Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Škoda Tudor: velké kupé chtěli všichni, nedostal ho nikdo
5.9.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Představte si, že Škoda nabízí velký dvoudveřový grand tourer s motory V6 a luxusní kabinou. Právě tím měl být nový Tudor, nikdy se jím nestal.
Škoda v roce 2002 vyráběla Octavii první generace a tehdy stále ještě nový Superb, založený na prodlouženém Volkswagenu Passat vyráběném pro čínský trh. Nebylo na něm nic zas tak zajímavého, snad až na vidlicové šestiválce umístěné vpředu podélně; byla to také jediná Škodovka s dieselovým šestiválcem vůbec. Ne že by byl první Superb po podvozkové stránce nějak dokonalý, ale na to, kde měl základ, byl dost dobrý. Také ho dodnes jezdí po českých silnicích tisíce.
Právě v roce 2002, konkrétně na ženevském autosalonu, se ale ukázalo něco, co vypadalo zepředu jako Superb, ale zezadu jako nic, co Škodovka v té době nabízela. To něco si říkalo Tudor a věrno svému jménu mělo jen dvoje dveře (tedy „two door”, takhle si dříve říkala nejen kupé Škody) a do příchodu Citigo šlo o jedinou porevoluční škodovku s jedním párem dveří, která nebyla pick-upem nebo kabriem Metalexu. A sklidila ohromný úspěch jak u odborné, tak i u laické veřejnosti.
Není se co divit, podívejte se na její design. Mohutná příď sice jako by Superbu z oka vypadla, také ale měla lehce upravený nárazník, aby přeci jen nebyla úplně stejná. Nejzajímavější je to ale po stranách - vůz je kratší, dveře jsou delší, střecha se svažuje dlouho, pozvolna a její zajímavou linii umocňuje ztvárnění sloupku C. Dole jsou kola o průměru 18 palců, z dnešního pohledu maximálně adekvátní velikost. Zezadu vidíme nápis Tudor přes celé víko zavazadelníku a unikátní světla, která dnes působí trochu pouťově, ale v roce 2002 byla úžasná. Pro úplnost - auto bylo dlouhé 4 803 mm, široké 1 765 mm, vysoké 1 469 mm a stálo na podvozku o rozvoru náprav 2 803 mm s rozchodem kol 1 515 mm.
Uvnitř je to podobný příběh - je tu spousta dílů z existujících produkčních škodovek, ale také tu je dost součástek upravených. Volant třeba nepobral moc elegance, ale zajímavý je rozhodně. Také nazelenalé sklo ovladačů na středové konzoli je přitažlivé a způsob, jakým konzole přechází do tunelu, skoro evokuje auta s motorem vpředu a pohonem zadní nápravy. Všimněme si ale přístrojového štítu - prstence budíků jsou hliníkové a připomínají lunetu na luxusních hodinkách.
Tak to samozřejmě není, v útrobách je tohle auto pořád první Superb. Má vpředu podélně uložený 2,8litrový šestiválec o 142 kW (193 koní) výkonu, který pohání přední kola přes manuální převodovku. První Superb se nevyráběl se čtyřkolkou, takže přední náhon je to jediné, co by člověk od Tudoru mohl očekávat, přesto sliboval solidní jízdní zážitky - při hmotnosti 1 500 kg a zjevně příhodné aerodynamice nepřekvapí udávaná akcelerace na stovku za 8,0 sekundy a maximální rychlost 240 km/h.
Už existence takových údajů naznačuje blízkost vozu sériovému modelu a v podobném duchu se nesly i další detaily. Tudor měl normální pneumatiky, dveřní kliky, zrcátka, zkrátka všechno, co potřebuje auto, když má být vyráběno pro koncové zákazníky. Ze Superbu pocházela hromada dílů a poslat tohle auto do výroby by jistě nebylo nic složitého, dát mu dva nejsilnější benzínové a dva nejsilnější naftové motory z nabídky čtyřdveřového Superbu a ke všem nabídnout automatickou i manuální převodovku.
Jenže nic takového se nestalo. Škoda Tudor bylo to od začátku jen designové cvičení, které nebylo určeno pro sériovou výrobu. Automobilka to takto od prvního momentu sama prezentovala, ale všichni jsme doufali, že to je jen marketingový tah, že tohle auto bude jednou v nabídce. Už kvůli zmíněnému obdivu publika všeho druhu by snad ani nemohlo být na trhu neúspěšné a automobilka jistě mohla své původní odhodlání změnit. Jenže Tudor se nikdy do prodeje nedostal, i když možnou produkci naznačoval třeba Wilfried Bockelmann, tehdejší člen vedení VW.
Pro druhou generaci by se mohla škodovka snažit trochu více a nabídnout bezrámová okna, zpevnit střechu a odstranit B-sloupek. Představte si druhý Superb 3,6 V6 4x4 jen s jedním párem dveří a elegantní střechou, ne s tou, co měl; co na tom, že by vzadu nebylo místo. Bohužel však tyhle úvahy zůstávají v říši snů a zřejmě už navždy zůstanou. Škoda od roku 2002 ušla další pořádný kus cesty směrem k „racionálně orientované značce” a ve své nabídce snese z emotivnějších aut nanejvýš Octavii RS...










Škodě Tudor se dostalo ohromného zájmu, vyrábět se přesto nezačala
Premiéru si užila na autosalonu v Ženevě v roce 2002
Poté se ukázala na několika dalších autosalonech, mj. i v Brně
Dnes už je vídána jen v depozitáři muzea Škody
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
dnesHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
včeraStarý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
před 2 hodinamiReaguje takhle VW na ztrátu pozic? Autonomním řízením osadit chce i svá spalovací auta, to ho opravdu nespasí
před 3 hodinamiPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
před 5 hodinamiGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
před 6 hodinamiTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva