Škoda zkusila nakopnout prodeje Octavie motorem „z Favoritu”, byl to nevídaný propadák

Škoda přistupuje ke své nabídce aut s citem a je znát, ze svým zákazníkům rozumí. Není ale úspěšných pokusů bez omylů a tento byl možná největší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Škoda zkusila nakopnout prodeje Octavie motorem „z Favoritu”, byl to nevídaný propadák

9.1.2021 | Petr Miler

Škoda zkusila nakopnout prodeje Octavie motorem „z Favoritu”, byl to nevídaný propadák

/

Foto: Škoda Auto

Škoda přistupuje ke své nabídce aut s citem a je znát, ze svým zákazníkům rozumí. Není ale úspěšných pokusů bez omylů a tento byl možná největší.

Třebaže se Škoda od převzetí koncernem Volkswagen pustila se svými novinkami několikrát na tenký led, obvykle z ožehavé situace vybruslila se zdviženou hlavou. Je jedno, jestli vzpomeneme model Superb jako takový, podivnou druhou generaci Fabie nebo experimentování s designem třetí generace Octavie, vždy to pro ni dopadlo až překvapivě dobře. Paradoxem je, že některé kroky, které se zprvu nezdály být až tak odvážné, přinesly nakonec mnohem větší potíže a automobilka na ně dodnes nevzpomíná ráda.

Jeden z takových se odehrál v roce 1998. Škoda, tehdy pořád s jediným skutečně moderním modelem v nabídce, chtěla nabídnout vůz, který by přetáhl kupce vysokých specifikací stále nabízené Felicie k podstatně dražší Octavii. Mladoboleslavské tak napadlo stvořit specifikaci, kterou by bylo možné nabízet za cenu blízké právě dožívajícímu nástupci Favoritu.

Vznikla tak ultra-oholená verze, která nejenže neměla žádnou komfortní výbavu, nedostala dokonce ani takové věci jako boční otěrové lišty. Nedostala prostě nic, co nebylo nezbytně nutné pro její provozování nenáročným uživatelem a leccos o ní napovídala i použité pneumatiky 175/80 na 14" kolech. Ten největší „klenot” ale měla pod kapotou.

V rámci minimalizace ceny škodováky napadlo nacpat do Octavie motor, který měl kořeny už v 60. letech 20. století a konkrétním provedením měl velmi blízko tomu, který nejvíce proslavil Favorit a později Felicie. Konstruktérům nelze upřít snahu, agregát s rozvodem OHV dále modernizovali. Delším zdvihem zvýšili jeho objem na 1 289 na 1 397 cm3, přidali nové písty, hydraulické vymezování vůle ventilů, novou klikovku a pochopitelně řídicí elektroniku. Voila, vznikl „nový” motor s obchodním označením 1,4 MPI a výkonem 44 kW (60 koní).

Aby jím bylo možné osadit Octavii, bylo dále nutné použít pětistupňovou převodovku z Felicie, která též musela být fyzicky přepracována a její převody byly pro použití ve větším autě zkráceny. Aby si rozuměla s motorem a předpokládaným využitím auta co nejlépe, byla pohonná jednotka naladěna tak, aby fungovala spíše v nižších a středních otáčkách.

Vynechali jsme některé titěrné detaily, i tak je ze zmíněného jasné, že s vývojem takové verze musela být spousta práce. Škodovka si od ní tedy nutně hodně slibovala, v roce 1998 nebyla Octavie žádný prodejní hit a našla si v celé Evropě jen 61 tisíc kupců - tolik dnes automobilka prodá za tři měsíce. Nová, levná základní verze měla prodeje nakopnout, firma se ale dočkala pravého opaku.

I když bylo auto s tímto motorem díky zbavení všech „zbytečností” pozoruhodně lehké (1 160 kg), nejelo. Měl jsem s Octavií 1,4 MPI tu čest ještě v době, kdy 60 koní nemuselo být v kompaktním autě nutně neakceptovatelným výkonem, jízda s ní byla utrpení. Při ježdění ve městě a okolí to ještě šlo, jakmile jste se ale měli pohybovat dálničním tempem, dynamika auta byla nepřijatelně mdlá, i když jste vůz řídili sami. S rostoucí zátěží pak dynamické schopnosti Octavie 1,4 MPI klesaly geometrickou řadou.

Oficiální údaje hovořící o akceleraci na stovku za 18,5 sekundy a maximální rychlosti 155 km/h jsou mizerné, snad ale ani nevykreslují bídu reality, kterou jste za volantem zažívali. I když se tedy tohle auto prodávalo od roku 1999 ve verzi LX za 336 900 Kč, což byla opravdu zajímavá cena, nekupoval jej téměř nikdo. A ti, kdo ho přece jen koupili, jej dále doporučili snad leda svým tchyním.

Škoda tuto variantu ponechala v nabídce do roku 2000, kdy se rozjely prodeje první Fabie (mimochodem dostupné s velmi podobným motorem) a ještě před faceliftem v roce 2001 ji bez fanfár pohřbila. Kolik se jí přesně prodalo, nevíme, s ohledem na její raritnost v bazarech i na silnicích kdykoli během posledních 22 let i minimální ochotě automobilky o ní mluvit to ale muselo být velmi málo. Byl to zkrátka propadák, který se u Škody nevídá.

Jakkoli to na konec 90. let může zní zvláštně, zákazníci Octavie už tehdy nestáli o „lepší Felicii”, chtěli něco úplně jiného. Nízké hodnotě - třebaže za velmi malé peníze - řekli jednoduše ne. Škoda přesto něco podobného později se stejným výsledkem zopakovala v případě Fabie Junior, to už je ale trochu jiný příběh...


Škoda zkusila nakopnout prodeje Octavie motorem „z Favoritu”, byl to nevídaný propadák - 1 - Skoda Octavia 14 MPI historie 01Škoda zkusila nakopnout prodeje Octavie motorem „z Favoritu”, byl to nevídaný propadák - 2 - Skoda Octavia 14 MPI historie 02Škoda zkusila nakopnout prodeje Octavie motorem „z Favoritu”, byl to nevídaný propadák - 3 - Skoda Octavia 14 MPI historie 03Škoda zkusila nakopnout prodeje Octavie motorem „z Favoritu”, byl to nevídaný propadák - 4 - Skoda Octavia 14 MPI historie 04
Škoda se Octavií ve verzi 1,4 MPI příliš nechlubila ani v roce 1999, a tak dobových materiálů zachycujících auto či samotný motor je minimum. Dnes už na nic nechce vzpomínat vůbec. Foto: Škoda Auto

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše