Tupolev přes mnohá pozitiva nebyl bezchybný a jeho hlavní nedostatek zapříčinil konec jedné éry. Hlučné motory byly sice výkonné, ale zvukový projev a vibrace nebyly vhodné na dlouhodobé komerční užití, v tomto segmentu postupně převládly proudové jednotky, které se u kormidla drží dodnes. V polovině 70. let tedy Tu-114 sloužily už jen vojenskému letectvu, přepravu lidí zajistily Iljušiny Il-62. Přesto Tu-114 zůstává zapsaný v historii jako nejhlučnější dopravní letoun. A je to zápis, který jen stěží překoná cokoli modernějšího...



























Tupolev Tu-114 vznikl z obřího bombardéru na popud sovětské vlády. Čtyři vrtulové motory vydávaly až nesnesitelný rámus, v jiných ohledech to ale byl velmi schopný stroj
Zdroj: Mustard@Youtube
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky včera 19:00
- Alex Marquez vyhrál rovněž časový trénink včera 16:00
- Filip Salač postoupil přímo do Q2 včera 15:00
- V Jerezu začal nejrychleji Alex Marquez včera 10:00
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? 24.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
před 11 hodinamiVW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
včeraČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle