Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Škoda vysvětlila historii svého loga úžasným klipem, konečně řekla, jak to bylo
9.7.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Skutečný původ okřídleného šípu ve znaku české automobilky provázelo po léta několik teorií, z nichž Škoda nepřiznávala jedinou. Teď už nemlží.
Docela nedávno jsme vám předestřeli desítku záhadných znaků automobilek. Nacházelo se mezi nimi i logo české Škody, což mnohé mohlo zaskočit. Však co je záhadného na „okřídleném šípu”, jak se logu už po léta říká. Automobilka ve svých materiálech praví, že „šíp je symbolem rychlosti a cílené aktivity, křídla symbolem pokroku, volnosti a šíře nabídky. Otvor znamená oko, které ukazuje na přesnost výroby a vnímavost k okolí, a zelená barva dodává svébytnost, protože ji konkurence používá jen zřídka.”
Je to řekněme hodně pozitivní interpretace, ale budiž, dává to smysl - podobné věci mají loga velkých firem obvykle vyjadřovat. Vše bychom mohli tímto konstatováním uzavřít, kdybychom ale bláhově věřili, že někdo před skoro 100 léty (logo Škody bylo registrováno v roce 1923 už v podobě blízké té dnešní) maloval logo značky s podobnými myšlenkami. Tomu snad nevěří ani ten, kdo výše zmíněná slova psal.
Neoficiálně se tak hovořilo o dvou mnohem pravděpodobnějších původech inspirace. Jedna teorie pravila, že se jedná o křídlo nesoucí stylizovanou traverzu, neboť plzeňská Škoda, s níž se automobilka Laurin&Klement spojila, aby vytvořila to, co dnes známe jako Škoda Auto, se tehdy věnovala intenzivně věnovala stavbám mostů.
Druhá teorie pak říkala, že jde o stylizovanou hlava indiána a nápad tehdejšího obchodního ředitele Škody Tomas Maglice. Ten si prý přivezl ze svých cest po Americe Indiána jako sluhu do své české domácnosti a křídlo je vlastně jeho stylizovaná hlava s čelenkou, která se prý některým lidem ze škodovky prostě líbila.
Druhé možnosti bychom i věřili, je to nápad hodný 20. let minulého století - prostě nápad na zajímavou grafiku, nic víc, žádné marketingové tanečky kolem. Jenže automobilka nic takového nepřiznávala, což se dá chápat - říci, že logo dnes jedné z největších automobilových značek světa (přes milion aut ročně vyrábí jednotky automobilek) je inspirováno využíváním člověka jiné barvy pleti pro podobnou práci (třebaže nepředpokládáme, že by šlo o cokoli jiného než normální placené zaměstnání) se prostě nehodí. Však v některých zemích jsou tak „politicky korektní”, že se i černé kávě bojí říci černá. Jenže navzdory tomu je přesně tohle pravdou a Škoda to nyní přiznala ve svém oficiálním klipu.
Ten se zabývá právě historií loga firmy a je úžasný i bez ohledu na toto odhalení. Volně inspirován filmy jako Noc v muzeu popisuje historii loga s pomocí pánů Laurina a Klementa, kteří postupně osedlávají různé modely automobilky až po nejmodernější SUV, aby vykreslili vývoj loga od starých časů až po dnešní dny. A právě v momentě, kdy se z L&K stává Škoda, vidíme hlavu indiána a větu o „inspiraci symboly původního amerického obyvatelstva”. Klip pochopitelně neříká, že zdrojem inspirace byla hlava sluhy obchodního ředitele, ale je tím jasné, jaká ze zmíněných teorií je skutečná.
Symbolem Škody je tedy opravdu stylizovaná hlava Indiána, víc nic, postupně přetransformovaná v něco, co už se ji tak úplně nepodobá. Jak ale uzavírá sám klip - který si opravdu pusťte, je povedený - asi nebude dobré odpovídat na otázky typu: „Co to máte na přídi svého auta?” slovy o čísi hlavě. Jak radí „sám” jeden ze zakladatelů firmy, lepší bude zůstat u dvou slov: „Okřídlený šíp.”


















Škoda už i oficiálně přiznala, z čeho vzniklo její logo. Klip je to opravdu povedený...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 6 hodinamiUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejnovější články
Řešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 7 minutamiMercedes konečně našel způsob, jak do nabídky vrátit žádoucí auta, jen s názvem to trochu přehnal
před hodinouTohle je nové nejsilnější spalovací auto všech dob, které může na silnice, jeho brutální motor dává přes 2 000 koní
před 3 hodinamiSoudní dokumenty ukazují další problém vzdáleného přístupu výrobců k vašim autům, Tesla s ním má podvádět se zárukami
před 4 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.19. 14:58 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 04.19. 14:29 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 13:47 - petr_riha
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis