Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Škoda Yeti RS: skrytá bestie s 500 koňmi pojede skoro vše
12.4.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ videa) Nejen šíleně silná, ale i extrémně odlehčená je tato kdysi rodinná škodovka. V hávu anděla disponuje ďábelskými 400 k/tunu.
Přehled kapitol
Tip: Postavený Yeti RS už jezdí, podívejte se na první ostré video z okruhu, na kterém drtí, co může.
Automobily značky Škoda nepochybně nejsou nejčastějšími cíli více či méně divokých úprav, čas od času vám ale nějakou výrazně modifikovanou škodovku ukážeme. Třeba jako nedávno Superb 3,6 V6 Turbo s 450 koňmi. Rodinný kombík s vojenskou kamufláží a schopností atakovat rychlost 300 km/h zní jako docela šílená věc, je ale ničím ve srovnáním s tím, co vám představíme dnes. Tento vůz má podstatně blíže k snad největší škodovácké šílenosti v dějinách, Octavii RS Bimoto s výkonem 1 000 koní a dynamikou Bugatti Veyron. Na rozdíl od ní si ale ponechává status dokonalého sleepera, spáče - auta, které navenek vypadá skoro tuctově, ale pod kapotou má techniku dokonale netuctovou.
Právě v návaznosti na náš předchozí článek o Superbu V6 Turbo se nám s informacemi o svém projektu ozval Brit Richard Fox. I když v médiích o něm skoro nepadla zmínka, pro některé škodovkáře by mohl být známý - vývoj jeho vozu má už skoro tříletou historii, teď ale dospěl do svého zatím konečného dějství, které je vpravdě fascinující. Celý příběh je ale natolik zajímavý, že se vám jej pokusíme v krátkosti převyprávět i s pomocí spousty fotografií a videí celý. Osvětluje totiž mnohé hlavně o povaze majitele vozu, který má k běžnému majiteli vozu značky Škoda opravdu hodně daleko.
Richard je opravdový šílenec, blázen, troufneme si říci i magor. Ale v těch nejlepších smyslech těchto slov. Nepochybně není chudý, což je s ohledem na nákladnost celé této modifikace nutnost, ale není ani „zabedněný”, aby měl pocit, že když zatouží po nějakém výjimečně rychlém autě, musí to být Škoda, kterou si sám upraví. Nikoli, vlastnil či vlastní třeba i Nissany GT-R, jistě schopnější vozy už z výroby. A je také poněkud nerozhodný, což dodalo celé této „story” ten správný náboj. Jak se tedy stalo, že je dnes majitelem zřejmě nejúžasnější Škody Yeti na světě?
Láska Richarda Foxe ke Škodě Yeti začala koupí těchto dvou vozů
Tento příběh začíná už v roce 2012, kdy Richard sobě a manželce objednal hned dvojici Yeti - první pro sebe s motorem 2,0 TDI se 170 koňmi, pohonem 4x4 a manuální převodovkou, druhou pro manželku s motorem 1,2 TSI a automatem. Nebyly to jeho první škodovky, vlastnil už třeba také Fabii RS první generace (kterou prodal, ale pak zase koupil, protože mu chyběla, jak uvidíte na některých z přiložených fotek), tyto ale zprvu nekupoval ani trochu pro zábavu - se svým Yetim chtěl hlavně tahat přívěsy, mj. i s oním Nissanem GT-R.
Časem ale přišel na to, že Yeti není vůbec neschopné auto. Není to zrovna typické vysoké a neohrabané SUV - je to vyšší vůz, ale je relativně lehký a pro řidiče nikoli zcela nezáživný, jak ukázal i náš někdejší test verze 1,8 TSI 4x4. Párkrát s ním tedy vyrazil na okruh, kde tomuto modelu zřejmě propadl zcela. Přesto s ním v danou chvíli neměl v úmyslu „závodit”. Původně si chtěl objednat variantu Laurin&Klement, jenže tu mu automobilka nechtěla dodat v červené barvě. A on chtěl černou. Tak se první úpravou stalo, že svému červenému vozu nižší specifikace nadělil některé prvky z verze L&K.
