Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Slovák si v 80. letech na koleně postavil extrémní Škodu, vypadá jako Batmobil
16.2.2019 | Petr Miler
Tento stroj dokáže ohromit nejen svým vzhledem, ale i technickým řešením. Jeho cílem bylo vládnout závodům do vrchu a i když úplně neuspěl, na tratích se rozhodně neztratil.
Automobilový závodník Julo Konček, jako spousta dalších „netovárních” jezdců v Československu osmdesátých let, jezdil na Škodě 120. Postupně si vůz začal upravovat k obrazu svému, napřed „jen” zabudováním motoru o objemu dvou litrů. Tehdy se vůz jmenoval 120/A5, protože byl postaven pro skupinu A5 v závodech do vrchu, a kromě silnějšího motoru dostal i ohromný bodykit.
Vypadal stejně jako na Škodě Dakos, starším speciálu pro tuto skupinu. Vůz jej dostal kvůli monstróznímu rozšíření rozchodu náprav a dbalo se u něj na maximální lehkost - celá příď, vyrobená ze sklolaminátu, vážila pouhých 17 kilogramů. Dva otvory v předním spoileru pak vedly chladicí vzduch k předním brzdám.
Konček pokračoval v dílčích vylepšeních, až nakonec udělal zásadní krok - dal zapomenout na všechny dosavadní evoluce vozu a nainstaloval motor doprostřed, převodovka se přestěhovala za zadní nápravu. Právě tak se začal rodit stoj, o kterém si dnes povíme a který vstoupil do historie jako Škoda Juko.
Zůstal v něm motor o objemu dvou litrů, byl to čtyřválec, který byl po technické stránce spřízněn s motory v prototypu Škoda 720 a také s těmi v továrních 180 RS a 200 RS. Aby mohl být uprostřed, v podstatě celé auto od B-sloupků je úplně jiné oproti klasickým čtyřdveřovým škodovkám s motorem za zadní nápravou. Vzhled připomínající Rapid trochu klame tělem - vozu se odklápí celá záď a spíše než klasické kupé je to dvoudveřový liftback.
Extrémně široký bodykit na tomhle autě byl už od roku 1986, kdy ještě mělo zhruba tvar klasické škodovky. I ten se ovšem postupně vyvíjel, přibylo třeba obrovské přední lízátko nebo zadní křídlo. Vznikl tak skutečně hrozivě vyhlížející stroj, který by leckdo mohl připodobnit k Batmobilu. O vzhled tu ale nešlo, nebo aspoň ne primárně - aerodynamika byla velmi důležitá, podběhy měly např. odvětrávání pro snížení přetlaku.
Julo Konček s tímto vozem jezdil dlouho, přežil i revoluci a na tratích se objevoval až do roku 1993. Na špičková umístění s ním podle dostupných informací nedosáhl, pozornost si s ním ale získával nemalou. A neúspěšným závodníkem Konček rozhodně nebyl - když byl vůz ještě v konfiguraci motoru za zadní nápravou, dostával se často do první desítky a jako největší úspěch s ním uvádí třetí místo v absolutním pořadí na Dobšinském kopci v roce 1987.
Po sezóně roku 1993 byla Škoda Juko prodána a různí majitelé se různě snažili vůz dále upravovat, avšak spíš toho víc pokazili než vylepšili, jak též dokladují některé smutné fotografie, které naleznete níže. Později, už ve 21. století, se postupně několik lidí pokoušelo o renovaci, aby mu navrátili původní lesk. Neuspěli. Před pár léty byla pro vůz plánována profesionální renovace s cílem navrátit mu vzhled, ve kterém se dožil konce své aktivní kariéry, jeho další osud není znám.













Julo Konček začínal s vozem Škoda 120 A5
Škoda Juko budí svým vzezřením respekt, zejména v černé barvě
Někteří se později pokoušeli o tuning, jiní o renovaci, zatím vždy neúspěšně
Zdroje: Julo Konček, Archiv Autoforum
Bleskovky
Čtyři otylá moderní výkonná SUV ve vzájemném klání ve sprintu ukázala nesmyslnost hybridizace i křehkost přemotorovaných obrů
včeraUž ani Němci nemohou vystát tragickou kvalitu nových Audi, vržou a křupou stále víc
6.4.2025Muž vyhrál v loterii Porsche 911 GT3 RS i s milionem na provoz, záhy ho totálně zničil při nehodě. A na krku má policii
5.4.2025
Nejčtenější články
Šéf Nissanu přiznal, že bez pomoci zvenčí už automobilka nepřežije, sám to nejspíš zabalí příští týden
8.3.2025VW říká, že interiérům svých aut vrátí fyzická tlačítka, prý to nejsou mobily. Snad to tentokrát skutečně udělá
8.3.2025Šéf výrobce elektromobilů pod tíhou ztrát a nesmyslných vizí skončil, miliony měsíčně ale bude brát dál
8.3.2025Vážně je to jen cenou? VW prodává svůj klíčový elektromobil v Číně za 380 tisíc Kč, přesto je to totální propadák
9.3.2025Nové Audi A6 v úplném základu je teprve tragédie. Interiér je reklamou na to, co jste si nekoupili. A co to má na zádi?
9.3.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření před 8 hodinami - Lachende Bestien
- Fiat a vše kolem nich včera - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? včera - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.06. 12:59 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 04.06. 12:09 - Stepan
- Onboard videa 04.06. 12:02 - brnenska.odchytova
- S větrem ve vlasech.... 04.05. 13:11 - jerry
- BMW Divize 04.04. 15:41 - pavproch