Richard rychle zjistil, že s Yetim se dá i jezdit, a tak s ním vyrazil i na okruhy
Jedno z videí s Yeti TDI na okruhu, v přiložené galerii jich naleznete více
Přes zmíněné nejprve svému vozu nadělil nová kola, značku na přání a prvky luxusního provedení L&K
Záhy na to ale poprvé zaúřadovala jeho nerozhodnost. Zjistil, že by chtěl Yeti 2,0 TDI 4x4 více sportovní než luxusní, a tak se v něm začal „vrtat” docela jiným způsobem. Přišla tedy ke slovu úprava motoru na výkon 200 koní, demontáž zadních sedadel a instalace skořepin. Zvýšení výkonu o desítky koní a snížení hmotnosti o podobnou porci kilogramů pomohlo, jenže naftový Yeti na sportování nikdy vhodný nebude. A tak Richarda napadlo ještě něco docela jiného - koupit třetí.
Odlehčení Yeti 2,0 TDI a posílení jeho motoru pomohlo, majitel ale přišel na to, že tudy cesta ke sportovnímu „yeťákovi” nevede
A tak si našel jiný stroj na hraní - verzi 1,8 TSI 4x4, tentokrát ojetou
Sáhl tedy po již použité verzi 1,8 TSI 4x4 s cílem udělat z ní něco extra. A začal stejné jako s 2,0 TDI skončil - dorazily skořepiny a přišla další odlehčení, protože sériových 1 511 kg s náplněmi bez řidiče bylo příliš mnoho. Stříbrná barva moc parády nenadělá, zvlášť ne na autě se sportovními ambicemi, a tak došlo i na přestříkání karoserie - odstín Race Blue zní i vypadá poněkud více ambiciózně.
Nový Yeti vážil mnoho, a tak přišlo na dietu
Nudnou stříbrnou barvu nahradila peprnější, ale pořád umírněná modrá
To je ale pořád jen začátek všeho dění. Jen odlehčení a přelakování by ze 160koňového SUV draka nestvořilo, a tak došlo i na další techniku. V prvé řadě se jednalo o úpravu motoru, nejextrémnější kit firmy APR. Ten s výkonem vozu pohnul opravdu značně - místo sériové porce nadělil Yeti výkon až 330 koní, což zní věru slibně.
Richard Fox ale není žádný pouťový tuner, a tak nezanedbal ani další části vozu. Spolu se zvýšením výkonu dorazily nové brzdy, jiný podvozek, větší chladič oleje, nová spojka a v plánu byla i nový kola s pneumatikami schopnými fungovat na silnici i na okruhu - se semi-slicky. Tohle vše vozu dopřál, dá se říci v první fázi.
Yeti prošel spoustou změn, lepší pohled na ně nabízí přiložená kompletní galerie
Také hmotnost šla dolů, ambice majitele ale byly větší
Výkon 330 koní, lepší podvozek, brzdy, spojka, to všechno už vypadá na hodně schopné auto, majitele ale pořád trápila vysoká hmotnost vozu. Sice ji dílčími úpravami snížil skoro o 74 kilogramů, ale jeho ambice mířily dále. Chtěl se dostat k 1 350 kg, a tak pracoval dále.
Dorazila tedy lehčí kola, odlehčené části podvozku, lehčí závodní akumulátor. Zadní sedadla šla ven, dopředu se nastěhovaly karbonové skořepiny. Dále než na 1 417 kg se mu ale nedařilo dostat, což zní jako neúspěch. Jenže není tomu tak, Yeti s touto hmotností, výkonem a dalšími modifikacemi byl už tak velmi rychlým vozem, s nímž si na okruhu mohl tykat málokdo. A na škodováckých srazech byl též jedním z nejrychlejších či tím vůbec nejrychlejším. Nejlépe vám to předvedou přiložená videa, jedno krátké nyní následuje.
Odlehčené komponenty poslaly hmotnost až kousek za hranici 1 400 kg
Očekávaný a naměřený výkon motoru 1,8 TSI po úpravě
Na okruzích byl tento Yeti jako doma
Řidiči mnohých sporťáků se nestačili divit, co to kolem nich projelo
Už o tomto Yetim by mělo smysl psát obdivný článek, však s danými parametry byl možná nejrychlejší na světě. Co na to Richard Fox? Spokojenost? Ani ne, auto se mu pořád nezdálo dost dobré a přitom motor 1,8 TSI byl na svém výkonovém limitu. Jak z toho ven? Nejprve pomýšlel na větší 2,0 TSI, s nímž by se mohl snadno podívat až za hranici 400 koní, ale pak jej napadla spásná myšlenka - dopřát vozu pětiválec 2,5 TFSI z Audi TT RS.
Tak koupil - nikoli nabourané, ale pojízdné - Audi TT RS za skoro milion Kč a rozebral jej s cílem použít jeho techniku v Yetim. Potřeba toho bylo hodně, nikoli jen motor - už dříve na škodovku instaloval části jeho podvozku, teď musel přidat krom motoru také převodovku, pohon všech kol (je to také Haldex, ale odolnější) a další součásti zavěšení.
Ano, Yeti 1,8 TSI jezdil dobře...
...ae s upravenou technikou Audi TT RS pojede lépe!
Pochopitelně, sériový motor TT RS by byl oproti upravenému 1,8 TSI jen malou výhrou, a tak musela přijít jeho modifikace. Opět náročná, opět drahá, s projektovaným výkonem 480 koní. A ačkoli hmotnost vozu šla už dost dolů, cíle byly úplně jiné.
Když už se na autě měnilo tolik, nebylo problémem jej kompletně odstrojit a očesat z něj, co jen šlo. Cílem už nebylo ani 1 400, ani 1 350, ani 1 300 kg hmotnosti, ale 1 250 kg. To už je opravdu extrémní rozdíl oproti sérii a jen „vyhazování zbytečností” by nestačilo. Ke slovu tak musela přijít třeba i plastová okna, mj.
Pěkné Audi TT RS? Kdepak, jen vhodný dárce orgánů pro extémní Škodu Yeti
Yeti byl skutečně oholený až na kost, z původní škodovky zbylo pramálo
Pochopitelně se muselo dostavit také vyrámování, funkční palubka i přístrojovka a vůbec docela konvenčně vyhlížející interiér. Na závěr se do auta stěhovala všechna postupně připravená technika - nový a hned upravený motor, jiná „čtyřkolka”, výkonnější chlazení a nespočet dalších drobností, jejichž výčtem vás ani nechceme zatěžovat.
Výsledek? Podle autora Škoda Yeti RS, vůz, který v Boleslavi bůhví proč nepostavili, a tak si jej Richard postavil sám. Výsledný výkon zatím nebyl odměřen, měl by se ale nakonec pohybovat za hranicí 500 koní. Hmotnost se opravdu snížil až na 1 250 kg a pokud vše klapne podle představ, půjde o škodovku s výkonovým poměrem 400 koní na tunu. Model Yeti, jeden z těch jízdně nejméně ambicióznějších ze všech...
Opětovné sestavení vozu s docela novou technikou muselo být extrémně náročnou prací
A tohle je výsledek, Škoda Yeti RS s výkonem 500 koní při hmotnosti 1 250 kilogramů
Richard své auto poskládal teprve před pár dny a ještě jej čeká závěrečné doladění. Motor ale běží, jak dokládá i následující video a také jezdí, jak říká sám autor. Přesto už se svým dílem chlubí a je to jedině dobře - ať už si o škodovkách nebo modelu Yeti myslíte co chcete, tohle je prostě úžasný kus práce, který si zaslouží obdiv. Jakmile bude vše doladěnu, Richard Fox vůz určitě vytáhne na okruh a podělí se s námi o všechnu tu parádu, kterou na něm dozajista nadělá.
Výkon 400 koní na tunu nemá ani většina supersportů, natož pak tovární výkonná SUV. Tohle může být dost dobře jedno z nejrychlejších SUV světa, dozajista nejrychlejší Škoda Yeti a stejně nepochybně jedna z nejpůsobivějších přestaveb, kterou jsme kdy poznali - naprosto nenápadný sleeper s brutální technikou. Až tohle vytáhne na okruh, budou se asi mnozí divit, s danými parametry bude rychlejší než téměř všech okolo. A to všechno začalo koupí Yeti 2,0 TDI 4x4, který měl být Laurin&Klement na tahání „lepších aut” na okruhy...
Thank you Richard for sharing this story!
Yeti RS s výkonem 500 koní a hmotností 1 250 kg už funguje. Na první pořádné jízdní záběry si musíme ještě počkat. Do té doby můžete přemýšlet nad tím, jestli by vám stálo za několik milionů, na kolik Richarda tento projekt přišel, takové auto mít... On říká, že je to věc zábavy, nikoli peněz
Následující >1 / 2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 10 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva